Annons

Hur får man reda på hur mycket det är i zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att det skulle vara omöjligt (eller ens speciellt svårt) att få skärpa med handhållen optik motsvarande 600 mm är inte riktigt sant. Har man skakreducering och normalt dagsljus klarar nog de flesta av det.

Men visst är det trevligt med enbenstativ.

pamizz skrev:
O sen tycker jag att den tar inte mycket bättre bilder än min kompaktkamera, men det e säkert inställningar o erfarenhet o så om kameran också.

Det är en vanlig reaktion. De flesta kompaktkameror ger mer mättade färger och större kontrast än de flesta systemkameror, med JPEG direkt ur kameran. Systemkameran har andra fördelar, speciellt det faktum att det är ett system, men också till exempel att den inte ger alls lika mycket brus i svårare ljusförhållanden.

Om du vill, kan du säkert skruva upp färgmättnad och kontrast i kameran. Eller fixa efteråt i datorn.

Per.

pamizz skrev:
räcker det med 1-bentstativ? för sånt har jag fast aldrig använt det

Det är svårt att säga. Jag tycker inte det räcker, men ErlandH har en del fina fågelbilder som han förmodligen tagit på frihand så det beror nog på hur stadig man är på handen.
Håller med Erik prova först. Bättre låta erfarenhet styra ens köp än rekommendationer på detta forum ;-)

Tack!

Ja, fågelbilderna är tagna på fri hand med 100-400, oftast på 400-läget. Leopardbilderna är tagna med samma glugg -- fast med 1,4x-extender. Någon med enbenstativ, någon utan.

Fast vill man se hur bra fågelbilder det går att ta med t ex 400 mm så ska man inte kolla hos mig utan t ex på Omars eller Breiders .

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto