Annons

Hopplöst få rätt exponering på utskrift, fotolab och skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan förstå att man har problem med färger då det finns olika färgprofiler, men hur kan man få "fel" exponering? Det finns något som heter histogram.
 
Kan förstå att man har problem med färger då det finns olika färgprofiler, men hur kan man få "fel" exponering? Det finns något som heter histogram.

Vad jag menar är att hur rätt exponerad bilden än är så gör den bakbelysta skärmen att utskriften ändå lätt ter sig för mörk. Orkar inte jiddra med att hålla den utskrivna bilden i perfekt betraktningsljus, det är ju bäcksvart halva året så diverse lampor går varma hemma.
 
Vad jag menar är att hur rätt exponerad bilden än är så gör den bakbelysta skärmen att utskriften ändå lätt ter sig för mörk. Orkar inte jiddra med att hålla den utskrivna bilden i perfekt betraktningsljus, det är ju bäcksvart halva året så diverse lampor går varma hemma.

Fast om du har rätt exponering så skall ju bilden printas rätt, låter ju som att fotolabbet/printern är problemet. Man ska ju inte behöva överexponera bilder för att de skall printas korrekt...

Personligen går jag helt efter histogrammet, litar inte en sekund på mina skärmar...
Jag framkallar flera hundra bilder om året och har aldrig haft några problem med exponering, de ser ut som histogrammet visar.
 
Fast om du har rätt exponering så skall ju bilden printas rätt, låter ju som att fotolabbet/printern är problemet. Man ska ju inte behöva överexponera bilder för att de skall printas korrekt...

Personligen går jag helt efter histogrammet, litar inte en sekund på mina skärmar...

Tyckte det lät som ett bra förslag ovan (inlägg nr 16) att få en bra ljushet i bilden när man skriver ut den hemma om det upplevs för mörkt gentemot skärmen.
Finns det någon bättre lösning om jag tycker att jag kalibrerat skärmen och skrivaren är ok?
Vilket labb använder du?
 
Tyckte det lät som ett bra förslag ovan (inlägg nr 16) att få en bra ljushet i bilden när man skriver ut den hemma om det upplevs för mörkt gentemot skärmen.
Finns det någon bättre lösning om jag tycker att jag kalibrerat skärmen och skrivaren är ok?
Vilket labb använder du?

För digitalfoto använder jag nästan uteslutande Fujidirekt, funkar kanon för mina ändamål. Tror det är lätt att lura sig själv när man ser bilden på skärmen, skärmar kan ju ställas väldigt olika i ljusstyrka medans histogrammet aldrig ljuger.
 
Men...jag bildbehandlar i Lightroom, finns det något fiffigt sätt där?

Lightroom har en funktion i sin Print-modul som heter "Print adjustment". Den låter dig ljusa upp (eller ner) bilden och justera kontrast just vid utskrift. (Funkar även vid utskrift till JPG-fil).

Denna funktion tillkom just därför att många användare användare en för ljus skärm och inte vill/kan/förstår att ändra på den saken. Det kan vara behändigt om man inte vill göra en specifik redigering för utskrift och en för skärm export.

Jag har tidigare alltid profilerat min skärm med en ljushet av 120 och lidit lite av "mörka utskrifter" men nyligen profilerade jag om på på 80 och då har jag fått nästan 100%-ig upplevd överensstämmelse mellan skärm och utskrift. Problemet är att jag ibland kan uppleva skärmen som lite väl mörk "till vardags".

Precis som du skrev i inledningen - det här är en hel vetenskap! :)
 
Ett tips som jag haft stor nytta av (läste det i en printguide i någon av fototidningarna) är att alltid avsluta bildbehandlingen med ett nivålager och dra upp mellanvärdet till 1,14 för att kompensera för att skärmen alltid är lite ljusare än ett papper.

Fungerar kanske, men det är ju en nödlösning när man man inte har övriga omständigheter under kontroll. Ungefär som Lightroom's "Print Adjustment"; kompensation för att man inte orkar fixa till omgivnings- och betraktningsljuset. Hur svårt kan det vara att fixa ett dagsljuslysrör eller en Soluxlampa?
 
Hur svårt kan det vara att fixa ett dagsljuslysrör eller en Soluxlampa?

Svårare än att klicka i en ruta och dra i ett reglage! :)

Skämt åsido, visst är det bättre att göra "rätt", men printjusteringen i LR kan ju vara en lösning för den som har begränsade krav och begränsade resurser.
 
Svårare än att klicka i en ruta och dra i ett reglage! :)
Yup, och garanterat sämre! ;-)

Edit: Köp en läslampa med rätt fattning på Ikea och en Soluxlampa på tex Matton för runt 250 kr. Inte lika bra som en iLux- eller Soluxhållare, men bra mycket bättre än allt annat. Och billigare.
 
Tyckte det lät som ett bra förslag ovan (inlägg nr 16) att få en bra ljushet i bilden när man skriver ut den hemma om det upplevs för mörkt gentemot skärmen.
Finns det någon bättre lösning om jag tycker att jag kalibrerat skärmen och skrivaren är ok?
Vilket labb använder du?

Nja, tycker inte det är en "lösning på något problem" då "problemet" egentligen inte finns från början. Om man lär sig hur ett histogram fungerar så är det inga problem att få rätt exponeringar för sina framkallade bilder. Glöm alla skärminställninar och lampor osv, det enda som gäller är svart på vitt ljust och mörkt annars lurar man bara sig själv.
 
Nja, tycker inte det är en "lösning på något problem" då "problemet" egentligen inte finns från början. Om man lär sig hur ett histogram fungerar så är det inga problem att få rätt exponeringar för sina framkallade bilder. Glöm alla skärminställninar och lampor osv, det enda som gäller är svart på vitt ljust och mörkt annars lurar man bara sig själv.

Ska klargöra saker och ting utifrån hur jag har det, det här är min miljö och mitt intresse i bilden:

Har tre barn och mycket ont om utrymme hemma. Sitter med stationär dator på skrivbord under trappen i hallen, bra neutrala färger omkring men hopplöst ljus och inga direkta fönster (sommar = bra dagsljus, vinter = bäckmörker med diverse lampor här och där).

Gillar att skriva ut bilder hemma gärna i a3+. Arbetar nu nästan uteslutande i LR. Älskar att arbeta med ljus och mörker i bilden, använder ofta radiellt filter och leker med belysning och skapar mörker. Utifrån det har jag svårt att använda mig av histogrammet för det kan indikera att bilden ska kasseras och hamna på tippen med en gång fast jag vill ha bilden precis så som jag fått fram den på skärmen.
Funderar starkt på att lägga ut en del pengar på bra skärm. Liksom att skapa optimalt ljus där jag sitter men men.....det blir inte av, trångt och bökigt ;-) och viss lättja.

Kanske kan man använda histogrammet men jag har svårt att få ihop det med mitt sätt att jobba kreativt och experimentellt med bilderna.

Det är inte jättestor skillnad i bilden mot utskriften utan jag tolkar det som att den bakbelysta skärmen lurar mina ögon och att det är svårt att komma ifrån.
Alternativt att ha 100% rätt kringbelysning, kalibrerad skärm med lite lägre intensitet.
 
Nja, tycker inte det är en "lösning på något problem" då "problemet" egentligen inte finns från början. Om man lär sig hur ett histogram fungerar så är det inga problem att få rätt exponeringar för sina framkallade bilder. Glöm alla skärminställninar och lampor osv, det enda som gäller är svart på vitt ljust och mörkt annars lurar man bara sig själv.

Fast du kör ju tydligen med Fujidirekt, som mig veterligen har autokorrigering som inte går att välja bort. Då kanske det inte är helt rättvisande att bara säga att det blir bra med histogrammet eftersom de mycket väl kan skruva på bilden efter att du skickat in den. Därmed inte sagt att man kan ha viss hjälp av histogrammet, men det säger inte allt. Att faktiskt se vad man gör är en klar fördel om man vill ha lite kontroll över vad man gör. Annars kan man ju också hävda att man kan ha vilken skruttskärm som helst och vitbalansera automatisk. Det kan ofta bli hyfsat, men någon riktigt kontroll har man inte.
 
Ett histogram säger inte ett skit om hur en bild kommer printas. Det säger bara hur stor del av en bild som innehåller en viss ljushet från 0 till 256, där 0 är svart o 256 vitt.
En bild med mycket low key bild har då största staplarna i vänstra delen av histogrammet. Men det säger inte ett skit om bilden som kommer hem är svart grå eller vit.
Eller har jag fel?
 
Första gången jag beställde bilder så blev det också väldigt mörkt för mig. Det jag gjorde då var att beställa ett antal olika bilder, svartvit, mycket färg, skuggor mm hos Crimson. De har ju så man kan beställa "testbild för din skärm" som är gratis. Fick hem bilderna, satt och jämförde alla bilder och ställde in skärmen så det stämde överens med det jag såg på korten och sparade det i en custom-inställning. Väldigt mycket mörkare skärm än vad jag normalt brukar surfa på.

Sen när jag arbetar med bilder ställer jag bara in skärmen på mina custominställningar och får på så sätt en rätt bild av korten.

En "Riktigt" skärm för bildredigering med rätt inställningar är så klart att föredra men detta verkar fungera kanon för mig. Bilderna blir och i samma färg och exponering när jag skriver ut dem på min egna skrivare.

Kanske kan vara nått?

/Staffan
 
Fast du kör ju tydligen med Fujidirekt, som mig veterligen har autokorrigering som inte går att välja bort. Då kanske det inte är helt rättvisande att bara säga att det blir bra med histogrammet eftersom de mycket väl kan skruva på bilden efter att du skickat in den. Därmed inte sagt att man kan ha viss hjälp av histogrammet, men det säger inte allt. Att faktiskt se vad man gör är en klar fördel om man vill ha lite kontroll över vad man gör. Annars kan man ju också hävda att man kan ha vilken skruttskärm som helst och vitbalansera automatisk. Det kan ofta bli hyfsat, men någon riktigt kontroll har man inte.

Fujidirekt printar bilderna så som du skickar in dem, du kan dock välja autokorrigering om du vill, vilket jag aldrig gör. Jag framkallar alltid mina bilder efter histogrammet och det blir kanon, precis som jag vill ha det.
 
Ett histogram säger inte ett skit om hur en bild kommer printas. Det säger bara hur stor del av en bild som innehåller en viss ljushet från 0 till 256, där 0 är svart o 256 vitt.
En bild med mycket low key bild har då största staplarna i vänstra delen av histogrammet. Men det säger inte ett skit om bilden som kommer hem är svart grå eller vit.
Eller har jag fel?

Histogrammet visar hur din bild är uppbyggd och därmed det enda man kan lita på inför print, sen om fotolabbet/printern ger mörka/ljusa utskrifter är en helt annan fråga. Om bilden är "low key" eller "high key" har ju inget med exponeringen att göra!

Om du har en underexponerad bild som du visar på en ljus skärm och skickar till print så är det ju inte så konstigt att den kommer tillbaka som "mörk" eller om du har en överexponerad bild som du visar på en mörk skärm så är det ju inte konstigt att den kommer tillbaka som "ljus".
 
Fujidirekt printar bilderna så som du skickar in dem, du kan dock välja autokorrigering om du vill, vilket jag aldrig gör. Jag framkallar alltid mina bilder efter histogrammet och det blir kanon, precis som jag vill ha det.

Då kanske det var ordentlig färghantering de saknade (d.v.s. att de alltid antar sRGB)? Fast det är ju en annan sak.
 
Har nu suttit och gjort lite tester med min skärm, bränt bläck och papper för att skriva ut testbilder här hemma. Tror att jag lägger all vetenskap om ljus och färger åt sidan och utgår ifrån mitt eget tycke och smak.

Hittade en bra matchning mellan utskriven bild och skärmen när jag satte ljusstyrkan på 0% !!?? och kontrasten kvar på 50%. Blir förvånad över att min HP skärm är så ljus i sig. MEN skärmen återger i mina ögon den uppfattning jag har av bilden utskriven.

Antar att jag får börja om med allt meckande om jag någon gång skaffar en högkvalitativ skärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.