ANNONS
Annons

Hur får man en matt matta över bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju motljuset som gör det, så det givna svaret är väl att skriva "Plåta i motljus" ;)

Men rent tekniskt så är det nog bara färgstick (gulaktigt med någon svag dragning mot grönt ser det ut som) plus en svartpunkt som gör att mörkaste punkten i bilden inte är helt svart, utan kanske runt nivå 20-25. Men att bara slänga på det på vilken bild som hälst funkar ju såklart inte, har man inte ett motljus blir det inte så snyggt.
 


Det var inte riktigt så jag menade. Den länken du skickade är färgerna mindre mättade men jag ville få fram den någon "mjölkiga" hinna som ligger över bilden.

Men jag laborerade lite och lyckades fixa ett bra resultat.
Jag skapade ett nytt justeringslager, Solid Color och valde en mellangrå färg och sedan sänkte jag opaciteten. Det blev rätt bra.

Tack för hjälpen ändå!
 
Jag har tyvärr inte plats att ladda upp fler bilder här på fotosidan.

Men testa själv. Justeringslager Solid Color.
Välj en ljus/mellangrå färg och sänk opaciteten på lagret till ca 15-20%. Blev så som jag ville i all fall.

Fridens!

Sluta fega, gör två 400 pixelbred bild "före" och "efter" och posta i tråden så räcker det. God Jul :)
 
Och om du väljer en färg som inte är neutral, så får du även färgsticket! Den metod du har testat är en smidig implementering av det jag skrev tidigare i tråden :)
 
Ok, tack. Fattar nog lite bättre. Nu kanske det inte alls är den här effekten du är ute efter, men här är en snabb tvåstegsraket (B/W-lager med opacitet + skugglyft först):
 

Bilagor

  • aftre.jpg
    aftre.jpg
    52.8 KB · Visningar: 332
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.