Annons

hur dyrt objektiv till d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja på sätt och vis, men den automatiska redigeringen som kameran gör, den påverkar alltså hur bilden ser ut när du får upp den på datorn.

Dessutom finns det en meny där du kan redigera redan tagna bilder, det är inte där du är och pillar eller?

jo det är där jag varit och pillat heh...det är det här med skärpan som stör mig, har kört med manuell focus också och väntar bara på att punkten i sökaren ska lysa då klickar jag...men får inte bättre skärpa så än när jag kör autoläge, har läst om bländare och skärpedjup och förstår principerna, större f-värde på bilder som är tagna på håll om jag inte har fel..så fattar väl inte bara varför ändra sånt själv när kameran gör det i auto
 
Ok, du har fattat fel.

Lägg upp en exempelbild, annars finns det ingen möjlighet att hjälpa dig!

Det är ju som att försöka övertyga en liten unge om att äta upp morötterna....

ja jag har väl ingen aning om vad jag håller i handen XD...en enkel fråga bara XD är det normalt att en tagen bilden blir suddigare om man förstorar upp den typ 3-4 gånger i displayen på kameran?, säg bilder som är tagna lite på distans, träd, buskar, byggnader å krims krams
 
Ja, det är helt normalt. Eller det är snarare rätt svårt att avgöra skärpan på den displayen, det är lättare på dataskärmen.

Men glöm bilder på långt håll på pinnar och buskar, det finns för mycket du inte har kontroll över där. Ställ något på skrivbordet framför dig, gärna något runt som en flaska eller så. Sedan sätter du kameran i läge A, väljer bländare 5,6 eller så, zoomar in till mer än 50 mm, stänger av auto-ISO, tänder allt ljus du kan få på skrivbordet och fäller upp blixten/väljer blixt på eller hur det nu går till på D7000. Sedan fokuserar du mitt på flaskan lite snett uppifrån och när du fokuserar ska du endast använda fokuspunkten i mitten.

Inte förrän nu ska du ta bilden, och någonstans på flaskan ska det vara skarpt, annars är något troligen fel. Det är antagligen bara ett mycket smalt streck som är skarpt, men skarpt ska det vara.
 
Ja, det är helt normalt. Eller det är snarare rätt svårt att avgöra skärpan på den displayen, det är lättare på dataskärmen.

Men glöm bilder på långt håll på pinnar och buskar, det finns för mycket du inte har kontroll över där. Ställ något på skrivbordet framför dig, gärna något runt som en flaska eller så. Sedan sätter du kameran i läge A, väljer bländare 5,6 eller så, zoomar in till mer än 50 mm, stänger av auto-ISO, tänder allt ljus du kan få på skrivbordet och fäller upp blixten/väljer blixt på eller hur det nu går till på D7000. Sedan fokuserar du mitt på flaskan lite snett uppifrån och när du fokuserar ska du endast använda fokuspunkten i mitten.

Inte förrän nu ska du ta bilden, och någonstans på flaskan ska det vara skarpt, annars är något troligen fel. Det är antagligen bara ett mycket smalt streck som är skarpt, men skarpt ska det vara.

jag ska göra precis som du sagt, men gör det imorgon och jag visar bilden här på sidan. men ska det vara på kvällen då med tända lampor eller dagsljus? ska man inte ha lägre f-tal om d ska va en närbild?
 
och det är ju klart att bilderna är mindre falska om man inte redigerar dom...det säger sig ju självt..det är ju som att sminka ett ansikte tex..då är det ju inte äkta XD

Ja, men vad du inte verkar ha tänkt på är att en kompaktkamera redigerar bilderna ganska rejält mycket innan de sparas på minneskortet. Skillnaden mot en systemkamera är att den som använder kameran har mycket större frihet att själv påverka denna redigering än vad användaren av en kompaktkamera har.
 
jag ska göra precis som du sagt, men gör det imorgon och jag visar bilden här på sidan. men ska det vara på kvällen då med tända lampor eller dagsljus? ska man inte ha lägre f-tal om d ska va en närbild?

Bra!

Så mycket ljus som möjligt, dagsljus är inte fel men allt ljus är ljus.

Bländartalet har inget direkt med avståndet att göra, annat än att om allt annat är samma blir skärpedjupet kortare på nära håll än det är på långt håll. Vill man ha ett visst skärpedjup får man använda mindre bländare på nära håll. Det där är för övrigt grejer du lär dig fort om du lämnar auto och börjar använda kameran som det är tänkt! Lycka till, allt du behöver veta för att ta bilden står i manualen för övrigt.
 
nä det är nog inget för mig, jag köpte en systemkamera ihopp om att det skulle bli roligt att ta kort, inte för att hålla på att ställa om ljussättningen på bilderna som för övrigt inte lever upp till min önskan..dvs skärpan...fast jag kanske är för "fin i kanten" inte vet jag..

Jag vet inte om du är fin i kanten, men du verkar vara ovillig att lära dig att hantera ditt nya verktyg. Det räcker inte med att önska att skärpan ska bli bra, man måste använda verktyget rätt.
 
Jag vet inte om du är fin i kanten, men du verkar vara ovillig att lära dig att hantera ditt nya verktyg. Det räcker inte med att önska att skärpan ska bli bra, man måste använda verktyget rätt.

jodå men det är frustrerande när ingenting verkar gå ihop eller hur man nu säger
 
Så bara för han hade lite problem med det ska han ge upp?
Ne vissa har jue värre syn än vad han hade. Han ska jue ge det en chans nu och testa imorgon och så håller ni på att säga att han ska ge upp? Tänk om man skulle säga så i skolan, du fick Ig på ett test, så du kan lika gärna ge upp. Du kommer få Ig på hela kursen.
 
Har inte läst alla sidor i tråden, men har frågeställaren förstått att det kan upplevas som sämre skärpa från en systemkamera jämfört med en kompakt då en systemkamera har ett kortare skärpedjup pga större sensor?

Detta är inte sämre, som man kanske först kan tro utan bättre, för det är just det korta skärpedjupet som ger de bra bilderna med en systemkamera.

Men om man inte alltid ligger på f/16 så måste man tänka lite mer innan man tar ett kort. Dvs vad vill man i en bild som ska träda fram = skarpt och vad önskar man ha i bakgrunden = oskarpt.

Det är skapandet med systemkameran som ger de bra bilderna annars så kan man lika gärna ta med en kompakt som ger ganska bra bilder, men väldigt platta då hela bilden är skarp.

Tyckte jag såg något med en flaska ovan, och det är en bra testa att lära sig. Så fortsätt att fota flasken från kanske 1m avstånd med kameran på läge A (vilket är bländarinställning) och använd en fokuspunkt, sätt fokuspunkten på flaskan och ta ett kort med bländare tex f/4 och en bild med bländare f/16 och titta på dessa, jag skulle tro att flaskan framträder betydligt bättre i bilden med f/4 och det är så man ska använda en systemkamera.

När du lärt att fotografera med en fokuspunkt och använda läge A där du tänker skärpedjup då får du riktig glädje av din kamera och du tar bilder som ingen kompaktkamera kommer i närheten av
 
nä det verkar bara vara för "bildredigerare" XD

Stämmer ganska bra!

Precis som systemkameror alltid har varit. Förut redigerade man vitbalans, skärpa, exponeringskompensation etc i framkallningsprocessen i mörkrummet, jo det gjordes när du lämnade in filmen på framkallning förr också. Nu sker denna processen i datorn.

Kompakter gissar så gott dom kan för att få en "färdig" bild direkt i kameran, gissar kameran fel är bilden i stort sett förstörd, gissar den rätt så är allt bra. En systemkamera gissar inte lika mycket utan låter fotografen bestämma själv vad som är bra eller dåligt.

/Karl
 
Har inte läst alla sidor i tråden, men har frågeställaren förstått att det kan upplevas som sämre skärpa från en systemkamera jämfört med en kompakt då en systemkamera har ett kortare skärpedjup pga större sensor?

Detta är inte sämre, som man kanske först kan tro utan bättre, för det är just det korta skärpedjupet som ger de bra bilderna med en systemkamera.

Men om man inte alltid ligger på f/16 så måste man tänka lite mer innan man tar ett kort. Dvs vad vill man i en bild som ska träda fram = skarpt och vad önskar man ha i bakgrunden = oskarpt.

Det är skapandet med systemkameran som ger de bra bilderna annars så kan man lika gärna ta med en kompakt som ger ganska bra bilder, men väldigt platta då hela bilden är skarp.

Tyckte jag såg något med en flaska ovan, och det är en bra testa att lära sig. Så fortsätt att fota flasken från kanske 1m avstånd med kameran på läge A (vilket är bländarinställning) och använd en fokuspunkt, sätt fokuspunkten på flaskan och ta ett kort med bländare tex f/4 och en bild med bländare f/16 och titta på dessa, jag skulle tro att flaskan framträder betydligt bättre i bilden med f/4 och det är så man ska använda en systemkamera.

När du lärt att fotografera med en fokuspunkt och använda läge A där du tänker skärpedjup då får du riktig glädje av din kamera och du tar bilder som ingen kompaktkamera kommer i närheten av

tack för svaret eftersom jag inte äger lampor är det svårt att göra som föregående sa XD..jag har fjontat mig lite på balkongen...kan inte säga att jag ser nån skillnad förutom att golvet blir klarare med bländare 16. och tyckte även hela flaskan blev klarare. jag har haft läget på objektivet på manuell och omkopplaren på kameran på manuell läge och fokuserat flaskan med fokusringen på objektivet...är det rätt då? XD
 
tack för svaret eftersom jag inte äger lampor är det svårt att göra som föregående sa XD..jag har fjontat mig lite på balkongen...kan inte säga att jag ser nån skillnad förutom att golvet blir klarare med bländare 16. och tyckte även hela flaskan blev klarare. jag har haft läget på objektivet på manuell och omkopplaren på kameran på manuell läge och fokuserat flaskan med fokusringen på objektivet...är det rätt då? XD

Vid bländare 16 så tappar du skärpa på det som är i fokus. Med ditt objektiv borde det som är i fokus vara som skarpast någonstans mellan f6.3 och f9. Golvet som förmodligen inte var i fokus blir givetvis skarpare ju mindre bländare (högre bländarnummer) du väljer.

/Karl
 
Nikon D7000 mår bra av dyra objektiv. Ju dyrare desto bättre. Det är precis som du börjat inse ett måste med bra, men framförallt dyra objektiv. Men man behöver egentligen upp på lite bättre kamera oxå. En D3X tror jag skulle passa. Glöm bara inte att skruva upp skärpan i picture control! Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.