Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få en siluettbild ljusare?

Produkter
(logga in för att koppla)

matiLLa

Ny medlem
Har ett par bilder där motivet (en hund) blivit som en siluett. Det är jättelågupplösta bilder och jag tror dom är tagna med mobilkamera.

Är all färginformation borta eller går det att ljusa upp såna bilder?

Behöver hjälp. Kan skicka över bilderna om nån är intresserad av att kolla på dom.

Mvh Matilda

lägger upp en av bilderna. som ni ser så är hon väldigt mörk och det känns hopplöst eftersom bilderna är så små.

vill ha dom ljusare så man iaf ser ansiktet.

Bilagor

• faza.jpg
    faza.jpg
    29.5 KB · Visningar: 346
Nej, det där är nog dessvärre kört. Kör man med en färgpipett i ansiktet så ser man att pixelvärdena är identiska för stora delar av ytan. Du kan få fram att katten har en näsa och att den ena halvan av ansiktet är lite ljusare än den andra, men inte mer än så.

ok, misstänkte det. har en annan bild som är liite ljusare. lägger upp den med.

vet inte vilken bild du har kollat på men på min bild ser jag en hund :p *asg*

Bilagor

• faza2.jpg
    faza2.jpg
    32.8 KB · Visningar: 337
Bild två har ju antydan till anletsdrag. Men skall man göra något så tror jag inte det är mer än att förstärka dem genom att öka kontrasterna lite så t ex ögonbrynen kikar fram tydligare. Med så få pixlar gissar jag att manuellt duttande på pixelnivå är effektivare än något annat verktyg, men jag är långtifrån någon Photoshopexpert.

Fast katter är jag en jäkel på (det måste varit trädet som lurade mig) ;-)

Bilden kan ändå säga mycket...

Jag valde i stället att publicera en bild på gammelfarfars käraste barndomskamrat. Nu är de båda borta och bilden är det enda minnet som finns kvar. Men liksom i sinnet, försvagas bilden för varje dag som går, för att slutligen blekna bort helt och aldrig återkomma.
Ta vara på de minnen som finns, för inget varar för alltid!

Bilagor

• hund.jpg
    hund.jpg
    57.8 KB · Visningar: 224
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar