Annons

Hur exponerar ni Velvian?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förvirrande...

Kan någon övertyga mig om att de vet vad de pratar om. Ni påstår ju faktiskt de två motsatserna här. Vad gäller?
 
Smaken är som baken, så det enda råd man kan ge är att du provexponerar en rulle vid olika ISO-tal. Plåta ett antal "standardmotiv" med inställningarna 32, 40, 50 och 64. Välj motiv som ligger nära medelton, så att kamerans ljusmätare inte blir lurad. Lägg upp bilderna sida vid sida på ljusbordet och utvärdera.

Jag kör Velvia på 40 med ett kamerahus och på 50 med ett annat. Hade förut en kamera som gav bäst resultat inställd på ISO 20.
 
Jag kan faktiskt inte förstå varför bilderna från negfilm skulle bli mustigare om man ställer tex Reala på 50 istället för 100 (=en överexponering). Det borde resultera i en ljusare och mer omättat resultat, i alla fall som jag spontant känner.
Om någon vill förklara det för mig så skulle jag bli glad.
 
johanh.

När man överexponerar en negativ film får man ett tätare (mörkare) negativ vilket beror på att fler färgpigment än vanligt har reagerat för ljus och framkallning.

Många färgpigment tillsammans betyder att färgen blir kraftigare=mustigare.
Tänk dig att du häller i lite mer juicekoncentrat i frukostglaset. du får en starkare och mustigare juice.

Bilden behöver inte bli ljusare efterso det styrs vid kopieringen, man belyser bara papperet lite längre genom negativet för att kompensera.

Slutresultatet blir en bild med kraftigare (till en gräns) fäger med god detaljåtergivning i de mörka delarna.
Du får också sämre skärpa och även finare korn (till skillnad från svartvit film som ger grövre korn vid överexponering).
 
Ifall någon undrar varför det blir tvärtom med dia så är det väldigt logiskt men liiite svårt att kortfattat få fram så här på några rader.

Man kan säga att det är för att det är tvärtom!
 
Jag ställer kameran på ISO 50 och gör tre exponeringar, en under- en normal- och en överexponering. Detta under förutsättning att jag kan mäta på något normalgrått i motivet, finns inte det så får man tänka ett steg till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.