Annons

Hur exponerar ni Velvian?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Hejsan!

Hur exponerar ni velvian? Vad ställer ni ISO talet på. Jag brukar köra på ISO 50, men nån kanske kan få mig att göra på något annat sätt?!
 
Jag tänker inte försöka få dig att göra på nåt annat sätt om du är nöjd med dina dior. Mina kameror presterar bästa resultat med inställningen på 50 ISO.
 
Beror på motiv...

Vill jag ha ännu mer mättnad så ställer jag ner den 1/3 eller 2/3 steg.

Sen så ställer jag alltid filmkänsligheten -1/3 på min kamera för jag tycker det är bättre, men det har nog lite att göra med att det är fel spänning på batterierna (det är en F2:a vi snackar om)...
 
Gillar när färgerna är mättade. Kan man få dem mer mustiga med nån annan ISO inställning?
 
Tja 1 steg torde ju bli ISO 25 så 1/3 dels steg torde bli ISO 40.. kan du ju pröva att ställa in eller 2/3 dels ISO 32.
 
1/3 minus = 64 ASA, eller som man skriver: EI 64.

Under vattnet för makrobilder körde jag Velvian med minus 1/3 steg, dvs. exponerade filmen efter 64 ASA. Det gav bra mättnad. (Numera kör jag Ektachrome Extra Colour/VS 100.) Men på land när jag kör Velvia blir det EI 50. Det finns en risk med att underexponera filmen om man vet att bilderna ska användas i tryck och scannas - då kan mörka partier bli svåra att klara, de gror igen (man förlorar ju kvalitet i varje led), men i projektorn kan det bli bra (eller bättre).
 
Själva poängen är att de ska framkalla den som vanligt. Testa olika varianter innan du kör alltför många filmer!
 
ja, jag borde kanske mena tvärtom eftersom om man överexponerar (ställer kameran på tex 40) borde färgmättnaden bli mindre och det vita vitare. Men så här står det i den här diskussionstråden:
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=000Ai0

"Fuji knows that majority of professional photographers set their cameras at E.I. 40 when they shoot Velvia. We think this is very reasonable. At the same time, Fuji recommends that photographers try E.I. 64 when you shoot high key images where whites are very important. Also, we recommend trying E.I. 32 or lower when shooting low key images with Velvia."

Fast jag håller med om att det känns lite bakvänt...
 
Det är inte alls bakvänt.
När du fotar mörka motiv low key vill du ibland ge rikligare exponering för att få detaljer synliga i mörka ytor, alltså exponera efter 32 som ger mer exponering.
Och tvärtom motiv med viktiga ljusa ytor (vita skjortor) high key, då vill man ge mindre exponering så det inte blir utfrätt utan detaljer. Sålunda exponerar man efter 64.

Sedan är det så att Vevia är framtagen för Fujis egen framkallning som har en häftigare agitering är E-6. Agiterar man mer får man ljusare dior, därför ger vanlig E-6 mörkare resultat än väntat och därför exponerar många velvia efter 40.
 
Så till sist.. Om man vill ha mustigare/mer mättade färger. Exponerar man efter ett lägre ISO värde (ex 32) eller ett högre (ex 64)
 
Men jag har fått rådet att exponera Fuji Reala 100 efter ISO 50 för att få mer mättade färger!
 
Och här kommer tillägget:

Detta med att exponera efter högre ISO för mustigare färger gäller bara dia.

Med negfilm är det tvärtom!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.