Annons

hur dyrt objektiv till d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Testa skärpan

Visst kan det vara fel på din kamera på ett eller annat sätt, och när det gäller fokuseringen så finns inget annat sätt att få reda på det än att prova.

Tim Jackson har gjort en bra instruktion för testning av automatskärpan, och du kan hitta det på hans webbsida http://www.focustestchart.com/chart.html

Det finns en PDF-fil med ett testblad, som man kan skriva ut och fotografera av i sned vinkel och se om kameran ställer skärpan rätt. Det är tämligen enkelt. Man ställer kameran till att fokusera på det tjocka svarta strecket i mitten, i ungefär 45 graders vinkel, enklast kanske om man lägger papperet på golvet, backar en bit och siktar med mittersta skärpepunkten mot strecket.

När man sedan tittar på bilden, kommer skalorna vid sidan att visa var skärpan ligger. Om den ligger vid det svarta strecket är kamera och objektiv OK, annars får de ta en tur till verkstaden. Ett sådant fel lagas på garanti. Det handlar om en enkel inställning, men den kräver specialkunskaper och instrument.

För att göra testet krävs att du kan ställa in kameran till att använda bara en av fokuspunkterna.
 
det är inte meningen att man ska arbeta med bilderna, då blir dom bara falska, tycker att man som amatör borde få första intrycket av att bilderna blir bra, bara dyrt trams...har tagit många bilder med vanlig digitalkamera också...inget bättre med nikonen..börjar även jämföra den med min kameramobil som tar i mitt tycke minst lika bra bilder i vissa situationer...och dom bilderna kan man ju oxå leka hokuspokus med på samma sätt..så ja 10000 för en digitalkamera låter ju lika vettigt det också då XD..men en vacker dag när tekniken kommit rätt så kanske även en fotointresserad som jag få bra bilder ur en fin kamera som den jag har borde vara..för just nu är det inte särskilt roligt att fota...

Det är ju uppenbart att en avancerad systemkamera inte är något för dig. Du blir säkert betydligt mer nöjd med en t.ex. en superzoomkompakt.

För att kunna utnyttja en modern avancerad digital systemkamera måste man plugga på en hel del så att man lär sig hur man använder verktyget man köpt, och om men inte vill det så är det ganska meningslöst att skaffa en sån kamera.

Jag föreslår att du säljer din D7000 och köper en bra kompaktkamera istället.
 
Så dom är mindre falska om du låter kamerans inställningar, skapade av några ingenjörer i Japan, styra hur bilderna blir? :)

Poängen med en mer avancerad kamera är att du själv väljer hur dina bilder skall bearbetas istället för att överlåta det åt de som konstruerat kameran. Även kompaktkameror bearbetar bilderna, det är bara att du inte kan styra hur de gör det.



Men om du inte ställer in kamera rätt, hur förväntar du dig så att det skall bli exakt så som du förväntar dig?

Å ena sidan vill du att bilderna skall se ut på ett visst sätt, å andra sidan verkar du vägra att vilja ställa in kameran så det blir så. Det är som om du vägrar att använda autofokusen och sedan klagar på att många bilder saknar fokus :)



Eftersom du vägrar använda den på det sätt den är avsedd att användas. Om du använder en systemkamera som om den vore en kompaktkamera kommer resultatet att bli som med en kompaktkamera (eller rent av en aning sämre).

Men det är faktiskt inte kamerans fel :)



Man kan få mycket bra bilder med alla kameror - även mobilkameror - om man använder dem till det de är bra på. Men försök få en skarp bild av en hockeyspelare på andra sidan planen eller av en flygande fågel med kameramobilen ... Din D7000 kan göra saker som varken en kompaktkamera eller mobilkamera klarar, men då måste man faktiskt acceptera att man får lära sig använda kameran först.

Ditt sätt att tänka är som om en skogsarbetare köper en motorsåg, vägrar starta motorn och sedan klagar på att motorsågen är tyngre och sämre att såga med än en manuell såg ... Om man inte använder verktygen så som de är avsedda så blir ju resultatet sämre. Men det beror faktiskt inte på verktygen. Det beror på användaren.

Du verkar inte riktigt ha tänkt igenom vad en systemkamera är innan du skaffade en, det är ingen kompaktkamera och är inte avsedd att användas som sådan.

jag trodde autofokus var att det skulle ställa in bästa skärpan automatiskt XD
 
Det är ju uppenbart att en avancerad systemkamera inte är något för dig. Du blir säkert betydligt mer nöjd med en t.ex. en superzoomkompakt.

För att kunna utnyttja en modern avancerad digital systemkamera måste man plugga på en hel del så att man lär sig hur man använder verktyget man köpt, och om men inte vill det så är det ganska meningslöst att skaffa en sån kamera.

Jag föreslår att du säljer din D7000 och köper en bra kompaktkamera istället.

nä det är nog inget för mig, jag köpte en systemkamera ihopp om att det skulle bli roligt att ta kort, inte för att hålla på att ställa om ljussättningen på bilderna som för övrigt inte lever upp till min önskan..dvs skärpan...fast jag kanske är för "fin i kanten" inte vet jag..
 
jag trodde autofokus var att det skulle ställa in bästa skärpan automatiskt XD

Det är precis vad autofokus är, men i stället för att prata strunt, kanske du kan lägga upp någon bild som visar vad det är för fel? Det är ganska enkelt att testa skärpan på en kamera, och visst kan det vara fel på din. Det är i så fall mycket enkelt att visa, och du kan helt säkert få bättre hjälp med problemet om du visar hur felet yttrar sig.

Rent allmänt tyder dina svar här på att du inte har förstått, och att du kanske inte vill förstå, att en systemkamera är väldigt annorlunda mot enklare kameror, som den i telefonen, och att det inte blir bra bilder automatiskt bara för att man köper ett avancerat verktyg. Men när den står på Auto, den gröna inställningen, då ska bilderna faktiskt bli skarpa.
 
Du måste vilja lära dig, du måste läsa på, det är en fantastisk kamera du har har köpt,känner du ingen som kan lära dig grunderna? Att t.e.x bländaren styr mycket av skärpan, att autofokuspunkterna markerar vart kameran har valt att lägga fokus i bilden, eller att du kan själv bestämma vart du vill ha skärpan i en bild. Ställ in kameran på bildläge livfull om du vill att bilderna ska se lite färggladare ut, tryck åt höger så att du kommer in i justeringsläget i bildläget som du har valt, du trycker helt enkelt åt höger när du är på det markerade bildläget, där kan du bland annat öka skärpan. Och visst finns det så klart skarpare objektiv än 18-105. Men jag tror att du skulle bli mycket mer nöjd med 18-105 bara du lär dig grunderna.
 
jag trodde autofokus var att det skulle ställa in bästa skärpan automatiskt XD

Jojo men du förstår säkert att kameran inte vet vad du tycker är bästa skärpan?

En kompaktkamera har så långt skärpedjup att i stort sett allt hamnar i fokus, en systemkamera har mycket kortare skärpedjup så där kan skärpan hamna rätt eller fel och ser du inte till att den ligger där du vill ha den innan du tar bilden så blir det fel. Det är absolut inte svårt att e till att den ligger rätt men det måste göras.

Är det helt enkelt så att du inte gillar det korta skärpedjupet kanske?

nä det är nog inget för mig, jag köpte en systemkamera ihopp om att det skulle bli roligt att ta kort, inte för att hålla på att ställa om ljussättningen på bilderna som för övrigt inte lever upp till min önskan..dvs skärpan...fast jag kanske är för "fin i kanten" inte vet jag..

Jo det är säkert något för dig om du gillar att fota, men om du tror att du ska kunna gå från en kompakt till en systemkamera och göra exakt likadant så tror du fel.

Det är inte nödvändigtvis svårare med en systemkamera, när du lärt dig blir det till och med lättare. Däremot är det lite mer av ett hantverk, du kan t.ex. välja bländare efter vilket skärpedjup du vill ha, du kan använda olika objektiv/brännvidder för att få olika typer av bilder och så vidare.

Ge kameran lite tid och försök komma på vad det är som blir fel med dina bilder. Lägg helst upp en bild här så får vi se om något är fel med tekniken eller kameran eller om det kanske är din teknik som behöver utvecklas lite.
 
Det börjar, avsiktligt eller inte, kännas lite som att det är en karaktär ur en John Bauer-illustration som rymt.
 
och det är ju klart att bilderna är mindre falska om man inte redigerar dom...det säger sig ju självt..det är ju som att sminka ett ansikte tex..då är det ju inte äkta XD

Helt fel. Bilden som kommer ur kameran är redan redigerade vare sig du vill det eller inte, ska du ha en bild som är helt oredigerad får du numeriska värden för varje pixel och det är inte mycket att titta på. De värdena måste bearbetas matematiskt för att ge färger och annat och den redigeringen sker som ingenjörerna tycker är bäst. Om du sedan redigerar bilden är det väl troligen för att få den att likna verkligheten som den såg ut när du tog bilden?

För övrigt är det ju helt ointressant om man redigerar bilden så länge den inte behöver ha något bevisvärde, en bilds uppgift är att vara fin och inte att se ut som ingenjörernas standardbearbetning.
 
Ibland händer det ju att forum besöks av någon som med vilje missförstår och stor humor uppstår när alla försöker övertyga denne någon om att den har fel... :)

Denna tråd kanske är en konsekvens av alla D7000-hyllande trådar det senaste året. Fokus på annat än den senaste tekniken (snart akterseglad den också) med andra ord.
 
jag trodde autofokus var att det skulle ställa in bästa skärpan automatiskt XD

Om man använder den ja. Men är den är avstängd eller är fel inställd så kan den inte ställa in skärpan.

Det låter lite som om du sett på systemkameror som en slags dyrare kompaktkameror som automatisk tar bättre bilder för att de är dyrare. Det fungerar inte så. Skall du få bättre bilder än du får med en kompaktkamera måste du våga släppa taget om automatiken och börja fatta egna beslut - något som är svårt med en kompaktkamera men enkelt med en systemkamera.

Vill du bara sikta och trycka och få så bra bilder som möjligt med den metoden så är det en kompaktkamera du skall använda. Det är i sig inget som helst fel att fota så, men resultatet blir inte bättre än vad kamerans automatik tillåter. Vill man få bättre bildkvalitet blir man tvungen att börja påverka processen själv. Det är den typen av fotografering som systemkameror är byggda för, inte att köra på full automatik.
 
Ibland händer det ju att forum besöks av någon som med vilje missförstår och stor humor uppstår när alla försöker övertyga denne någon om att den har fel... :)

Denna tråd kanske är en konsekvens av alla D7000-hyllande trådar det senaste året. Fokus på annat än den senaste tekniken (snart akterseglad den också) med andra ord.

det verkar inte som folk tål när man tycker olika iaf...jag använder bara mina ögon och mina kunskaper som faktiskt finns ;)
 
Ibland händer det ju att forum besöks av någon som med vilje missförstår och stor humor uppstår när alla försöker övertyga denne någon om att den har fel... :)

Denna tråd kanske är en konsekvens av alla D7000-hyllande trådar det senaste året. Fokus på annat än den senaste tekniken (snart akterseglad den också) med andra ord.

Du tog orden ur mun på mig!!
 
Ett troll är ett troll är ett troll

jag använder bara mina ögon och mina kunskaper som faktiskt finns ;)

Jo, du har lite hum om hur man kan starta en tråd på ett forum, och du använder den kunskapen för att prata strunt om en kamera som kanske är fel på eller kanske inte ens finns. Jag tror uppriktigt sagt inte på att du har en Nikon D7000. Du har i alla fall inte visat en enda bild som är tagen med en sån.

Din eventuella kunskap när det gäller fotografering har jag svårare att utvärdera; ingenting som har kommit fram här tyder på att du förstår någonting alls.
 
Allvarligt talat, släpp den där villfarelsen. Fotografi har alltid inneburit någon form av bearbetning, så även med film. Där handlar det om filmval, framkallare, tider, temperaturer osv. Sedan kommer kopiering med eventuell pjattning etc. Antingen kunde man göra det själv eller överlämna alla val till ett labb.

Idag kan du antingen låta några japanska ingenjörer göra valen åt dig, eller också gör du dem själv. Ingenting blir mer äkta än det andra eftersom det beror helt på vilka val som görs. Men visst, om man tror att en kameramobil bättre kan representera verkligheten så har man nog gjort fel val med att köpa en DSLR...

Jag kör allt i råkonverteraren som jag har en grundinställning i. Sedan väljer jag bäst det behagar hur jag vill att bilden ska se ut. Ibland kan det vara närmare verkligheten och ibland längre ifrån, helt efter vad det är för bild och vad tanken med den är. En bild kan ALDRIG bli precis som verkligheten. Den kan bara vara en bättre eller sämre representation av den.

Det finns inget likhetstecken mellan att bearbeta bilden, automatiskt eller manuellt, och att manipulera den genom att addera och ta bort detaljer eller vad det nu kan vara.

Om sedan just ditt exemplar av kamera/objektiv beter sig normalt framstår fortfarande som oklart. Du är inte den första och förmodligen inte den sista som startar en tråd och klagar, men samtidigt vägrar visa några exempelbilder med exif. För det mesta är det skit bakom spakarna när det blir dåliga bilder (och det gäller i allra högsta grad mig själv också!), men självklart förekommer det både felaktiga kameror och objektiv.

Edit: Jag var visst inte först, men det blev på lite olika form. Han med trevliga förnamnet ;) ovan är möjligen något mer pedagogisk. :)

haha! klagar jag nu också? jag har tydligen redan fått en idiotstämpel på mig för att jag tycker annorlunda
 
Jo, du har lite hum om hur man kan starta en tråd på ett forum, och du använder den kunskapen för att prata strunt om en kamera som kanske är fel på eller kanske inte ens finns. Jag tror uppriktigt sagt inte på att du har en Nikon D7000. Du har i alla fall inte visat en enda bild som är tagen med en sån.

Din eventuella kunskap när det gäller fotografering har jag svårare att utvärdera; ingenting som har kommit fram här tyder på att du förstår någonting alls.

varför skulle jag göra det? jag starta inte tråden för att visa bilder..och jo jag har en nikon d7000, vad är det som är så svårt med att förstå det? j-a-g h-a-r e-n n-i-k-o-n d-7-0-0-0
 
varför skulle jag göra det? jag starta inte tråden för att visa bilder..och jo jag har en nikon d7000, vad är det som är så svårt med att förstå det? j-a-g h-a-r e-n n-i-k-o-n d-7-0-0-0

Jojo, men en Nikon D7000 tar bra bilder om man hanterar dem på rätt sätt. Gör man inte det blir det fel och vi försöker hjälpa dig att komma på vad det är för fel men du verkar vara mer intresserad av att hävda att kameran borde ta bilderna åt dig?

Förstår du inte att vi behöver se en bild för att kunna se vad problemet är?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.