PMD
Aktiv medlem
De råder nog rätt stor konsensus om att digitalt fotografering är överlägsen filmfotografering när det gäller prestanda (eller teknisk kvalitet om man så vill). Framförallt när det handlar om att fotografera i svagt ljus så är digitalt ordentligt överlägset film.Den här meningen har jag funderat på.Jag kanske tolkar fel, men utifrån formuleringen skulle man kunna dra slutsatsen att det är så stor kvalitetsmässig skillnad mellan det digitala formatet och den analoga filmen, att man nästan med vilket system som helst får överlägsna resultat. Eller ja, lite tillspetsat något åt det hållet.
Digitala bildsensorer av modernt snitt har dessutom bättre upplösningsförmåga än film.
Sen finns det förstås andra anledningar att använda film, men det är nog väldigt få som hävdar annat än att för tekniskt bästa kvalitet så bör man välja digitalt.
Ju bättre optik, desto bättre bilder. Det gäller oavsett medium.Det har jag lite svårt att smälta ärligt talat. I vilka aspekter är den digitala sensorn så pass överlägsen att det inte längre skulle vara viktigt med optik av hög kvalitet?
Men jag håller med Martin om att man inte behöver lika stor bildyta som småbild i digitala sammanhang för att spöa småbildsfilm i de flesta (tekniska) grenar. Visst, med tillräckligt liten sensorstorlek så går det inte längre att konkurrera med småbildsfilm, men s.k. "cropkameror" klarar det oftast.