Annons

Hur får jag bäst skärpa i rörelse?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mariarocky

Ny medlem
Jag har en Sony A300 & vill få fram bästa möjliga skärpa när jag fotar rörelsebilder som exempelvis min hund när han springer. Har aldrig gått in & ändrat något i kameran eftersom jag inte vet hur man gör men så tänkte jag att det kanske finns någon här dom är duktig på att fixa med dom manuella inställningarna i Sonys systemkameror som kanske hjälpa mig. Skulle även vilja få kameran att ta in ljuset bättre i bilderna vilket man kanske också kan få till genom att pilla med inställningar i kamerna... Eller vad tror ni?
Mvh Maria

Jag har en Sony A300 & vill få fram bästa möjliga skärpa när jag fotar rörelsebilder som exempelvis min hund när han springer. Har aldrig gått in & ändrat något i kameran eftersom jag inte vet hur man gör men så tänkte jag att det kanske finns någon här dom är duktig på att fixa med dom manuella inställningarna i Sonys systemkameror som kanske hjälpa mig. Skulle även vilja få kameran att ta in ljuset bättre i bilderna vilket man kanske också kan få till genom att pilla med inställningar i kamerna... Eller vad tror ni?
Mvh Maria

Du får köra med tidsprioritet och ställa in på så kort slutartid det går för dom ljusförhållandena du har.
En hund som springer skulle jag tippa på behöver 1/250sek eller snabbare för att inte bli oskarp.

/Karl

På ovansidan av kameran till vänster finns det en ratt med en rad symboler på.
En av dem föreställer en springande person (mellan blomman och solnedgången). Vrid ratten så att spring-symbolen står längst till höger (vid den lilla vita pricken).
Det här läget brukar kallas sport-läge.

Automatiken kommer nu prioritera korta slutartider och har du bara tillräckligt med ljus kommer dina bilder bli skarpa så länge du får fokus rätt.

Alternativt kan du läsa på om hur bländaröppning och slutartid påverkar dina bilder och sedan använda P/A/S/M-lägena.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar