Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur exponera i ett rum med "bara" fönster

Produkter
(logga in för att koppla)

Sterling

Ny medlem
Jag ska fotografera ett rum högst upp i ett höghus med stora fönster som släpper in MYCKET ljus.

Hur jag göra för att både himlen utanför och inredningen i restaurangen ska bli rätt exponerade?

Av erfarenhet av tidigare motljusfotografering är jag rädd för att himlen blir överexponerad eller inredningen underexponerad. Finns det något enkelt trix eller måste man göra avkall på antingen det eller det andra?

Tacksam för hjälp!
 
mycket blixtar som man slår i taket om man skall få en fin o jämmn exponering i hela rummet

gör du inte det så fårdu köra typ köra iso 800
+ blixt på det motiv som du vill belysa då gårdet också fast det första blir bäst!

mvh
freddy
 
annars kanske detta funkar om du fotar digitalt, använd stativ och ta två bilder (en med himmeln rätt exponerad och en med resten rätt exponerad), lägg bilderna ovanpå varandra i ditt favvo-program, maska, justera lite och tadaa! =)
 
Är ljusdämpande anordningar inte ett alternativ ?
Ljusa gradiner eller lakan för fönstren för att diffusera och dämpa ljusinstrålningen.....

// A
 
Jag ingen bättre lösning att bidra med än de som redan kommit, men jag vill bara kommentera ett av råden.

Det spelar i praktiken ingen som helst roll om blixten slår i början eller slutet av exponeringen om man inte är ute efter effekter på rörliga motiv. Blixtsynk på andra ridån är inget undermedel för någonting här i världen. Den bara flyttar den frysta delen av en rörelse från början till slutet av rörelsen - inget annat...
 
Holtin skrev:
Är ljusdämpande anordningar inte ett alternativ ?
Ljusa gradiner eller lakan för fönstren för att diffusera och dämpa ljusinstrålningen.....
// A

Nja, om du hänger gardiner framför ser man ju inte himlen utanför, som skulle vara rättexponerad... ;-)

Du menar nog att man skulle kunna täcka övriga fönster, dvs alla utom de man riktar kameran mot? Men det fungerar nog inte riktigt heller, eftersom man vill ha så mycket ljusinsläpp som möjligt på inredningen, för att minska skillnaden mot himlen.

Det blir rätt svårt att uppnå rätt exponering i både fönster och inredning om man fotar mot ljuset. Om man däremot har ljuset bakom sig kastar man själv skuggor in i bilden... Komplicerat. Jag skulle nog satsat på att fota FRÅN ljuset så mycket som möjligt, och slå ett par blixtar i lämpliga hörn i taket. Om tak och väggar är vita dvs, annars blir det ännu mera komplicerat...

/Pontus
 
Ta två bilder där den ena exponeras efter utsidan och en efter insidan. Klipp ihop dem. Om du kör digitalt kan du med fördel köra med RAW och sedan ta fram två bilder ur samma exponering som du trickar ihop i PS.
 
Jag håller nog med. Det lättaste är nog att göra som Anders Mårtensson och Roland Magnusson säger, och sätta ihop bilderna i datorn.

/Pontus
 
Om du kör analogt, använd Negfilm som har större exponeringsomfång. Och använd AEB, exponeringsvariation. Ha koll på skuggorna så de inte blir underexponerade. Självklarheter kanske, kanske inte?
 
Så fort 10D damp ner i lådan så drog jag ut o testa den.

http://hem.fyristorg.com/2hjul/kameror.htm

I ungefär mitten på sidan finns ett exempel där kameran var på M och inställd på ljuset utomhus medans blixten fixa inne ljuset + polfilter.

En av bilderna var med automatik , Grön på eos.....o inge polfilter.

Så kan du jobba.
 
Ett alternativ är ju att låta det vara överexponerat utomhus. Det är ganska "inne" och gör att betraktaren fokuserar på innehållet i rummet istället för vad som finns utanför...

Mvh,
/Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.