Annons

hur får man kopiorna "inverterade"?

Produkter
(logga in för att koppla)

mjoesen

Medlem
Jag skulle vilja kopiera ett s/v-negativ till fotopapper, men jag skulle vilja få den färdiga kopian inverterad, alltså så som den ser ut på negativet (det som i verkligheten är mörkt blir ljust osv.). Finns det någon som vet hur man kan göra detta?
 
du får kontaktopiera dvs först göra en vanlig kopia och sedan kontaktkopiera den på ett annat papper
 
Just det. Kan bara tillägga att du nog bör använda papper med låg kontrast, alltså mjukt papper, om du inte vill ha en betydligt högre kontrast på slutbilden.
 
Jag ska först kopiera som vanligt till en färdig kopia, det förstod jag, men vad ska jag göra sen? Hur gör man en kontaktkopia?? Använder mig av multigrade papper.
 
Ta bilden du har tagit fram och lägg den uppochner på ett oexponerat paper och belys rakt igenim utan neg i hållaren.
Du får exprimentera dig fram med tiderna men de blir ganska långa.
Använd papper med fast hårdhet, inte multigrade.

Greven
 
Ja, lägg den färdiga torra kopian ovanpå ett oexponerat fotopapper. Lägg en glasskiva över så att papprena ligger tätt mot varandra. Exponera antingen genom att belysa med förstoringsapparaten, eller genom att tända taklampan några sekunder. (Då sparar du lampan i förstoringsapparaten ;-) Exponeringstiden får du experimentera dig fram.

Visst går det med variabelt papper. Utan filtrering bör det ju bli normal kontrast, men belyser man med förstoringsapparaten så kan man styra kontrasten med filtreringen om det behövs.
 
Solarize

Ett annat trevligt trix som vid första anblicken kanske ger någon typ av inverterat bild utseende är solarisering (heter det så på svenska?). När bilden legat i framkallaren tar man upp den, efterbelyser med vitt ljus och stoppar sedan tillbaka den lagom lång tid (ganska kritiskt moment). Kräver en hel del experimenterande och det ser inte bra ut på alla typer av bilder men kan bli väldigt effektfullt ibland. I solariserade S/V bilder blir gränserna mellan ljusa och mörka områden ljusa medan allt annat som är ljust också blir mörkt. Om man framkallar för länge efter efterbelysningen blir hela bilden svart.
 
Print solarization/Sabattier effect vs. true solarization [Was: Solarize]

oloan skrev:
Ett annat trevligt trix som vid första anblicken kanske ger någon typ av inverterat bild utseende är solarisering (heter det så på svenska?)
Det korrekta namnet är "the Sabattier effect" (ibland "Print Solarization", oklart om det heter Sabattiereffekt på svenska) men ofta säger man bara "solarization" av misstag då det ser väldigt likt ut. "Solarization" (även "true solarization") är den effekt som uppstår om ett negativ utsätts för FÖR mycket ljus. Då kommer tonskalan att vändas lokalt och de exponerande ytorna som svärtats kommer att förlora svärtningen. Moderna filmer är inte lika känsliga enligt utsaga och det var främst när man hade solen med i bild som den blev svart och inte vit som man förväntat sig på papperskopian.

Ytteligare lite ord som dyker upp i detta sammanhang. När man leker med Sabattiereffekten får man sk "Mackie lines" (har sett olika stavningar i litteraturen, vissa stavar Mackey, men killen som gav upphov till det heter tydligen Alexander Mackie) i gränsen mellan de delar där tonskalan vänts. Sabattier kommer efter Armand Sabattier som upptäckte detta 1862.

En bra genomgång av detta finns på http://www.johnmaillard.clara.net/downloads/htm/sola.htm och med något exempel på http://www.easd.k12.pa.us/ehs/tesite/Photography/phosabat.htm En riktigt tung artikel på ämnet verkar vara http://www.cchem.berkeley.edu/wljeme/SOUTLINE.html, jag har inte bemödat mig att läsa hela eftersom jag inte är så intresserad av kemi, jag väntar till nästa regniga dag (fasen, det regnar ju nu!).

Efter att jag letat på nätet i nästan en kvart och inte hittat någon bild tog jag fram skannern och plockade följande bild på äkta solarisation. Bilden heter "Black Sun" och är tagen av Ansel Adams i Owens Valley, Kalifornien. Bilden kommer från The Negative, sid 92, av Ansel Adams. Ursäkta den usla inskanningen. Delförstoringen visar solen som blivit svart i papperskopian.
 

Bilagor

  • blacksun.jpg
    blacksun.jpg
    15.2 KB · Visningar: 179
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.