Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur exponerar ni Velvian?
- Trådstartare NiklasK
- Start datum
acke
Avslutat medlemskap
Smaken är som baken, så det enda råd man kan ge är att du provexponerar en rulle vid olika ISO-tal. Plåta ett antal "standardmotiv" med inställningarna 32, 40, 50 och 64. Välj motiv som ligger nära medelton, så att kamerans ljusmätare inte blir lurad. Lägg upp bilderna sida vid sida på ljusbordet och utvärdera.
Jag kör Velvia på 40 med ett kamerahus och på 50 med ett annat. Hade förut en kamera som gav bäst resultat inställd på ISO 20.
Jag kör Velvia på 40 med ett kamerahus och på 50 med ett annat. Hade förut en kamera som gav bäst resultat inställd på ISO 20.
Jeppe
Aktiv medlem
NiklasK skrev:
Hejsan!
Hur exponerar ni velvian?
För att knyta an till orginalfrågan.....
Med kameran.....
johanh
Aktiv medlem
Jag kan faktiskt inte förstå varför bilderna från negfilm skulle bli mustigare om man ställer tex Reala på 50 istället för 100 (=en överexponering). Det borde resultera i en ljusare och mer omättat resultat, i alla fall som jag spontant känner.
Om någon vill förklara det för mig så skulle jag bli glad.
Om någon vill förklara det för mig så skulle jag bli glad.
mipert
Aktiv medlem
johanh.
När man överexponerar en negativ film får man ett tätare (mörkare) negativ vilket beror på att fler färgpigment än vanligt har reagerat för ljus och framkallning.
Många färgpigment tillsammans betyder att färgen blir kraftigare=mustigare.
Tänk dig att du häller i lite mer juicekoncentrat i frukostglaset. du får en starkare och mustigare juice.
Bilden behöver inte bli ljusare efterso det styrs vid kopieringen, man belyser bara papperet lite längre genom negativet för att kompensera.
Slutresultatet blir en bild med kraftigare (till en gräns) fäger med god detaljåtergivning i de mörka delarna.
Du får också sämre skärpa och även finare korn (till skillnad från svartvit film som ger grövre korn vid överexponering).
När man överexponerar en negativ film får man ett tätare (mörkare) negativ vilket beror på att fler färgpigment än vanligt har reagerat för ljus och framkallning.
Många färgpigment tillsammans betyder att färgen blir kraftigare=mustigare.
Tänk dig att du häller i lite mer juicekoncentrat i frukostglaset. du får en starkare och mustigare juice.
Bilden behöver inte bli ljusare efterso det styrs vid kopieringen, man belyser bara papperet lite längre genom negativet för att kompensera.
Slutresultatet blir en bild med kraftigare (till en gräns) fäger med god detaljåtergivning i de mörka delarna.
Du får också sämre skärpa och även finare korn (till skillnad från svartvit film som ger grövre korn vid överexponering).
klabbarpan
Aktiv medlem
Jag ställer kameran på ISO 50 och gör tre exponeringar, en under- en normal- och en överexponering. Detta under förutsättning att jag kan mäta på något normalgrått i motivet, finns inte det så får man tänka ett steg till.
Similar threads
- Svar
- 31
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 84
- Visningar
- 9 K
- Svar
- 30
- Visningar
- 5 K