Annons

Hur får jag en helt skarp bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Sampo

Aktiv medlem
Om jag tar ett kort på något och vill att hela bilden ska vara skarp på hur gör ja då?
Om jag inte vill ha en suddig bakgrund..
om nu vet hur jag menar..?
använder digitalkameror.
Fuji FinePix S2 Pro.. ska köpa en Olympus C-5050
Hoppas ni förstår hur jag menar..

Är nybörjare

Låt säga att du ska ta en landskapsbild där du vill ha skärpedjup från 0 meter till oändligt. Det som du gör då är att använda en liten bländare (dvs högt bländartal..typ f16). Därefter fokuserar du på ett lämpligt avstånd enligt det sk hyperfokalavståndet. Detta får man räkna ut och varierar beroende på vilken brännvidd och bländare man använder. Nu får du dock ändå inte riktigt skärpa från 0 meter..utan snarare får du ett skärpedjup från HALVA hyperfokalavståndet till oändligheten.

En idé är att hemma räkna ut hyperfokalavståndet för de objektiv man använder, skriva ned det på en liten lapp som man sedan kan ta med sig ut i naturen. Eller memorerar man fokusavståndet för olika brännvidder och bländare i huvudet.. :=)

Fast det lättaste i början är att skippa hyperfokalavståndet helt och bara blända ned objektivet till en liten bländare. Det brukar bli hyfsat skärpedjup ändå.

Senast ändrad:
Många alternativ.. Jag tror du menar skärpedjup..

Liten bländare f22 (=stativ pga lång tid?)

Alternativt ha väldigt kort mellan förgrund och bakgrund.

Vidvinkelobjektiv har lättare för att göra ett större skärpedjup.

Du behöver stort skärpedjup, det får du genom att använda en liten bländaröppning (stort bländartal), t.ex bl 16 eller 22. /Göran

Här står lite om hur du räknar ut hyperfokalavståndet. Tänk på att ta hänsyn till att sensorn i dina digitala är mycket mindre än på ett 35mm-negativ. Det finns en formel för det längst ner.

http://www.vividlight.com/articles/2314.htm

Att bara blända ner så mycket du kan är nog den enklaste lösningen.

Stort skärpedjup blir kraftig nedbländning (som de andra på tråden redan har skrivit), detta gör att du kommer att få en lång slutartid vilket gör att du bör använda stativ. Alternativ att du ändrar ISO inställningen på kameran, men bilderna brukar bli mer brusiga då...

-- Nicke

Om du vill ha en enkel arbetsgång som inte inbegriper så mycket matematik kan du göra så här: Ställ kameran i läge "A", aperturprioritet, och manuell fokus. Bedöm hur långt borta den närmsta detaljen du vill ha i fokus är och ställ fokus på ca dubbla det avståndet. Blända sedan ner linsen (med kontrollhjulet under avtryckaren) tills hela scenen ser ut att vara i fokus när du trycker in skärpedjupskontrollen (vid högra handens långfinger). Blända sedan ner ett steg till för att vara helt säker.

Det låter väldigt invecklat att ställa skärpan på en digitalkamera?

På mina objektiv så är det bara att läsa av hur skärpan hamnar. Går inte det att göra på digital objektiven?

För att få till en skarp bild så är ett tungt stativ A och O, utan stativ blir det aldrig skarpt. Blända sen ner till 22 eller 32 för maximalt skärpedjup. Ställ skärpepunket påp 3- 4 m om dte är ett normaloptik du använder.

janne ö skrev:

På mina objektiv så är det bara att läsa av hur skärpan hamnar. Går inte det att göra på digital objektiven?

För att få till en skarp bild så är ett tungt stativ A och O, utan stativ blir det aldrig skarpt. Blända sen ner till 22 eller 32 för maximalt skärpedjup. Ställ skärpepunket påp 3- 4 m om dte är ett normaloptik du använder.
Olympus C-5050 är ju en kompaktkamera, med f10 som minsta bländare. Den har ingen skala på objektivet vad jag vet.

Olympus C-5050 är ju en kompaktkamera, med f10 som minsta bländare. Den har ingen skala på objektivet vad jag vet.

Ok man lär så länge man lever. Med andra ord så är inte digitalkameran nåt vidare att använda till landskapsbilder då?

janne ö skrev:

Det är inte ett digitalspecifikt problem, det är nämligen tämligen ovanligt med skärpedjupsskalor på moderna AF zoomobjektiv, även vissa fasta linser saknar dem.

Om man ställer skärpan på dubbla avståndet till närmaste delen av motivet klarar man sig med så lite nedbländning som möjligt för acceptabel skärpa från motivet till oändlighet, oberoende av brännvidd. Att blända ner till f/32 är sällan optimalt pga av diffraktion och långa slutartider.

Tänk på att skärpepunkten inte ligger mitt i skärpedjupet. Tänk att ungefär 1/3 av skärpedjupet ligger hitom skärpepunkten och 2/3 bortom.

janne ö skrev:
Ok man lär så länge man lever. Med andra ord så är inte digitalkameran nåt vidare att använda till landskapsbilder då?
Det är som Martin sa inte ett problem som är specifikt för digitalkameror, det gäller kompaktkameror med film också. Tänk på att "digital" bara innebär att det är ett digitalt media, och inte vanlig film.

edit: Och f10 på en så liten sensor ger rätt stort skärpedjup.

Biber skrev:
Det är som Martin sa inte ett problem som är specifikt för digitalkameror, det gäller kompaktkameror med film också. Tänk på att "digital" bara innebär att det är ett digitalt media, och inte vanlig film.

edit: Och f10 på en så liten sensor ger rätt stort skärpedjup.
Bara för att inte sprida denna missuppfattning vidare. Sensorns storlek har ingen som helst praktisk betydelse för skärpedjupet.
Det avgörande är objektivets brännvidd och vald bländare. Ju kortare brännvidd och ju mindre bländaröppning, desto större skärpedjup.
Om man använder film ökar ju inte skärpedjupet bara för att man klipper ner filmen till mindre storlek eller hur?
Däremot krävs objektiv med kort brännvidd för att ge ett visst utsnitt på en liten sensor (eller filmruta också för den delen). Den korta brännvidden - kanske 6-8 mm - ger stort skärpedjup
men den skulle ge samma stora skärpedjup på 135-film. Men då är det ett fisheyeobjektiv......
Digitalobjektivet tecknar inte ut så stor yta som objektiv med denna korta brännvidd för 135-formatet gör. Men skärpedjupet vid samma bländare är detsamma.
Us

Sonnaren skrev:
Bara för att inte sprida denna missuppfattning vidare. Sensorns storlek har ingen som helst praktisk betydelse för skärpedjupet.
Det avgörande är objektivets brännvidd och vald bländare. Ju kortare brännvidd och ju mindre bländaröppning, desto större skärpedjup.
Om man använder film ökar ju inte skärpedjupet bara för att man klipper ner filmen till mindre storlek eller hur?
Däremot krävs objektiv med kort brännvidd för att ge ett visst utsnitt på en liten sensor (eller filmruta också för den delen). Den korta brännvidden - kanske 6-8 mm - ger stort skärpedjup
men den skulle ge samma stora skärpedjup på 135-film. Men då är det ett fisheyeobjektiv......
Digitalobjektivet tecknar inte ut så stor yta som objektiv med denna korta brännvidd för 135-formatet gör. Men skärpedjupet vid samma bländare är detsamma.
Us
Jag är medveten om det, men den indirekta effekten av en liten sensor blir större skärpedjup av de anledningarna du säger.

Sonnaren skrev:
...

Men ovanstående gäller väl BARA fullt ut om den acceptabla storleken på oskärpecirkeln är lika för båda formaten?

Är det rimligt att den acceptabla storleken på oskärpecirkeln är samma för en 36x24mm sensor som för en 8.8x6.6mm sensor?

Skärpedjupet är väl ändå bara ett något luddigt intervall där oskärpan är tillräckligt liten? Eller har jag fått något om bakfoten igen? :)

Jo, det är riktigt att skärpedjupet egentligen är en sorts "smärtgräns" där vi inte ids se eländet längre....;-)). Det är också riktigt att oskärpecirklarnas diameter påverkar vårt intryck av oskärpa och ger annorlunda intryck vid mindre yta. Men det jag påstår är att sensorns yta i sig inte har någon praktisk betydelse för skärpedjupet. Problemställningen är ju långt ifrån ny, "smalfilm" hade ju en mycket liten bildyta (5,5x 8mm har jag för mig ....?) och optik med brännvidd avpassad till detta. 50 mm var ett tämligen häftigt tele och 150 mm var lämpligt för filmning av fåglar o liknande på större avstånd.....
Men för att återvända till den ursprungligafrågan: Bästa sättet att få maximalt skärpedjup är att använda ateljekamera med förställbart bakstycke och front och utnyttja Schimpflugeffekten/principen.
Näst bästa är att välja kort brännvidd och blända ner.
Us

Sonnaren skrev:
...Bästa sättet att få maximalt skärpedjup är att använda ateljekamera med förställbart bakstycke och front och utnyttja Schimpflugeffekten/principen...

Nördfakta.
Du får inte större skärpedjup med förställning, du bara flyttar skärpeplanet.

Scheimpflug...

Ja, du får kalla det vad du vill, men som betraktare av en bild tagen på detta vis får man ett klart intryck av ett mycket stort skärpedjup. Om betingelserna i det avbildade rummet är det rätta t.o. m. från frontlins till oändligheten.
Med rummet avses här det fotografiska rummet som geivetvis även kan vara utomhus.
Om det är åkta skärpa eller ej har ju ingen betydelse, illusionen är perfekt.
Ledsen att jag glömde "e" i Scheimpflugs namn,
.....hoppas inte det hela blev totalt obegripligt.
Us

Ulf.

Jag erkänner att mitt inlägg kan upplevas som messersmittigt (vilket jag gör mitt bästa för att undvika).

Att jag rättade stavningen var endast för att de som är intresserade och söker på nätet om den Österikiske läkaren/militären inte hittar så mycket när de söker på schimp...

Vad gäller skärpeplanet så är det ingen illusion.
Du får skärpa hela vägen genom bilden, men skärpedjupet ökar inte.
Precis som du själv är noga med att rätt skall vara rätt vad gäller om skärpedjupet påverkas av sensorns storlek är jag alltid petig med detaljer.

Ofta är det bättre att inte skriva eftersom man ofta kan skapa förvirring med korrekt information.
Men jag gillar att lägga mig i och har svårt för att låta bli. Skall vara mer uppmärksam på om mina inlägg behövs eller inte i en diskussion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar