Annons

Hopplöst få rätt exponering på utskrift, fotolab och skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)
Histogrammet visar hur din bild är uppbyggd och därmed det enda man kan lita på inför print, sen om fotolabbet/printern ger mörka/ljusa utskrifter är en helt annan fråga. Om bilden är "low key" eller "high key" har ju inget med exponeringen att göra!

Om du har en underexponerad bild som du visar på en ljus skärm och skickar till print så är det ju inte så konstigt att den kommer tillbaka som "mörk" eller om du har en överexponerad bild som du visar på en mörk skärm så är det ju inte konstigt att den kommer tillbaka som "ljus".

Ja, det visar det, men det säger ju inte särskilt mycket om hur man vill att den ska se ut. Ett histogram ser olika ut för olika bilder, så om du inte relaterar det till bildens innehåll/utseende blir det inte särskilt meningsfullt. Om man bara är ute efter att ta bort saker som står som en tegelvägg mot svart eller vitt är det förstås ett utmärkt verktyg, men jag tycker inte att det räcker. Histogrammet kan vara en bra hjälp och knappast en ersättare för vad man ser.

Det senare stycket har jag förstås inget att invända mot, men lösningen är rimligen att göra något åt skärmen, och få någorlunda rimligt ljus relativt den omkring sig. Är man riktigt noga så får man ju se till att ordna miljön noggrant också eftersom ögat är lättlurat. Själv brukar jag gå tillbaka till bilderna vid ett senare tillfälle och titta igen, för det är lätt att bli "blind" när man suttit och stirrat ett tag. Om jag kunde välja skulle jag ordna omgivningen bättre också, men som det ser ut nu finns det inte som alternativ.
 
Har nu suttit och gjort lite tester med min skärm, bränt bläck och papper för att skriva ut testbilder här hemma. Tror att jag lägger all vetenskap om ljus och färger åt sidan och utgår ifrån mitt eget tycke och smak.

Hittade en bra matchning mellan utskriven bild och skärmen när jag satte ljusstyrkan på 0% !!?? och kontrasten kvar på 50%. Blir förvånad över att min HP skärm är så ljus i sig. MEN skärmen återger i mina ögon den uppfattning jag har av bilden utskriven.

Antar att jag får börja om med allt meckande om jag någon gång skaffar en högkvalitativ skärm.

Många enklare skärmar har svårt att komma ned i ljusstyrka och är ofta väldigt ljusa i grundläge. Det står ut i en eventuellt butik och kan passa i kraftigt upplysta kontor, men det blir mindre bra i en mörk vrå under en trappa...
 
Inget fel på sRGB, fast över 90% av det jag printar är svartvitt :)

Nej, det behöver det inte vara och jag har ofta varit "slö" och kört sRGB. Problemet är om man inte tänker sig för, eller inte vet om att de gör så, för då blir det problem om man skickar in i en större färgrymd.
 
Ja, det visar det, men det säger ju inte särskilt mycket om hur man vill att den ska se ut. Ett histogram ser olika ut för olika bilder, så om du inte relaterar det till bildens innehåll/utseende blir det inte särskilt meningsfullt. Om man bara är ute efter att ta bort saker som står som en tegelvägg mot svart eller vitt är det förstås ett utmärkt verktyg, men jag tycker inte att det räcker. Histogrammet kan vara en bra hjälp och knappast en ersättare för vad man ser.
.

Självklart ser histogrammen olika ut för olika bilder, men vet man hur man jobbar med dem så är det i praktiken allt man behöver för att få utskrifterna dit man vill. Skärmen kan vara både mörk och ljus, men histogrammet ändras ju inte för det, det säger sanningen. Funkar ju perfekt för mig så då borde det ju även funka för andra?

Ett större problem skulle jag säga är att få en bild att se bra ut på olika skärmar, det kan ju variera flera EV mellan olika skärmar samt att det dynamiska omfånget och gamut (färgomfång) varierar otroligt mycket.
 
Någon som kan reda ut begreppen och ge hangripliga tips??

Kan inte få ordning på bra och rätt exponerade bilder vare sig från skrivaren eller lab. Inga jätteskillnader men alla bilder blir aningen underexponerade, färgmässigt helt ok.
Verkar vara en hel vetenskap detta, färglära mm.

Har en HP skärm som visar sRGB, kalibrerad med Spyder pro.
Canonskrivare med Ilfords profil för aktuellt papper.

Gör all bildbehandling i ganska nedtonat rum, inga fönster i närheten eller störande lampor. Gjorde en fotobok med Min Cewe fån Japanphoto. Alla bilder blir lite mörka liksom dom blir från skrivaren. Har provat sänka ljusstyrkan på skärmen men då hamnar jag långt under rekommenderade värden utifrån kalibreringen.

Vad göra för att få jämförbar exponering mellan skärm och utskriven bild?? Kan ju inte vara meningen att man ska överexponera bilden i bildbehandlingen bara för att den ska se ok ut efter utskrift.... eller??

Tacksam för råd.

Verkar inte som om Stefan Olsson sett detta nödrop ännu, annars brukar ju han styra upp sådana här diskussioner rätt snabbt och vara generös med professionella råd så det löser sig.
 
Nja, tycker inte det är en "lösning på något problem" då "problemet" egentligen inte finns från början. Om man lär sig hur ett histogram fungerar så är det inga problem att få rätt exponeringar för sina framkallade bilder. Glöm alla skärminställninar och lampor osv, det enda som gäller är svart på vitt ljust och mörkt annars lurar man bara sig själv.

Hur får du ihop detta? Det finns företag som lever på att tillverka dyra skärmar, kalibreringsmanicker och lampor just för att sådant är av stor vikt för de som bildbehandlar seriöst. Oavsett hur histogrammet ser ut är det nästan omöjligt att få utskrifter som ser ut som det man såg på skärmen utan kalibrering och dylikt.

Om du får till dina utskrifter som du vill ha dem med vilken skräpskärm som helst, enbart genom att använda histogrammet så grattis, men för de flesta fungerar nog inte den metoden.
 
Verkar inte som om Stefan Olsson sett detta nödrop ännu, annars brukar ju han styra upp sådana här diskussioner rätt snabbt och vara generös med professionella råd så det löser sig.

Nej, inte förrän nu, när jag sitter på tåget och ska till Göteborg för att göra en kurs för fotografer om just detta :)

Och detta med att få skärm och utskrift att stämma överens är både enklare och svårare än vad man kan tro. Jag förstår att inte alla vill sätta sig i ett rum med gråmålade väggar där belysningen består av lysrör som ger 5000K i färgtemperatur och inställda så att de ger en belysning på 50-100 lux. Jag förstår om inte alla är beredda att köpa en skärm för 10-20000 kr eller en kalibrator för 2000 kr.

Skulle jag rekommendera något, köp ett bra betraktningsljus. En vettig ljuskälla är en Solux-lampa, som till exempel http://www.c-infinity.se/6242076-solux. Köper du en sådan lampa bör den placeras så att du får en ljusstyrka på 500 lux. Om du lägger ett vitt papper i ljuset från lampan bör du mäta upp 1/60 sek bl 2,8-4 vid 100 ISO. Sedan kan du ställa in din skärm så att den matchar din utskrifts utseende.

Jag brukar få två reaktioner på detta. Först och främst att alla inte sitter och bedömer bilder i detta ljus. Och det är ju helt rätt, men vitsen med att du gör det är att vid denna ljusstyrka och denna färgtemperatur har du enkelt att bedöma hur din bild ser ut. Vi ser helt enkelt färgstick tydligare vid denna relativt höga ljusstyrka och färgtemperatur.

Den andra reaktionen brukar vara att om man kan ställa in skärmen så här, då behöver man kanske inte en kalibrator. Och det är helt fel, en kalibrator behöver vi för att göra en profil till skärmen, en beskrivning av skärmen prestanda som Photoshop och Lightroom och andra färghanterade program använder för att anpassa bilden till skärmens färgåtergivning.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
Nej, inte förrän nu, när jag sitter på tåget och ska till Göteborg för att göra en kurs för fotografer om just detta :)

Skulle du kunna reda ut huruvida histogrammet faktiskt går att använda för att avgöra hur utskrifter blir? Jag tycker det låter rätt konstigt ...
 
Skulle du kunna reda ut huruvida histogrammet faktiskt går att använda för att avgöra hur utskrifter blir? Jag tycker det låter rätt konstigt ...
det går att avgöra om det finns partier som är helt svarta eller vita. Det går att se om bilden kommer att bli mörk eller ljus, men inte så mycket mera.
 
det går att avgöra om det finns partier som är helt svarta eller vita. Det går att se om bilden kommer att bli mörk eller ljus, men inte så mycket mera.

Ja, det är ju rätt logiskt att det fungerar så. Vill man vara säker på att få det som man vill bör man alltså sätta sig in lite i det där med färghantering, kalibrera skärmen och använda något så när vettig belystning om jag förstått det rätt.
 
Raderas foruminlägg?
Är ganska säker på att det försvunnit en del inlägg från denna tråden? Inlägg som skrevs igår av "koxa" och "afe"
 
Ja det händer. Moderatorerna gör det ibland. Antingen på egwn uppmaning från författaren eller på eget bevåg men då förekommer normalt personangrepp.
 
Jag har också haft problem med för mörka utskrifter. Eftersom jag använder Lightroom så kunde jag lösa problemet i "Skriv ut" - modulen. Där finns längst ner en möjlighet att göra utskriftjusteringar. Genom att sätta "Intensitet" till +15 får jag perfekta utskrifter, som motsvarar bilden på skärmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.