Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur exponerar ni Velvian?
- Trådstartare NiklasK
- Start datum
Sinuslinus
Aktiv medlem
Beror på motiv...
Vill jag ha ännu mer mättnad så ställer jag ner den 1/3 eller 2/3 steg.
Sen så ställer jag alltid filmkänsligheten -1/3 på min kamera för jag tycker det är bättre, men det har nog lite att göra med att det är fel spänning på batterierna (det är en F2:a vi snackar om)...
Vill jag ha ännu mer mättnad så ställer jag ner den 1/3 eller 2/3 steg.
Sen så ställer jag alltid filmkänsligheten -1/3 på min kamera för jag tycker det är bättre, men det har nog lite att göra med att det är fel spänning på batterierna (det är en F2:a vi snackar om)...
brutusostling
Aktiv medlem
1/3 minus = 64 ASA, eller som man skriver: EI 64.
Under vattnet för makrobilder körde jag Velvian med minus 1/3 steg, dvs. exponerade filmen efter 64 ASA. Det gav bra mättnad. (Numera kör jag Ektachrome Extra Colour/VS 100.) Men på land när jag kör Velvia blir det EI 50. Det finns en risk med att underexponera filmen om man vet att bilderna ska användas i tryck och scannas - då kan mörka partier bli svåra att klara, de gror igen (man förlorar ju kvalitet i varje led), men i projektorn kan det bli bra (eller bättre).
Under vattnet för makrobilder körde jag Velvian med minus 1/3 steg, dvs. exponerade filmen efter 64 ASA. Det gav bra mättnad. (Numera kör jag Ektachrome Extra Colour/VS 100.) Men på land när jag kör Velvia blir det EI 50. Det finns en risk med att underexponera filmen om man vet att bilderna ska användas i tryck och scannas - då kan mörka partier bli svåra att klara, de gror igen (man förlorar ju kvalitet i varje led), men i projektorn kan det bli bra (eller bättre).
brutusostling
Aktiv medlem
Själva poängen är att de ska framkalla den som vanligt. Testa olika varianter innan du kör alltför många filmer!
bjogr
Medlem
Jag har förstått att många exponerar Velvia efter EI 40. Ställer in 40 på kameran alltså...
Jag tror Fuji rekommenderar att man exponerar efter 32 eller 40 om man vill ha bättre färgmättnad och 64 om de vita tonerna är viktiga.
Photo.net har en del diskussionstrådar i ämnet:
http://www.photo.net/search/search?...oard§ions=comments&query_string=Velvia+40
Där finns det nog lite utfylligare svar. Jag har inte läst igenom alla artiklar själv
Jag tror Fuji rekommenderar att man exponerar efter 32 eller 40 om man vill ha bättre färgmättnad och 64 om de vita tonerna är viktiga.
Photo.net har en del diskussionstrådar i ämnet:
http://www.photo.net/search/search?...oard§ions=comments&query_string=Velvia+40
Där finns det nog lite utfylligare svar. Jag har inte läst igenom alla artiklar själv
Tvärtom förmodar jag att du menar?bjogr skrev:
Jag tror Fuji rekommenderar att man exponerar efter 32 eller 40 om man vill ha bättre färgmättnad och 64 om de vita tonerna är viktiga.
bjogr
Medlem
ja, jag borde kanske mena tvärtom eftersom om man överexponerar (ställer kameran på tex 40) borde färgmättnaden bli mindre och det vita vitare. Men så här står det i den här diskussionstråden:
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=000Ai0
"Fuji knows that majority of professional photographers set their cameras at E.I. 40 when they shoot Velvia. We think this is very reasonable. At the same time, Fuji recommends that photographers try E.I. 64 when you shoot high key images where whites are very important. Also, we recommend trying E.I. 32 or lower when shooting low key images with Velvia."
Fast jag håller med om att det känns lite bakvänt...
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=000Ai0
"Fuji knows that majority of professional photographers set their cameras at E.I. 40 when they shoot Velvia. We think this is very reasonable. At the same time, Fuji recommends that photographers try E.I. 64 when you shoot high key images where whites are very important. Also, we recommend trying E.I. 32 or lower when shooting low key images with Velvia."
Fast jag håller med om att det känns lite bakvänt...
mipert
Aktiv medlem
Det är inte alls bakvänt.
När du fotar mörka motiv low key vill du ibland ge rikligare exponering för att få detaljer synliga i mörka ytor, alltså exponera efter 32 som ger mer exponering.
Och tvärtom motiv med viktiga ljusa ytor (vita skjortor) high key, då vill man ge mindre exponering så det inte blir utfrätt utan detaljer. Sålunda exponerar man efter 64.
Sedan är det så att Vevia är framtagen för Fujis egen framkallning som har en häftigare agitering är E-6. Agiterar man mer får man ljusare dior, därför ger vanlig E-6 mörkare resultat än väntat och därför exponerar många velvia efter 40.
När du fotar mörka motiv low key vill du ibland ge rikligare exponering för att få detaljer synliga i mörka ytor, alltså exponera efter 32 som ger mer exponering.
Och tvärtom motiv med viktiga ljusa ytor (vita skjortor) high key, då vill man ge mindre exponering så det inte blir utfrätt utan detaljer. Sålunda exponerar man efter 64.
Sedan är det så att Vevia är framtagen för Fujis egen framkallning som har en häftigare agitering är E-6. Agiterar man mer får man ljusare dior, därför ger vanlig E-6 mörkare resultat än väntat och därför exponerar många velvia efter 40.
Similar threads
- Svar
- 31
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 84
- Visningar
- 9 K
- Svar
- 30
- Visningar
- 5 K