Advertisement

Annons

Hur bra är printers för hemmabruk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henkan

Aktiv medlem
Hej,

Hur bra kvalitet får man om man köper en printer för hemmbruk för att skriva ut kopior?

Kan de mäta sig med labbutskrifter överhuvudtaget?

Hur är hållbarheten (blekning etc.) jämfört med labbutskrifter?

Vad skall man räkna med att man får betala för en OK skrivare?

Hur ligger driftskostnaderna?

Hälsningar,

Henrik
 
Jag använder mig av en HP Photosmart 7660. Utskriftskvalitén är jag helnöjd med. Jag har dock aldrig testat att skicka in digitala bilder till labb, men detta räcker helt klart för mig och mina behov.

Det jag har märkt av hållbarheten på fotona, är att billiga papper (sämre kvalitét) har börjat blekna. På bara 1 år kan man se en markant skillnad på HP's vanliga fotopapper och HP's Premium+ Satin matt (som jag enbart använder numera). Det vanliga fotopappret är mycket blekt och har fått en gul ton i sig. Detta beror väl på att den gula färgen förmodligen är den som är beständigast. Vad gäller Premium+ så kan jag ännu ej se någon skillnad på en nyutskriven bild och en som är ett år gammal. Enligt HP's specifikationer är Premium+ det papper som skall ha längst beständighet. Vi får väl se hur länge de håller hög klass.

Skrivarna som finns idag håller högre klass på utskrifterna än ovan nämnda skrivare. T ex HP Photosmart 7960, Canon i9950 mm. Dessa har 8-färgers system. Canon:en har 8 separata bläckpatroner. 7660 har bara 6-färgs system med 2 bläckpatroner (tre-färgs+foto).

Vad gäller driftkostnader tycker jag att Canon har den mest ekonomiska lösningen eftersom man kan byta ut en färg när den är slut. Hos HP får man byta hela bläckpatronen som innehåller 3-färger, även om det bara är en färg som är slut.
 
Senast ändrad:
Väljer du en av de bättre skrivarna från Canon, Hp, Epson, Kodak eller Olympus (två sista är sublimeringsskrivare) + bra papper och bläck eller färgband så är kvaliten och hållbarheten klart jämförbar med labbutskrifter. Däremot är det väl lite svårt att få ihop det med driftskostnaden jämfört med att vända sig till ett labb. Ett A4-ark i fotokvalitet kostar lite under 8-10kr styck och sen tilkommer bläck eller färgband för kanske lika mycket. Förutom att du måste köpa en skrivare då också ... du får väl fördela skrivarkostnaden per utskriven bild, dyraste ligger väl på en 6-7 tusenlappar. Och sen blir det väl lite spill och felutskrifter när man håller på själv???
 
OK, tack för svaren!

Jag tycker att det låter som om det är lite för dyrt att köra på detta sätt.

Jag hade tänkt att man skulle skriva ut alla sina kopior själv instället för att skicka in filer till nåt labb för utskrift men det låter som om det blir ganska mycket dyrare (jag trodde att man skulle komma billigare undan istället!).

Henrik
 
Ja man ska nog inte köpa en skrivare för att spara pengar och göra billiga utskrifter. Snarare för att det är roligt att göra allt själv.
Jag har själv en hp 7660 och gör svartvita utskrifter med den. Då landar jag på ca 15 - 20 kr per utskrift (A4). Det är ju ungefär dubbelt så dyrt som att göra riktigt schyssta fiberkopior i mörkrummet...
 
KAnske lite utanföer ämnet, men jag har funderat lite på canons lilla fotoskrivare (för 10*15cm bilder), nån som vet om dom är något att ha...? Skulle vara praktiskt med en portabel skrivare ibland för att få ut kopior snabbt.
 
Ett tips!!

Om du köper en skrivare, se då till att den har individuella bläckpatroner för det tjänar du in på nolltid!
;)

Eat your greens!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.