Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få brudparet i skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Hej.
Ska fota mitt första bröllop här snart och är lite nervös.
Mestadels för att jag älskar att använda kort skärpedjup men är inte van att fota fler än en person på samma porträtt..jag vill ju att brudparet ska bli skarpa och bakgrunden oskarp.
Men när jag testar så blir bara ena personens ögon skarpa..och den andra suddig..vad gör jag för fel? Hur låg bländare ja jag ha för att det inte ska bli oskarpt?

För att båda personernas ögon ska bli skarpa när du har kort skärpedjup behöver ögonen befinna sig på samma avstånd från objektivet.

Om det inte fungerar ihop med den komposition du tänkt dig får du lov att blända ner (större siffra på bländartalet, kanske 4-8), och på så vis skapa längre skärpedjup. Några exakta bländarvärden går inte att ge då vi inte vet vad du har för objektiv och vilka avstånd du tänker dig. Om du har möjlighet så zooma in på displayen och titta efter mellan bilderna.

Lycka till! Kom ihåg att ta några djupa andetag emellanåt :)

http://ljusavtryck.blogspot.com/

Det är snyggt med den oskarpa bakgrund som ljusstark optik kan ge men bländare 1,4 kräver att man arrangerar med nästan millimeterprecision, vilket normalt inte är praktiskt genomförbart "i fält". Det finns förstås dyr specialoptik där man kan välja var skärpeplanet skall skära.
Med tillräckligt avstånd till bakgrunden kan man använda mindre bländaröppning och få större skärpedjup på brudparet men fortfarande oskarp bakgrund.
Prova lite mera, med bländarprioritet påslagen, innan bröllopet så du får känsla för hur mycket marginal du har vid olika bländare.

grupp foto

Det är snyggt med den oskarpa bakgrund som ljusstark optik kan ge men bländare 1,4 kräver att man arrangerar med nästan millimeterprecision, vilket normalt inte är praktiskt genomförbart "i fält". Det finns förstås dyr specialoptik där man kan välja var skärpeplanet skall skära.
Med tillräckligt avstånd till bakgrunden kan man använda mindre bländaröppning och få större skärpedjup på brudparet men fortfarande oskarp bakgrund.
Prova lite mera, med bländarprioritet påslagen, innan bröllopet så du får känsla för hur mycket marginal du har vid olika bländare.

Vid gruppfoto f8 samt skärpan på främsta radens ögon

Ok tack..finns det några mer tips? Just när det gäller skärpa på båda?! Är så himla rädd att det ska bli oskarpa bilder på brudparet :/ vart ska jag fokusera, på vem?

Ok tack..finns det några mer tips? Just när det gäller skärpa på båda?! Är så himla rädd att det ska bli oskarpa bilder på brudparet :/ vart ska jag fokusera, på vem?

Fokusera på ögonen, måste jag välja någon generellt så väljer jag bruden, men glöm inte bort brudgummen.
Tex när de går in i kyrkan så är det viktigt att man försöker få med båda i skärpa antingen med ett längre skärpedjup eller att man växlar mellan de två.

Skärpedjupet finns ju framför och bakom det absoluta skärpeplanet, så enklast är väl att fokusera mitt i (djupled) det du vill ha skarpt. Sen är det bara att titta på bilden i kameran så ser du ju om det är skarpt eller inte.

Det handlar om avstånd till bakgrunden.

Hej.
Ska fota mitt första bröllop här snart och är lite nervös.
Mestadels för att jag älskar att använda kort skärpedjup men är inte van att fota fler än en person på samma porträtt..jag vill ju att brudparet ska bli skarpa och bakgrunden oskarp.
Men när jag testar så blir bara ena personens ögon skarpa..och den andra suddig..vad gör jag för fel? Hur låg bländare ja jag ha för att det inte ska bli oskarpt?

Det här med kort skärpedjup är lätt att det blir en fåfänga för fotografen. Gissar att din uppdragsgivare (brudparet) bryr sig klart mer om att de är skarpa än att det är en snygg oskarp bakgrund. De kommer troligtvis inte att imponeras av att du har fått till en fantastisk oskärpa om de inte båda är skarpa. Och brudparets poser kan bli stela, och du blir stressad, om du skall behöva tänka på att ha bådas ögon i samma korta skärpeplan.

Lösningen i detta fallet är oftast inte stora bländaröppningar, utan att kontrollera bakgrunden. Det är det klassiska och fortfarande kanske bästa sättet. Är den bara tillräckligt långt bort blir den vackert oskarp ändå. Se till att ha kontroll genom att reka och provplåta om det är möjligt. Lita på din förmåga att välja en plats med bra bakgrund i stället för att lita på att ett stor bländaröppning kommer att göra jobbet.

En lite udda råd kanske:
Du kan "gaffla exponeringen".
Med kameran inställd på tidsförval och gaffling så tar kameran tre bilder i snabb följ med olika bländare. Visserligen kommer bilderna då ockå att bli lite olika exponerade. men du får tre bilder med olika skärpedjup som du i efterhand kan sortera fram den som bäst liknar det du vill åstadkomma. Och så får du justera ljuset lite i efterbehandlingen.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar