Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 28-75 - dålig bildkvalité?

Produkter
(logga in för att koppla)
Testa med ett vettigare motiv. Tegelväggar brukar vara populära då de oftast är plana och har massor med små detaljer. Se till att kameran är 100% vinkelrät mot väggen. Det är svårt att avgöra skärpa på ett motiv som varierar i djupledd som en blomma gör, man blir lätt lurad av skärpedjupet.

Testa också olika fokusavstånd! T.ex. närgräns, en meter bort och tre meter bort.

Har nu tagit några fler bilder, och laddat upp dem obeskurna.

Dom två första bilderna i listan här tycker jag inte blir bra alls. Alldeles för mjuka. De 3 senare känns något bättre, men ändå inte super. Vet inte om jag förväntar mig för mycket kanske...

Kom gärna med tips om det är något ni tycker jag gör fel. :)

Jag tycker inte det ser så illa ut. Bilderna på blomman har ju sina skarpa partier, så objektivet förmår att leverera skarpa bilder. Däremot är frågan om AF hittar rätt. Försök med ett och samma motiv. Testa gärna även någon fokustest. Det finns ett testblad att ladda ner (googla).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar