Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur får man bort skuggor från foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

nettan78

Aktiv medlem
jag har ingen extern blixt än så därför kommer det med skuggor när jag tar tex porträttfoton. hur får jag bort dom lättast? jag har försökt ta bort dom med kloningsstämpeln men sen blir det skarpa "streck" längst intill ansiktet/tröjan där skuggan har varit. hur får jag lättast bort det så det ser naturligt ut?

jag har ingen extern blixt än så därför kommer det med skuggor när jag tar tex porträttfoton. hur får jag bort dom lättast? jag har försökt ta bort dom med kloningsstämpeln men sen blir det skarpa "streck" längst intill ansiktet/tröjan där skuggan har varit. hur får jag lättast bort det så det ser naturligt ut?

Har du försökt med Skugga/högdagrar i Photoshop? Tar inte bort alla skuggor men det brukar kunna bli ett hyfsat resultat om skuggorna inte är helt igensotade.

Antar att det är jpg-filer.

Isåfall får du först gå in under Inställnignar - Filhantering och klicka i "Använd camera raw för jpeg-filer"

Och sedan när du öppnar en bild inifrån ps, så kommer det automatiskt upp i camera raw. Och då har du alla raw-reglage tillgängliga trots att det är en jpg-fil.

Och det reglaget som lättar upp skuggor heter Fyllnadsljus ja.

Och detta gäller på pc, är väl bäst att tilllägga :)

Undrar du något mer, så bara fråga :)

Antar att det är jpg-filer.

Isåfall får du först gå in under Inställnignar - Filhantering och klicka i "Använd camera raw för jpeg-filer"

Och sedan när du öppnar en bild inifrån ps, så kommer det automatiskt upp i camera raw. Och då har du alla raw-reglage tillgängliga trots att det är en jpg-fil.

Och det reglaget som lättar upp skuggor heter Fyllnadsljus ja.

Och detta gäller på pc, är väl bäst att tilllägga :)

Undrar du något mer, så bara fråga :)

ok ska testa det, tack. jag har den i Raw.
vad menar du med pc? förlåt om jag är trög, men jag e inte så hemma på ps. jag kan en hel del men jobbar inte så ofta i det

Menade att det jag skrev gäller på en windowsdator, på en mac ser det lite annorlunda ut :)

Edit Viktor var lite snabbare :)

Nja, svaret är väl att man ska undvika ta bilder med blixt ;-)

Det är inte så lätt att fixa med skuggor/högdagrar (shadow/highlights) eller "fyllnadsljus". Det sistnämnda ger ingen större skillnad mot det förstnämnda utan fungerar på samma sätt fast verkar på råfilen.

Jag har vid nåt tillfälle tagit till kloningsverktyget för att klona bort en skugga. Det blev halvbra. I alla fall bättre än med justering av skuggor.

Då måste vi nog gå in på lager, och det är jag inte så bra på.

Men i princip så går det väl med 2 olika lager, ett lager justerat efter skuggorna, och ett vanligt lager, och sedan kan man "måla" fram dom uppjusterade skuggorna i det vanliga lagret.

Men fråga mig inte hur man gör ;-) Vet bara att det går att göra.

Men gå till www.moderskeppet.se där finns många bra tips om PS.

Då måste vi nog gå in på lager, och det är jag inte så bra på.

Men i princip så går det väl med 2 olika lager, ett lager justerat efter skuggorna, och ett vanligt lager, och sedan kan man "måla" fram dom uppjusterade skuggorna i det vanliga lagret.

Men fråga mig inte hur man gör ;-) Vet bara att det går att göra.

Men gå till www.moderskeppet.se där finns många bra tips om PS.

ja, får forska i det lite, hehe. det e en hel vetenskap med ps =)

Har du provat att högerklicka i bilden när du valt kloningsverktyget
(vet inte hur pass bevandrad du är i cs3)? Då får du upp ett fönster där du kan ställa in både storlek och hårdhet på verktyget!!
MVH Christer

Har du provat att högerklicka i bilden när du valt kloningsverktyget
(vet inte hur pass bevandrad du är i cs3)? Då får du upp ett fönster där du kan ställa in både storlek och hårdhet på verktyget!!
MVH Christer

jo den testade jag oxå. skuggan e så skarp att inget hjälper. jag har tagit bort den på några foton men det blev inte perfekt tyvärr

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar