Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bra fungerar Nikon f-mount linser på Z-serien?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag inget tillgängligt att testa med, men min bild är att Nikon Z fokuserar på den bländare man avser att ta bilden på ned till F/5,6. Något som gör att fokussystemet i stor utsträckning rundar att vissa objektiv, vilket egentligen är en "brist", har sfärisk aberration som gör att fokusplanet vandrar bakåt vid nedbländning. Detta är annars en förbannelse med spegelreflexer om ett objektiv har mycket av den varan. Kameran gör rätt på största bländare där den fokuserar, men sedan ser objektivet till att fokusplanet inte hamnar där för att man har bländat ned... Nackdelen med nedbländningsmetoden är förstås att man tappar ljus att arbeta med, men ju bättre kamerorna blir på att fokusera i dåligt ljus desto mindre blir problemet.
 
Jag blev lite hmmmm av ditt inlägg så jag var tvungen att testa min AFS 58/1.4 på Z5:an med FTZ-adaptern i kväll kl 2130. Ett helt ovetenskapligt test. Bländare 1.4, ljust badrum, ställde mig framför spegeln så jag kunde se bländaren, fokuserade och tog några bilder (fokuserade om för varje bild). Objektivet fokuserade och tog bilderna på bländare 1.4, objektivet bländade inte ned vid fokusering.
Sedan satte jag mig i soffan där det är sämre ljus, vände kameran mot mig så jag kunde se bländaren och tog några selfies med fokusering inför varje bild. Samma sak, fokusering och bild gjordes på bländare 1.4, objektivet bländade inte ned vid fokusering.
Som sagt, ett helt ovetenskapligt test. Jag är nöjd med resultatet, dvs att objektivet inte bländade med vid fokusering.
Märkligt att tillverkarna gör helt olika. Finns naturligtvis fördelar med båda sätten dock.
 
Nu har jag inget tillgängligt att testa med, men min bild är att Nikon Z fokuserar på den bländare man avser att ta bilden på ned till F/5,6. Något som gör att fokussystemet i stor utsträckning rundar att vissa objektiv, vilket egentligen är en "brist", har sfärisk aberration som gör att fokusplanet vandrar bakåt vid nedbländning. Detta är annars en förbannelse med spegelreflexer om ett objektiv har mycket av den varan. Kameran gör rätt på största bländare där den fokuserar, men sedan ser objektivet till att fokusplanet inte hamnar där för att man har bländat ned... Nackdelen med nedbländningsmetoden är förstås att man tappar ljus att arbeta med, men ju bättre kamerorna blir på att fokusera i dåligt ljus desto mindre blir problemet.
Om kameran fokuserar vid arbetsbländare så kan det medföra inkonsekvenser när det gäller skärpedjup. Det hänger på känsligheten hos AF-systemet, förstås.
 
Om kameran fokuserar vid arbetsbländare så kan det medföra inkonsekvenser när det gäller skärpedjup. Det hänger på känsligheten hos AF-systemet, förstås.
Du menar att man får lite större skärpedjup, än när man enligt den gamla metoden fokuserar på full öppning. Detta kan väl kanske göra att den hittar fokus snabbare men kanske att den inte blir helt precis? Nikon har nog utvärderat vad som kan vara lämpligt skulle man tro
 
Skärpedjupet vid en viss bländaröppning är förstås lika stort oavsett hur fokuseringen fungerar. Däremot kan skärpedjupet kanske vara förskjutet från gång till gång om kameran fokuserar vid arbetsbländare istället för full öppning.
 
Jag blev lite hmmmm av ditt inlägg så jag var tvungen att testa min AFS 58/1.4 på Z5:an med FTZ-adaptern i kväll kl 2130. Ett helt ovetenskapligt test. Bländare 1.4, ljust badrum, ställde mig framför spegeln så jag kunde se bländaren, fokuserade och tog några bilder (fokuserade om för varje bild). Objektivet fokuserade och tog bilderna på bländare 1.4, objektivet bländade inte ned vid fokusering.
Sedan satte jag mig i soffan där det är sämre ljus, vände kameran mot mig så jag kunde se bländaren och tog några selfies med fokusering inför varje bild. Samma sak, fokusering och bild gjordes på bländare 1.4, objektivet bländade inte ned vid fokusering.
Som sagt, ett helt ovetenskapligt test. Jag är nöjd med resultatet, dvs att objektivet inte bländade med vid fokusering.

På Z9 så har man ju inga blackouts eller liknande. Om bländaren skulle hoppa runt inför varje kort så skulle det ju ändå blinka till när man tar kort så självklart påverkas inte bländaren.
 
Skärpedjupet vid en viss bländaröppning är förstås lika stort oavsett hur fokuseringen fungerar. Däremot kan skärpedjupet kanske vara förskjutet från gång till gång om kameran fokuserar vid arbetsbländare istället för full öppning.
Jag blev lite hmmmm av ditt inlägg så jag var tvungen att testa min AFS 58/1.4 på Z5:an med FTZ-adaptern i kväll kl 2130. Ett helt ovetenskapligt test. Bländare 1.4, ljust badrum, ställde mig framför spegeln så jag kunde se bländaren, fokuserade och tog några bilder (fokuserade om för varje bild). Objektivet fokuserade och tog bilderna på bländare 1.4, objektivet bländade inte ned vid fokusering.
Sedan satte jag mig i soffan där det är sämre ljus, vände kameran mot mig så jag kunde se bländaren och tog några selfies med fokusering inför varje bild. Samma sak, fokusering och bild gjordes på bländare 1.4, objektivet bländade inte ned vid fokusering.
Som sagt, ett helt ovetenskapligt test. Jag är nöjd med resultatet, dvs att objektivet inte bländade med vid fokusering.
Den bländar inte ner! Vad Z gör är att den använder det inställda värdet upp till f/5,6. Om du ställer in bländare f/4 så behåller den f/4. Men om du ställer in f/16 så kan du se att den bländar upp till f/5,6. Detta skiljer sig från en DSLR där kameran alltid är på största öppning och ändrar bara bländaren till inställt värde vid exponeringen
 
Den bländar inte ner! Vad Z gör är att den använder det inställda värdet upp till f/5,6. Om du ställer in bländare f/4 så behåller den f/4. Men om du ställer in f/16 så kan du se att den bländar upp till f/5,6. Detta skiljer sig från en DSLR där kameran alltid är på största öppning och ändrar bara bländaren till inställt värde vid exponeringen
På en spegelreflexkamera spelar det ingen roll vilken bländare objektivet är inställd på, eftersom AF-sensorerna bara ser en fasvinkel motsvarande ett visst bländarvärde ändå. Det blir alltså inte bättre eller sämre av att öppna eller stänga bländaren vid fokusering.

Vinkeln som AF-sensorerna arbetar vid är olika på olika kameror. Ofta nånstans motsvarande mellan f/2,8 och f/5,6 för att funka även med ljussvaga objektiv.

På en spegellös kamera däremot kan det också vara en nackdel att fokusera vid full glugg, eftersom objektivet i regel då är mindre skarpt (edit: fast nu insåg jag att fasdetekterande AF på spegellösa borde funka likadant som spegelreflex-AF). Dessutom kan för- och bakgrund vara rörigare ("nisen bokeh" till exempel) än om man bländar ner, så att kameran träffar fel av den anledningen.
Är rätt övertygad om att det är delvis därför som exempelvis Sony inte fokuserar vid vald bländare, utan något nedbländat. Den andra anledningen torde vara att man åtminstone på kameror med några år på nacken helt enkelt inte kunde tömma sensorn på laddningar snabbt nog vid stor bländaröppning och kontinuerlig utläsning, om motivet är ljust.
 
Senast ändrad:
Att kameran tappar ljus när den ska fokusera känns som ett betydligt större problem än att objektiven inte skulle vara tillräckligt skarpa för att kunna fokusera.

Nikon stannar ju i alla fall vid bländare 5,6 och Sony stannade tidigare (A7rIII och A7rIV i alla fall) vid bländare 8, men nu med A7IV och A7rV (som jag provat), så stannar inte bländaren förrän vid bländare 11.
Nu är det kanske inte så ofta man använder dessa bländartal, men vill man till exempel ta bilder inomhus med lite större skäpedjup där det inte är jätteljust, så är det väldigt mycket svårare för AF att hitta fokus. I studiomiljö blir det också stora problem om motivet inte är helt stilla.

Det är ändå konstigt att Canon lyckas med att fokusera vid största bländare (upp till 8 bilder/sekund med EOS R5) och i dessa situationer så utklassar Canon både Sony och Nikon med hästlängder.

Det finns säkert en anledning till att Nikon och Sony fungerar som dom gör, men det skulle vara väldigt intressant att höra från dom själva varför det är på det är viset.

Vad gäller Nikon, så undantar man detta arbetssätt när det är väldigt, väldigt mörkt, för då öppnar bländaren tills kameran hittar fokus, för att då blända ner till bländare 5,6 och vidare ner om man valt ännu mindre bländare vid själva exponeringen.
 
Att kameran tappar ljus när den ska fokusera känns som ett betydligt större problem än att objektiven inte skulle vara tillräckligt skarpa för att kunna fokusera.

Nikon stannar ju i alla fall vid bländare 5,6 och Sony stannade tidigare (A7rIII och A7rIV i alla fall) vid bländare 8, men nu med A7IV och A7rV (som jag provat), så stannar inte bländaren förrän vid bländare 11.
Nu är det kanske inte så ofta man använder dessa bländartal, men vill man till exempel ta bilder inomhus med lite större skäpedjup där det inte är jätteljust, så är det väldigt mycket svårare för AF att hitta fokus. I studiomiljö blir det också stora problem om motivet inte är helt stilla.

Det är ändå konstigt att Canon lyckas med att fokusera vid största bländare (upp till 8 bilder/sekund med EOS R5) och i dessa situationer så utklassar Canon både Sony och Nikon med hästlängder.

Det finns säkert en anledning till att Nikon och Sony fungerar som dom gör, men det skulle vara väldigt intressant att höra från dom själva varför det är på det är viset.

Vad gäller Nikon, så undantar man detta arbetssätt när det är väldigt, väldigt mörkt, för då öppnar bländaren tills kameran hittar fokus, för att då blända ner till bländare 5,6 och vidare ner om man valt ännu mindre bländare vid själva exponeringen.
Intressant att få information om de andra systemen, man får väl anta att varje tillverkare har gjort testar och sett vad som är bäst för sitt system. Den spegelfria klarar uppenbart sätta fokus med mindre öppningar, tex canons f/11 objektiv.
 
Jag antar att dom fasdetekterande sensorerna har utvecklats. Skärpedjup vid små bländare är ju trots allt bara virtuell (dvs skärpan är tillräckligt bra en bit framför och en bit bakom) även vid f/22 är perfekt skärpa bara precis på ett plan. Sedan kanske man inte märker det eftersom oskärpan inte blir större än en pixel. En fasdetekterande sensor borde även vid små bländare kunna räkna ut var den perfekta fokusen är. Förmodligen har dom även en fördel hos dom spegellösa eftersom dom där sitter i sensorn och slipper mäta speglat ljus. Antar att även en spegel stjäl lite ljus.
 
Intressant att få information om de andra systemen, man får väl anta att varje tillverkare har gjort testar och sett vad som är bäst för sitt system. Den spegelfria klarar uppenbart sätta fokus med mindre öppningar, tex canons f/11 objektiv.
Att de klarar att sätta fokus är ju ganska långt ifrån att det fungerar bra och bländar jag ner ett Canon 2,8-objektiv till bländare 11 så fungerar det precis så bra som det gör vid full bländaröppning.
Gör jag likadant med ett Nikon 2,8-objektiv så skulle jag vilja påstå att det har svårare att exempelvis följa något som rör sig det det allra minsta och använder Du ett Sony 2,8-objektiv med de senaste husen, så blir det än värre. I starkt solsken kan det måhända fungera hjälpligt, men avsaknaden av ljus handikappar prestandan hos AF oerhört mycket hos Nikon och Sony.
 
Att kameran tappar ljus när den ska fokusera känns som ett betydligt större problem än att objektiven inte skulle vara tillräckligt skarpa för att kunna fokusera.

Nikon stannar ju i alla fall vid bländare 5,6 och Sony stannade tidigare (A7rIII och A7rIV i alla fall) vid bländare 8, men nu med A7IV och A7rV (som jag provat), så stannar inte bländaren förrän vid bländare 11.
Nu är det kanske inte så ofta man använder dessa bländartal, men vill man till exempel ta bilder inomhus med lite större skäpedjup där det inte är jätteljust, så är det väldigt mycket svårare för AF att hitta fokus. I studiomiljö blir det också stora problem om motivet inte är helt stilla.

Det är ändå konstigt att Canon lyckas med att fokusera vid största bländare (upp till 8 bilder/sekund med EOS R5) och i dessa situationer så utklassar Canon både Sony och Nikon med hästlängder.

Det finns säkert en anledning till att Nikon och Sony fungerar som dom gör, men det skulle vara väldigt intressant att höra från dom själva varför det är på det är viset.

Vad gäller Nikon, så undantar man detta arbetssätt när det är väldigt, väldigt mörkt, för då öppnar bländaren tills kameran hittar fokus, för att då blända ner till bländare 5,6 och vidare ner om man valt ännu mindre bländare vid själva exponeringen.

Var det inte så att med äldre Sony kameror att dom tog fokus vid f/3,5 och vid mindre bländare tex f/5,6 så fick den svårare att nypa fokus så den gick till f/3,5 för att lyckas, Nikon Z6 hade då f/5,6 i sin variant, detta med f/11 var en förbättring som kom med första A9 den klarade av ta fokus vid f/11 ( Fuji följde samma förbättring )- A9II förbättrades att ta fokus vid f/16. Det var ju en svaghet detta i tidiga Sony kameror, även om dom vid exponerings ögonblicket gick till inställd bländare så blev hastigheten att nypa fokus sämre för varje mindre bländare som valdes, med ett 50f/1,4 påskruvat var den tex riktigt snabb.

DPR som jämförde A7RIV och R5 autofokus så vann R5 tex fokus på trollsländors ögon vilket var enastående, R5 har ju högre bps också. Men totalt med alla möjliga olika prov så gav DPR A7RIV första platsen.
 
Senast ändrad:
En del äldre objektiv har ingen fokusmotor inbyggd utan använder en fokusmotor som sitter i kamerahuset. Dom nya spegellösa kamerorna har ingen fokusmotor inbyggd så på en spegellös får du bara autofokus om du har ett objektiv med inbyggd fokusmotor.

På Nikonspråk har F-objektiv som det bara står AF på ingen egen fokusmotor, medans AF-S och AF-P har inbyggd fokusmotor. Alla Nikons Z-objektiv har inbyggd fokusmotor.

Här en bild som visar "skruvmejseln" från kamerans fokusmotor och skruven på objektivet.
1695130205498.png
 
Senast ändrad:
En del äldre objektiv har ingen fokusmotor inbyggd utan använder en fokusmotor som sitter i kamerahuset. Dom nya spegellösa kamerorna har ingen fokusmotor inbyggd så på en spegellös får du bara autofokus om du har ett objektiv med inbyggd fokusmotor.

På Nikonspråk har F-objektiv som det bara står AF på ingen egen fokusmotor, medans AF-S och AF-P har inbyggd fokusmotor. Alla Nikons Z-objektiv har inbyggd fokusmotor.

Här en bild som visar "skruvmejseln" från kamerans fokusmotor och skruven på objektivet.
Visa bilaga 171658
Ett väldigt stort tack. Kristallklart beskrivet -tack 👌
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar