Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag till dessa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan! Är ny medlem här, efter ett tips. Det är så att jag köpt mig en systemkamera (Canon eos 500d) som jag tänkt att fota lite bilar med :) Även lite naturbilder. Köpte till ett uv-filter och ska satsa på ett polarfilter.

Aja, till frågan. Hur får man till dessa effekter som denna killen tagit?
http://www.garaget.org/?car=155500&image=1561912

Jag är helt ny på detta med foto och kan iprincip ingenting. Uppskattar all hjälp jag kan få.

Tack på förhand
 
Hejsan! Är ny medlem här, efter ett tips. Det är så att jag köpt mig en systemkamera (Canon eos 500d) som jag tänkt att fota lite bilar med :) Även lite naturbilder. Köpte till ett uv-filter och ska satsa på ett polarfilter.

Aja, till frågan. Hur får man till dessa effekter som denna killen tagit?
http://www.garaget.org/?car=155500&image=1561912

Jag är helt ny på detta med foto och kan iprincip ingenting. Uppskattar all hjälp jag kan få.

Tack på förhand

Jag kan inte se några effekter. Det jag kan se är en vinjettering som man gör i efterarbetet, exempelvis i Photoshop. I efterarbetet har sannolikt även kontrasterna ökats en aning. I övrigt är det en vanlig exponering.
 
Förstår inte riktigt vilka "effekter" du menar? Det ser mest ut som snapshots rakt upp och ner, inget konstigt mao. Vissa bilder är verkar vara tagna med vidvinkel (kort brännvidd), men ett sådant objektiv kan man skapa ganska dramatiska perspektiv om man går nära motivet. Annars ser det ganska ordinärt ut tycker jag.
 
Okej, tack grabbar. Vad menas med en vinjettering?

Så det är bara att ta ett vanligt kort, och leka lite i photoshop med andra ord? Bör man fota i RAW format då?
 
Okej, tack grabbar. Vad menas med en vinjettering?

Så det är bara att ta ett vanligt kort, och leka lite i photoshop med andra ord? Bör man fota i RAW format då?

Vinjettering innebär att man ljusar upp eller mörkar ner kanterna på en bild.

Jag tror att det första du ska göra är att läsa mer om fotografering. Photoshop kan du börja med senare. Visserligen är det bra att "leka" i Photoshop men det blir väldigt mycket enklare om man kan grunder och begrepp inom fotografering först.

Eftersom du är nybörjare rekommenderar jag dig att fota i jpg. Att efterarbeta RAW-filer kräver goda kunskaper i bilders uppbyggnad. Ta det när du känner att du är mogen för det.

Lycka till.
 
Okej, tack för ett jätte bra svar och tips. Uppskattas verkligen, ska följa ditt råd och läsa på mer. Finns det några böcker ni kan rekommendera?
 
Min avsikt är inte att vara avsnoppande eller wienersnitchel men jag föreslår att du läser kamerans manual, köper en bok om foto, och kollar runt lite på internet eller här på forumet och försöker lära dig lite grundläggande om foto och om kameran. När du fått pejl på bas-sakerna kommer du lätt själv att kunna ta en likadan bild eller rent av bättre. Det är svårt att i ett enda inlägg lära ut allt om foto.

Just den aktuella bilden har fotografen lutat kameran, och efterbehandlat bilden och min gissning är just ökad kontrast, ökad mättnad och något vinjettering (det är när det blir lite mörkare runt hela bilden). Personligen tycker jag inte varken ökad kontrast eller ökad mättnad är så snyggt men det är ju upp till var och en.

Mitt förslag är att strunta i dessa trick ett tag och koncentrera dig på att lära sig fotografera. Då kommer du få mycket och långvarig glädje av din kamera.
 
Bashar Walid Det här med vidvinkel såg riktigt snygg ut :)


Göran Sedvall Tack för dina goda råd Göran. Uppskattar det verkligen jätte mycket. Det får bli till att läsa manualen och hyra/köpa några böcker. Internet ska definitivt studeras :) Hitta mycket användbart i fotoskolan här.

Jaaha, nu klickade det. Det var just det nertonade (vinjettering) som var "effekten" jag var ute efter. Nu vet jag hur det ligger till i alla fall. Men ska absolut börja läsa på och lära mig fotografera först. Det har du/ni rätt i :)

Stort tack för snabba och väldigt bra svar :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.