Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur dyrt objektiv till d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja...det va så dom skrev iaf...FOTO och uppenbarligen ligger det väl en del i vad dom skriver. Det klart allt står i manualen men man måste förstå vad som skrivs också... Ta D3S...det står nog de mesta om den i manualen oxå...

ja det är ju det. dom kan inte skriva i en manual så man förstår
 
Jag har en d7000 själv och är otroligt nöjd. Det finns bara 2 alt. 1. du har fått ett felaktigt exemplan. 2. Du har inte en susning om hur du skall hantera din kamera...har man 0 koll skall man inte ha en d7000. Som foto skrev för ett tag sen om d7000 "Den är för avancerad att passa som första systemkamera.

jag hade väl fel angende d där med skärpa när jag köpte min kamera och trodde d skulle gå att få skarpa bilder rakt igenom utan att behöva flytta runt en focuspunkt för att överhuvudtaget få nåt skarpt och nu pratar vi bara någorlunda närfotografering för annat går överhuvudtaget inte få klart
 
Angående det där med tunneln och fokuspunkter, oavsett hur många punkter en kamera har kan den bara fokusera på ett avstånd åt gången. Är flera punkter markerade betyder det att alla råkar vara i fokus samtidigt men det beror på att de har samma avstånd tilll något i motivet, inte att kameran har valt att fokusera med dem.

Enda sättet att få flera saker på olika avstånd att vara skarpa är att använda en mindre bländare för att få längre skärpedjup. Vilken bländare som är lagom vet man antingen av erfarenhet som du kommer att få, och man kan få det från tabeller eller program. Problemet med tabellerna är bara att man måste veta avstånden hyfsat exakt och det kräver lika mycket erfarenhet eller ett måttband.

Skärpedjupsknapp är inte heller något du behöver bry dig om i nuläget, det fungerar dåligt om man är ovan.

Varför skulle man inte kunna ha en D7000 som förstakamera? Den är alldeles perfekt till det om ni frågar mig! Det finns inget värde i att börja med bottenmodellerna om man inte är tvungen.
 
Skärpa får du bara i ETT plan som är oändligt tunt.

Skärpedjupet är det som ser ut att vara i skärpa runt det planet.

Stort skärpedjup: hög siffra f/16, litet hål, litet hål ger mindre ljus och längre slutartider och därmed svårare att hålla tillräckligt still.

LItet skärpedjup: låg siffra f/2,8, stort hål, stort hål ger mer ljus och kortare slutartider och därmed enklare att hålla tillräckligt still.
 
ja det är ju det. dom kan inte skriva i en manual så man förstår

Kameramanualer för systemkameror förutsätter vissa förkunskaper om fotografering. Jag tror att du skulle tjäna jättemycket på att gå en fotokurs, eller läsa en grundläggande bok om fotografering.

Om man lär sig grunderna om hur optik fungerar, hur exponering fungerar och lite perspektivlära så har man mycket bättre på fötterna när man ska lära sig hur en så pass avancerad kamera som en D7000 fungerar.
 
Ja jag tänkte inte på manualen i första hand för att lära sig grunderna som gäller för alla kameror, sen kan man ta tag i manualen.
 
tror du att den här sidan bara är till för proffs eller?!

Nej men i regel är det vettigt att anta en hyfsat ödmjuk inställning när man skapar en tråd med en frågeställning som din :) Försök att ta till dig lite av det vettiga som skrivs här i tråden, istället för att slå ifrån dig och skylla på utrustning det högst sannolikt inte är något fel på. Om du verkligen vill kontrollera huruvida det är fel på din kamera eller ditt objektiv har det ju givits tips tidigare i tråden för hur du kontrollerar detta, väljer du att ignorera detta är ju felet endast ditt. Jag tror inte du är något troll för övrigt, men du måste nog försöka förstå att det FINNS folk som försöker hjälpa dig, även om en del andra kanske är lite väl skarpa i sin ton.
 
Skärpa får du bara i ETT plan som är oändligt tunt.

Skärpedjupet är det som ser ut att vara i skärpa runt det planet.

Stort skärpedjup: hög siffra f/16, litet hål, litet hål ger mindre ljus och längre slutartider och därmed svårare att hålla tillräckligt still.

LItet skärpedjup: låg siffra f/2,8, stort hål, stort hål ger mer ljus och kortare slutartider och därmed enklare att hålla tillräckligt still.

så med tanke på att jag tar mycket bilder på motiv som kanske inte är så nära säg, stads och naturbilder så har jag ingen användning för ett f2,8 objektiv eller? visserligen tar jag bilder på min dotter och då framhäver jag henne starkare med ett 2,8 objektiv som gör bakgrunden än oviktigare då...?
 
Kameramanualer för systemkameror förutsätter vissa förkunskaper om fotografering. Jag tror att du skulle tjäna jättemycket på att gå en fotokurs, eller läsa en grundläggande bok om fotografering.

Om man lär sig grunderna om hur optik fungerar, hur exponering fungerar och lite perspektivlära så har man mycket bättre på fötterna när man ska lära sig hur en så pass avancerad kamera som en D7000 fungerar.

jag har läst å läst å läst, det är väl bara det att jag har förstått att systemkameror har större begränsningar i skärpan över hela bilden än vad jag trodde, visst kanske en kompaktkamera hade passat mig bättre då..då jag inte är så intresserad av att framhäva nån viss detalj i bilderna utan vill ha skärpan överallt
 
jag har läst å läst å läst, det är väl bara det att jag har förstått att systemkameror har större begränsningar i skärpan över hela bilden än vad jag trodde, visst kanske en kompaktkamera hade passat mig bättre då..då jag inte är så intresserad av att framhäva nån viss detalj i bilderna utan vill ha skärpan överallt
Det är ju det du inte förstått. En systemkamera av den kvalitet du har i dina händer kan ha skärpa precis där du vill att den ska ha skärpa. Hela bilden, delar av bilden eller inte alls. Det är du som fotograf som avgör vart skärpan ska ligga med en systemkamera.
Men det krävs att du själv intresserar dig och lär dig grunderna med Bländare och slutartider. Vart fookuspunkten ska ligga för oändlig skärpa osv. Och det måste jag säga att det verkar du absolut inte.
Är du inte det så tycker jag nog oxå som endel andra att du ska nog byta in din fin fina systemare till en kompaktkamera som fixar skärpan i hela bilden åt dig..
 
Det är ju det du inte förstått. En systemkamera av den kvalitet du har i dina händer kan ha skärpa precis där du vill att den ska ha skärpa. Hela bilden, delar av bilden eller inte alls. Det är du som fotograf som avgör vart skärpan ska ligga med en systemkamera.
Men det krävs att du själv intresserar dig och lär dig grunderna med Bländare och slutartider. Vart fookuspunkten ska ligga för oändlig skärpa osv. Och det måste jag säga att det verkar du absolut inte.
Är du inte det så tycker jag nog oxå som endel andra att du ska nog byta in din fin fina systemare till en kompaktkamera som fixar skärpan i hela bilden åt dig..

jo att den kan ha skärpan på en liten del eller inte alls det förstår jag...det har jag inga problem med XD..men hela bilden det låter bara fantasy, en annan sak jag inte förstår är varför fokusområdet inte är över hela sökaren...då hade det ju inte varit nåt problem med skärpan XD
 
När Råd & Rön testade systemkameror 2009 placerades Nikon D90 i botten medan den som bedömdes son bäst var Canon EOS 1000D. Den testade Nikon-kameran hade objektivet 18-105 mm. Efter att många hade klagat på testet och påstått att det var illa och okunnigt utfört, förklarade R&R hur det hade gått till och varför D90 fick lågt betyg.
http://www.radron.se/Tester/Ljud--bild/systemkameror2010/Sytemkameror2009/

Det nonchalanta besserwisser uppträdande som R&R uppvisade inför kritiken gör att jag då aldrig mer kommer att ta ett av deras test på allvar.
Hur var det de uttryckte det: testet är korrekt för det är vi som utfört det.
 
Det nonchalanta besserwisser uppträdande som R&R uppvisade inför kritiken gör att jag då aldrig mer kommer att ta ett av deras test på allvar.
Hur var det de uttryckte det: testet är korrekt för det är vi som utfört det.

Vilket säkert förklarar varför länken nu inte leder någonstans alls ^^ Men ja, det låter som rent pajasbeteende från deras sida.
 
Det kan faktiskt vara så illa som att du har köpt alldeles fel kamera.

En kamera ger inte skärpa precis överallt, ingen kamera gör det, men de som kommer närmast till att ha skärpa överallt är de som har minst sensor, kompaktkamerorna.

Om man är van vid enkelheten hos en kompaktkamera av vanligt slag och börjar fotografera med en avancerad systemkamera, så finns det en hel del hinder att ta sig förbi innan man börjar få bra bilder. Ett av dem är att den större sensorn och längre brännvidd ger kortare skärpedjup, så att det är mer noga var man ställer skärpan.

Det finns väldigt många fler möjligheter att påverka bilden med en systemkamera, och lika många möjligheter att skjuta sig i foten så att bilderna blir skit. Systemkameran har helt enkelt en klart högre inlärningströskel, och det är lättare att förstå var problemen ligger om man har elementära kunskaper i hur optik fungerar och om man har klara begrepp om skärpedjup och hur skärpan ställs in, och hur man exponerar. Dessutom behöver man kunna bearbeta bilden för att få ut det bästa ur kameran. När man har lärt sig det är systemkameran ett överlägset verktyg för seriös fotografering.

Om man inte kan grunderna och inte heller vill lära sig, så kommer systemkameran inte att ge bättre resultat än en kompaktkamera annat än någon enstaka gång av ren tur.

Så det hänger på dig. Om du lär dig använda kameran, kommer den att vara ett ypperligt verktyg för att fotografera. Den är en av de allra bästa kamerorna av de som är aktuella nu. Om du å andra sidan tror att kameran ska ta bilderna åt dig, så kommer du att bli grymt besviken. Den gör inte det av sig själv.
 
Det nonchalanta besserwisser uppträdande som R&R uppvisade inför kritiken gör att jag då aldrig mer kommer att ta ett av deras test på allvar.
Hur var det de uttryckte det: testet är korrekt för det är vi som utfört det.

Nixpix, så var det inte. De förklarade utförligt hur testet hade gjorts och av vilka det hade gjorts och vilka kriterierna var. Nikon-kameran, som otvivelaktigt var den bästa av de provade kamerorna för en erfaren fotograf, var den som sämst uppfyllde kraven som ställs av en helt grön nybörjare. Några av punkterna som gav dåliga betyg var sådana som Nikon hade kunnat slippa undan om de inte hade sockrat sin marknadskommunikation med falska uppgifter om antalet pixlar på sensor och på bildskärm. Objektivet fick sämre betyg än övriga för att det helt enkelt är sämre. Missen är väl närmast att sälja en avancerad kamera som D90 till folk som inte borde ha en sån kamera, och att sätta på ett objektiv som inte gör kameran rättvisa. Samma gäller så klart D7000. Det objektivet är inte det bästa man kan hänga på den kameran, men problemen som OP har pekat på här har inte med optikens kvalité att göra, utan det tycks helt handla om SBS.

Och därmed är Råd & Röns bedömning som jag kan se det helt korrekt. Jag skulle aldrig rekommendera en sådan kamera som D7000 till en person som uttrycker det som OP har uttryckt i den här tråden.

Det finns två möjliga lösningar av problemet; endera att OP skaffar en mer lämpad kamera, eller att han lär sig använda kameran som han har.
 
Det kan faktiskt vara så illa som att du har köpt alldeles fel kamera.

En kamera ger inte skärpa precis överallt, ingen kamera gör det, men de som kommer närmast till att ha skärpa överallt är de som har minst sensor, kompaktkamerorna.

Om man är van vid enkelheten hos en kompaktkamera av vanligt slag och börjar fotografera med en avancerad systemkamera, så finns det en hel del hinder att ta sig förbi innan man börjar få bra bilder. Ett av dem är att den större sensorn och längre brännvidd ger kortare skärpedjup, så att det är mer noga var man ställer skärpan.

Det finns väldigt många fler möjligheter att påverka bilden med en systemkamera, och lika många möjligheter att skjuta sig i foten så att bilderna blir skit. Systemkameran har helt enkelt en klart högre inlärningströskel, och det är lättare att förstå var problemen ligger om man har elementära kunskaper i hur optik fungerar och om man har klara begrepp om skärpedjup och hur skärpan ställs in, och hur man exponerar. Dessutom behöver man kunna bearbeta bilden för att få ut det bästa ur kameran. När man har lärt sig det är systemkameran ett överlägset verktyg för seriös fotografering.

Om man inte kan grunderna och inte heller vill lära sig, så kommer systemkameran inte att ge bättre resultat än en kompaktkamera annat än någon enstaka gång av ren tur.

Så det hänger på dig. Om du lär dig använda kameran, kommer den att vara ett ypperligt verktyg för att fotografera. Den är en av de allra bästa kamerorna av de som är aktuella nu. Om du å andra sidan tror att kameran ska ta bilderna åt dig, så kommer du att bli grymt besviken. Den gör inte det av sig själv.

det har du nog rätt i, jag behåller skiten tills tekniken går framåt, en vacker dag kanske det kommer nån kamera som gör det den borde göra...jag får väl va glad om jag får ett par bra bilder innan kamerans livslängd på 150 000 exponeringar uppnås eller vad det nu är XD...ska pilla på kamerans inställningar hit och dit mer kan man knappast göra...synd att det inte fanns nån lättförståelig information om foto på nätet för idioter som jag XD...har för många frågetecken för att nån ska orka svara här XD...men det blir nog inget nytt objektiv för 10-20000 med tanke på svaren jag fått här
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.