koxa
Aktiv medlem
Då kanske det var ordentlig färghantering de saknade (d.v.s. att de alltid antar sRGB)? Fast det är ju en annan sak.
Inget fel på sRGB, fast över 90% av det jag printar är svartvitt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då kanske det var ordentlig färghantering de saknade (d.v.s. att de alltid antar sRGB)? Fast det är ju en annan sak.
Histogrammet visar hur din bild är uppbyggd och därmed det enda man kan lita på inför print, sen om fotolabbet/printern ger mörka/ljusa utskrifter är en helt annan fråga. Om bilden är "low key" eller "high key" har ju inget med exponeringen att göra!
Om du har en underexponerad bild som du visar på en ljus skärm och skickar till print så är det ju inte så konstigt att den kommer tillbaka som "mörk" eller om du har en överexponerad bild som du visar på en mörk skärm så är det ju inte konstigt att den kommer tillbaka som "ljus".
Har nu suttit och gjort lite tester med min skärm, bränt bläck och papper för att skriva ut testbilder här hemma. Tror att jag lägger all vetenskap om ljus och färger åt sidan och utgår ifrån mitt eget tycke och smak.
Hittade en bra matchning mellan utskriven bild och skärmen när jag satte ljusstyrkan på 0% !!?? och kontrasten kvar på 50%. Blir förvånad över att min HP skärm är så ljus i sig. MEN skärmen återger i mina ögon den uppfattning jag har av bilden utskriven.
Antar att jag får börja om med allt meckande om jag någon gång skaffar en högkvalitativ skärm.
Inget fel på sRGB, fast över 90% av det jag printar är svartvitt
Ja, det visar det, men det säger ju inte särskilt mycket om hur man vill att den ska se ut. Ett histogram ser olika ut för olika bilder, så om du inte relaterar det till bildens innehåll/utseende blir det inte särskilt meningsfullt. Om man bara är ute efter att ta bort saker som står som en tegelvägg mot svart eller vitt är det förstås ett utmärkt verktyg, men jag tycker inte att det räcker. Histogrammet kan vara en bra hjälp och knappast en ersättare för vad man ser.
.
Hittade en bra matchning mellan utskriven bild och skärmen när jag satte ljusstyrkan på 0% !!??
Någon som kan reda ut begreppen och ge hangripliga tips??
Kan inte få ordning på bra och rätt exponerade bilder vare sig från skrivaren eller lab. Inga jätteskillnader men alla bilder blir aningen underexponerade, färgmässigt helt ok.
Verkar vara en hel vetenskap detta, färglära mm.
Har en HP skärm som visar sRGB, kalibrerad med Spyder pro.
Canonskrivare med Ilfords profil för aktuellt papper.
Gör all bildbehandling i ganska nedtonat rum, inga fönster i närheten eller störande lampor. Gjorde en fotobok med Min Cewe fån Japanphoto. Alla bilder blir lite mörka liksom dom blir från skrivaren. Har provat sänka ljusstyrkan på skärmen men då hamnar jag långt under rekommenderade värden utifrån kalibreringen.
Vad göra för att få jämförbar exponering mellan skärm och utskriven bild?? Kan ju inte vara meningen att man ska överexponera bilden i bildbehandlingen bara för att den ska se ok ut efter utskrift.... eller??
Tacksam för råd.
Nja, tycker inte det är en "lösning på något problem" då "problemet" egentligen inte finns från början. Om man lär sig hur ett histogram fungerar så är det inga problem att få rätt exponeringar för sina framkallade bilder. Glöm alla skärminställninar och lampor osv, det enda som gäller är svart på vitt ljust och mörkt annars lurar man bara sig själv.
Verkar inte som om Stefan Olsson sett detta nödrop ännu, annars brukar ju han styra upp sådana här diskussioner rätt snabbt och vara generös med professionella råd så det löser sig.
Nej, inte förrän nu, när jag sitter på tåget och ska till Göteborg för att göra en kurs för fotografer om just detta
det går att avgöra om det finns partier som är helt svarta eller vita. Det går att se om bilden kommer att bli mörk eller ljus, men inte så mycket mera.Skulle du kunna reda ut huruvida histogrammet faktiskt går att använda för att avgöra hur utskrifter blir? Jag tycker det låter rätt konstigt ...
det går att avgöra om det finns partier som är helt svarta eller vita. Det går att se om bilden kommer att bli mörk eller ljus, men inte så mycket mera.