Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag fram denna effekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

java

Medlem
har sett fler å fler såna här bilder nu. skulle gärna vilja göra ett försök själv. vad jag menar är den nästan animerade, digitala känsla han fått fram i sina porträtt. känns nästan som ett filter om ni förstår vad jag menar .

kolla den tredje bilden där syns d tydligast.

http://www.tomhoops.com/portrait.html

Tja, tycker det mer ser ut som att han ökat kontrasten och skärpt väldigt mycket, och så fotat rynkiga människor i spotbelysning. Det kan du nog göra om, och bättre.

har sett den här effekten på andra foton oxå. även landskapsfoton i färg å d känns inte som att d bara e skärpan.. men tack för hjälpen :).

Vissa bilder visar tecken på den typ av kontrasthöjning man kan få med Highpassfilter eller USM med stor radius ( typ 50 och styrka runt 20 uppåt ) och / eller blandning av dessa.
Några ser ut att ha något för hög radius på högpassfiltret ( i blandningsläge Overlay tex ) för att det ska bli riktigt naturligt ( man med cowboyhatt ).

Jag har sneglat lite på denna typ av bilder och om jag skulle försöka så skulle jag först laborera med dublicering av lager, blandingslägen och lagermask. Sen skulle jag försöka med Dodge-vertyget satt till styrka 4-10 och enbart skuggor och måla försiktigt med stor mjuk pensel.

För de större skuggorna skulle jag skapa ett nytt tomt lager, fylla med 50% grå, ändra blandinglager till overlay (tror jag? Prova det lager som gör att det inte syns att lagret finns. Eller är det myltiply? Nån som vet kanske kan hjälpa mig. Minnet sviktar...) och sedan måla med svarta stora mjuka penslar i det grå lagret för att göra mörkare, och vita penslar för att göra ljusare. Penseln skall väldigt svag styrka så man får lite kontroll vad man gör.

mm, jag tror d kan va en mix av dom här svaren. satt å lekte lite igår å kom ganska nära me mkt skärpa till att börja me, highpass, curves, å som tidigare talare sa leka me dublicering å blandningslägen.

Dragan

Påminner mycket om den sk. Draganstilen, efter Andrzej Dragan som var en av de första att popularisera den här typen av bildbehandling. Kolla in http://andrzejdragan.com/

Om du vill ha tips på hur man gör finns det en uppsjö på nätet, googla på "Dragan" eller "Draganize"

Det stora jobbet han gjort tror jag ligger i ljussättningen. Jag tror inte att slutresultatet ligger så där oerhört långt från den bild som landade på kamerans sensor.

Han konverterar till svart-vitt på ett mästerligt sätt och väljer kontrast på ett helt fantastiskt vis. Men det han gör allra bäst är ljussättning och exponering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar