Annons

Hur får jag rätt ljus i datorn? (svårförklarat)

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hur vet jag att jag har rätt ljus i datorn? att jag ser bilden lika som den blir när jag skriver ut?
Vet inte om jag förklarar riktigt rätt.. men man kan ju göra diverse inställningar både när det gäller grafikkort och skärm, men då ljuger det ju lite när man väl printar bilden?

begriper ni nått av mina heroglyfer?

Du pratar om ljusstyrka, kontrast och dylikt i skärmen. Enda sättet att "veta" att det blir likadant i utskrift som det ser ut på skärmen är att kalibrera skärmen. Tyvär så är det bökigt, kostsamt och tidskrävande...

Mipert här på sidan har skrivit nån artikel om ämnet (har jag för mig)

Walle skrev:
Du pratar om ljusstyrka, kontrast och dylikt i skärmen. Enda sättet att "veta" att det blir likadant i utskrift som det ser ut på skärmen är att kalibrera skärmen. Tyvär så är det bökigt, kostsamt och tidskrävande...

Mipert här på sidan har skrivit nån artikel om ämnet (har jag för mig)

Det är alltså inget man gör själv lätt?

Men det är väl inte bara själva skärmen utan även inställningarna i datorn, typ till grafikkortet osv?

Kalibrering

Hej

Det finns två typer av kalibrering med och utan hårdvara. Det är endast med program och kalibrator (som fästes på skärmen) som du uppnår 100% resultat. Det kostar dessvärre från 4-5000 Kr och uppåt.

//Robban

HEJ!!

Skriv ut denna, gämför med den du tittar på skärmen,

Så borde du få lite bättre.

mvh: Adam

PS: det finns säkert ICC och ICS profiler som du kan tanka ner till din skrivare och skärm. :

Bilagor

• grey3.jpg
    grey3.jpg
    6.7 KB · Visningar: 350
Så seriös är jag inte så det får kosta pengar, vad finns det för program som körs på datorn man kan tanka hem?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar