Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte prova andra film fabrikat ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte feghet som avhåller mig (och säkert de flesta andra) från att byta märke. Men precis som sägs här ovan är man inkörd på ett märke och byter ogärna. Inte för att det handlar om köptrohet, Nej det är väl mera den där "dyrköpta erfarenheten" av hur en film uppför sig under alla olika förhållanden som gör mig ovillig att byta. Jag vet idag inte hur t.ex Agfas olika diafilmer beter sig med olika filter, kompensations eller effektdito.
Och chansen till ett motiv - ja, det vet vi väl alla hur ofta den återkommer.....
Jag chansar inte för att få en möjlighet att bli överraskad - positivt eller negativt när filmen är framkallad.
Sedan är det en sak till. Sätter man samman en diavisning är det fruktansvärt störande att ha en massa olika filmer blandade.
Var för sig är inte olika färgåtergivningar så väldigt störande men i ett diaprogram kan det vara direkt förödande med olika färgåtergivningar av gräs, himmel, hudtoner, färg på byggnader eller vadsomhelst.
Det finns inte heller något stort egenvärde i att "experimentera" med olika filmfabrikat.
Själv använder jag Fujis filmer mestadels Provia F men i händelse av att jag är ute efter speciella effekter ligger alltid någon 5-pack Velvia i filmboxen.
B/W är sedan många år Tri-X. Alltid!
Us

Mycket intressant tråd detta.
När jag reste runt i Australien för 4 år sen så blev det en salig blandning filmfabrikat som jag använde. (Ute i bushen blir det till att köpa vad som finns)
Alla 32 rullarna lämnades in på samma labb och ett filmfabrikat var klart bäst färgåtergivning på. Solaris som kostade ca 10 kronor i inköp! Visste inte att den fanns att köpa i Sverige för jag har inte sett den varken före eller efter, och sen har jag glömt bort att leta.
Nu ska jag göra en ny räd!
//
Nina

Jag körde några solaris filmer för ett tag sedan ,
tror inte att jag gör om det faktiskt .
Jag upplevde kornen som störande
Håller mig till kodax royal supra som är en tia dyrare , mycket film för slanten tycker jag .
Någon som vet hur många tillverkare det finns i dags läget ?
Lär väll bli färre pga digitalbommen .

skägga skrev:
..........Lär väll bli färre pga digitalbommen .
Ja kan hålla med att det är en digitalbom....men den borde väl medföra mera vanlig film??
OK, jag förstår att det skall vara digitalboomen, kunde bara inte låta bli.....
Us

Ja, jag är alltid öppen för att prova olika fabrikat - men det jag fastnat för, det är Agfa. Både dia och negativ. Jag tycker Fuji är för mycket och Kodak för dyr. Agfa ger rena, naturliga, klara färger. Lätt att arbeta med. Fungerar fint i blandljus. Reagerar fint på filter. Klarar av att pressas med fint resultat. Funkar även bra med s.k "cross processing" (dia framkallad i negativ kemi). Agfa har tidigare hört till de billigare filmerna, men nuförtiden så har dia proffsfilmen närmat sig Fuji (men fortfarande är Kodak dyrare). Antagligen därför att färre handlare har dem, säljs förre och då blir det inte samma mängdrabatt. Men Agfa är helt klart mitt favoritfabrikat. Mer på grund av resultat än priset, även fast det var priset som en gång i tiden gjorde att jag provade så är det kvaliteten som har fått mig att fortsätta.

Angående Solaris, det är gamla 3M eller Scotch.
Inget fel på den...

Bästa hälsningar
Roland

Perutz negativfilm säljs av Clas Ohlsson 3x24 bilder 49:-. Gissningsvis är det samma film som såldes som Europrint tidigare (senaste 2 åren) till samma pris och innan dess sålde de Perutz för samma peng. *lägger pussel* Filmen är tillverkad i Tyskland.

Jag är övertygad om att kornskärpan eller vad det nu heter för alla på marknaden förekommande fabrikat är tllräcklliga för 10x15 och en storlek större.

Film har tilverkats sedan mitten av 1800-talet och från 30-talet och framåt har färgfilm varit tillgänglig. Det vore underligt att tillverkare inte har läst papentansökningarna om tillverkningsmetoder och filmkonstruktion de senaste 30 åren så när patent har löpt ut,kan tilverka i stort sett identiska filmer. Ett patent lever i stora drag 15-20 år från patenteringsdagen, vilket kan vara en tid innan filmerna kommer ut på marknaden. Filmer som dög bra åt den krävande fotografen kommer med all sannorlikhet att fungera väl för den vanliga konsumenten. I princip ingen skillnad i kvalité på filmen.

När jag har testat Perutz och Europrint så har jag inte kunnat urskillja någon kvalitétsskillnad mot Kodak och Fuji filmer som kostar minst 50% mer per bild. Jag har fortfarande ingen kontroll av efterbehandlingen av bilderna på fotolabben som jag använder mig.

Får väl hoppas att tidningen Foto gör en jämförande test av filmerna som finns att tillgå påå marknaden och besriver inom vilka användningsområden de bör fungera.

/Roland som både har kronor och unionskronor i plånboken när han ger sig ut och plåtar duvorna i stadsparken i höstsolen.

Liten rättelse till dig Roland och alla ni andra. Ferranias nyutvecklade film serie FG är inte någon gammal "Scotch™"/3M produkt på något sätt. Däremot har företaget Ferrania ägts av 3M och tillverkade på den tiden konsument filmen "Scotch™ det är helt riktigt.

För att vara riktigt seriös och en gång för alla avliva alla myter plankar jag nu friskt från Ferranias egen hemsida.

http://www.ferraniait.com/Corporate/background.htm

1915 Grundas företaget och dess första nitro-cellolosa film lanseras.

1964 Köper 3M upp den italienska filmtillverkaren "Ferrania" samt dess amerikanska varumärke "Dynacolor".

1985 Lanseras varumärket "Scotch™

1999 Säljer 3M av hela sin fotodivision till det Europeiska investmentbolaget - Schroder Ventures. Företagsnamnet Ferrania återtas

2000 Släpper Ferrania sin helt nyutvecklade film serie FG som döps till "Solaris™.

Hehe inser jag ioch med detta inlägg för evigt kommer bli stämplad som Ferrania freak härute :-\ Men rätt skall vara rätt tycker jag så jag får väl ta den smällen då.

//H

Jag är bombis på att det var den filmen som såldes under namnet Europrint tidigare (under ca 2 år) hos Clas Ohlson. Innan dess hade de Peuritz, d v s samma märke som nu i katalogenm. Priset var samma som tidgare år. CO påstår att filmen är tysktillverkad kvalitétsfilm, vilket skulle kunna betyda att det är en Agfafilm i botten som säljs i lämpliga förpackningar till olkika distributörer.

AGFA PERUTZ 135-24+2 ISO 200

"In 1904 the German firm Perutz, later part of Agfa, made an actual pan-chromatic emulsion with the .." Saxat från hitoriksida i sökmotor.

Att hålla sig till ett enda fabrikat eller filmmodell är inte alltid att föredra. Visserligen lär man sig filmen men man måste veta att filmer har olika egenskaper och passar olika bra till olika typer av motiv liksom att olika filmer ger olika resultat i kombination med olika fotopapper t.ex. En högdagerseparerande film brukar i regel inte passa att bli kopierad på ett högdagerseparerande papper t.ex. Då får man dålig skuggseparation och överdriven högdagerseparation. Men i vissa situationer kanske en sådan effekt eftersträvas och då är det bra att vara medveten om dessa egenskaper.

Andra egenskaper att ta hänsyn till är filmens kornighet, kontrast (färgneg och dia), färgton (varm-kall). Även här passar olika filmer till olika motiv och är kunskapen om dessa egenskaper stor kan fotografen styra resultatet dit hon/han vill.

UDDA FILMMÄRKEN

* Perutzfilmen
För många år sedan köptes fabriken upp av Agfa. På den vägen tror jag att det fortfarande är. Perutz har aldrig varit någon skitfilm. Någon diafilm därifrån har jag inte sett i Sverige på åratal. Negativ 200-film säljs däremot i 135- och APS-format hos Clas Olsson.
* Agfa Precisa 100 ASA
Säljs hos Photax i Nybro under namnet Novacrome. Den är t o m fortfarande märkt Agfa Precisa. Och den kostar bara 248:- för 10 st. Ett fynd som definitivt inte är någon skitfilm.
* Efke s/v-filmer
är, som ovan nämnts, gamla Adox, alltså mycket bra filmer. Jag har provat, jag vet vad jag talar om. Undantaget är KB400. Det är ren och fin Ilford HP5plus, alltså inte heller den någon skitfilm.
Det jag vill säga med denna lilla föredragning är: Pröva gärna något annat. Du har stor chans att komma undan billigare med bibehållen kvalitet. Och skitfilmer, de är få idag. Jag har bara stött på en: Konicas negativa 800 ASA färgfilm, den var ingen höjdare. Men där finns ju Fujifilmen...
Många hälsningar, Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar