Annons

hur får ni era digitala foton att se så "analoga" ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
j0akim skrev:
Ok detta blir svårt att förklara.
men många foton jag ser här på forumet ser otroligt vackra ut. färgerna skärpan, allt stämmer till 100%. men när jag kör med min nikon d70 så ser färgerna otroligt tråkiga ut. de har lixom inget speciellt i sig.. de känns mer utfrätta än naturtrogna eller hur man ska förklara. jag har tyvärr inga exempel då jag ej har lyckats ta något eget som jag gillar på samma sätt..

om någon förstår frågan, snälla förklara. självklart förstår jag att man tex kan fixa med CS.. men vad är det man gör? kanske dum fråga, jag vet inte, men bättre att fråga än att inte fråga :)

För färgbilder: RAWShooter essentials (gratis från www.pixmantec.com)
För S/V: Virtual Photographer (gratis från www.optikvervelabs.com)
 
Glöm inte att D70 levererar ganska "platta" bilder som inte är speciellt publikfriande direkt ur kameran. Det har den gemensamt med proffskameror som Canon 1D-serien t.ex.

Varför? Därför att man själv ska kunna bestämma kontrast, mättnad, skärpning osv. Enklare kameror gör mer av det arbetet direkt i kameran men då blir det betydligt svårare att efterbehandla. En fräck bild med stora kontraster som är rejält skärpt ur kameran är nästan omöjlig att bearbeta på ett vettigt sätt.

Jag lät ibland en kompis som är proffsfotograf justera mina bilder i början. Det var ruggigt att se hur mycket bättre han kunde göra en bild på två minuter med kurvor och ett par andra verktyg i PS!

Kurvor regerar ;-)
 
j0akim skrev:
Ok detta blir svårt att förklara.
men många foton jag ser här på forumet ser otroligt vackra ut. färgerna skärpan, allt stämmer till 100%. men när jag kör med min nikon d70 så ser färgerna otroligt tråkiga ut. de har lixom inget speciellt i sig.. de känns mer utfrätta än naturtrogna eller hur man ska förklara. jag har tyvärr inga exempel då jag ej har lyckats ta något eget som jag gillar på samma sätt..

om någon förstår frågan, snälla förklara. självklart förstår jag att man tex kan fixa med CS.. men vad är det man gör? kanske dum fråga, jag vet inte, men bättre att fråga än att inte fråga :)

Okej, det viktigaste först (enligt mig då): Tänk på ljuset när du fotar! Har du tråkigt/dåligt ljus eller om du inte tänker igenom exponeringen så får du svårt att styra upp det senare i datorn.

Många fina bilder här på Fotosidan är bra nästan helt oberoende av vilken kamera som använts, motiv och ljus är fortfarande nyckeln till bra bilder i denna digitala tid ;-)

Jag kan dock starkt rekommendera att du slänger in en custom-kurva i din D70, kolla på http://fotogenetic.dearingfilm.com/downloads.html och prova dig fram.
 
love> tack för tipset! har letat men hittar ingen info hur man går till väga... action:s får jag inte in i CS2 då de ej går att loada... men hur gör man för att ladda in en custom kurva i d70n?
 
j0akim skrev:
love> tack för tipset! har letat men hittar ingen info hur man går till väga... action:s får jag inte in i CS2 då de ej går att loada... men hur gör man för att ladda in en custom kurva i d70n?

Ladda hem demot på Nikon Capture från nikons hemsida, du måste köra Nikon Capture Camera Control (puh!) med kameran inkopplad, där kan du lägga in en egen kurva.
 
j0akim skrev:
tack! håller på nu och laddar ner programmet.. hur ska man veta sånt här? tur att ni finns :)

Inga problem, det är sånt här forum är till för... ;-)

Just ja, du hade visst Photoshop på din burk va? Capture-fanskapet lägger in ett par filer i photoshop-mappen så att den vanliga RAW-dialogrutan inte dyker upp längre om man öppnar NEF-filer i Photoshop -- osäker på om de försvinner när man avinstallerar Capture.

Det finns instruktioner i andra trådar här om hur man tar bort dem om det skulle strula.
 
tackar! en fråga bara innan jag laddar in kurvor..

kan man ta bort dom och "sätta tillbaka" d70 egna? och sparas de i kameren, eller funkar kurvorna man laddar in endast när man kör via capture control?
 
j0akim skrev:
tackar! en fråga bara innan jag laddar in kurvor..

kan man ta bort dom och "sätta tillbaka" d70 egna? och sparas de i kameren, eller funkar kurvorna man laddar in endast när man kör via capture control?

D70:ns har några inbyggda kontrastkurvor som inte går att byta ut och dessutom plats för _en_ egen man kan ladda in. Den finns sen lagrad i kameran till du byter ut den mot någon annan. Du laddar in kurvan, kopplar loss kameran och väljer den i kontrastinställningarna på kameran. Sen läggs den automagiskt på alla bilder du tar, men syns inte om du fotar RAW och drar in filerna i Photoshop.
 
Kom bara ihåg att en kontrastkurva i kameran inte tillför något som man inte kan göra i efterbehandlingen.

Ett tips: Din egna kurva funkar bara i lägena P A S M. Så fort du går över till motivlägena använder den Nikons egna kurvor.
 
j0akim skrev:
jag kör nästan alltid manuellt... använder aldrig programmen...

Om du är en fotograf som använder manuellt, då är du också en fotograf som uppskattar råformat. Då slipper du allt detta fibblande med inställningar av kameran i samband med fotograferingen och kan koncentrera dig på bilderna.

När du sedan kommer till datorn kan du lägga på exakt den kurva som fungerar bäst på den bilden, inte någon kompromiss som är gjord för att fungera skapligt på ett antal bilder.

Stefan
 
Det vore ju väldigt trist med foto om man någonsin blev fullärd...

Beträffande custom curves: Jag använde det i början när jag var missnöjd över Nikons "tråkiga" bilder när jag bytt från digitalkompaktkamera. Men det var en miss. D70 anpassar ju kurvorna i kameran beroende på bildinformation från matrixmätningen vad jag vet (även i P A S M-lägena) och med en egen kurva sätts det ur spel.
Numera kör jag alltid på Auto vad gäller kontrast.

Och som Stefan redan skrivit: bättre att göra det i efterbehandlingen. Har man köpt en systemkamera har man väl ändå högre ambitioner med sina bilder än att få en "färdig" bild direkt ur kameran?
 
självklart har man det! men ibland går inte tiden i hand med ambitionerna.. så ibland vill jag kunna få bilder jag är nöjd med som jag i stort sett inte behöver redigera. det tar fruktansvärt lång tid att redigera foton från ett fullt 2gb minnekort från någon resa man gjort :)
 
Slowfinger skrev:
Det vore ju väldigt trist med foto om man någonsin blev fullärd...

Beträffande custom curves: Jag använde det i början när jag var missnöjd över Nikons "tråkiga" bilder när jag bytt från digitalkompaktkamera. Men det var en miss. D70 anpassar ju kurvorna i kameran beroende på bildinformation från matrixmätningen vad jag vet (även i P A S M-lägena) och med en egen kurva sätts det ur spel.
Numera kör jag alltid på Auto vad gäller kontrast.

Och som Stefan redan skrivit: bättre att göra det i efterbehandlingen. Har man köpt en systemkamera har man väl ändå högre ambitioner med sina bilder än att få en "färdig" bild direkt ur kameran?

Om man sätter kontrasten på Auto så får man väl mindre kontroll på slutresultatet än med en fast customkurva?

Jag tycker att kurva och JPG fungerar fint om man ska ta massor av bilder som ska se hyfsat bra ut direkt. Har man mer tid kan man ju alltid köra RAW och finslipa. Horses for courses, eller vad britterna säger...
 
Absolut. Valet är fritt, men använder du raw kan du i efterhand t.ex. i Nikon Capture testa med att byta ut "as shot"-kurvan mot de andra Nikonkurvorna. Mycket intressant och förbluffande ofta visar det sig att kameran "valt rätt" dvs använt den kurva som plockar bort minst information ur bilden.

Men är det inte så att med en egen kurva som du alltid använder i kameran får du ännu mindre kontroll? Då varieras den ju inte över huvud taget.

Men som sagt - det finns inget "facit". Allt beror ju på preferenser.
 
cr-rom kurs i photoshop

Tänkte bara "tipsa" om Klickdatas cd-rom kurs i PS. Där behandlas det här med kurvor osv. Själv kan jag INGET om sånt... än... men har kollat lite lätt på det och dom går igenom det där iaf. Kanske kan vara nåt för att lära sig grunderna.
/Madde
 
Jag upplevde precis samma sak men min D70.
En kompis körde nå´t kalibreringsprogram och fick fram värden som man sen matade in i kalibrering RAw-konverteraren och vips vart det mer liv i bilden.

Körde en gång både RAW+JPG och Jpg-bilden såg ut som jag önskade få bilden men inte RAW-filen. Efter kalibreringen såg RAW-bilden ungefär ut som Jpg-bilden.
Skumt men sant.
//MN
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.