Annons

Hur bra är Nikons nya 24-70/2,8...?

Produkter
(logga in för att koppla)
DET ÄR SÅ ENKELT

MTF-test visar hur bra ett objektivet är vad det gäller upplösning och kontrast.

NI som inte orkar läsa eller förstå-skit i det.

Ni kan flumma vidare med "bokeh" och att min pappa eller grannes moster tycker si eller så om ett visst objektiv.

Enkelt råd, fortsätt som vanligt, strunta i MTF-testerna, dvs det som beskrivs av alla tillverkare, Canon,Nikon,Leitz. Hasselblad med flera som ett objektivt sätt att förstå hur bra ett objektiv är vad det gäller upplösning/kontrast.
Viktiga parametrar vad det gäller optik och som alla använder sig av i sina presentationer av egen optik - hur bra de sedanlyckas är en annan sak.



Mikael
 
macrobild skrev:
Enkelt råd, fortsätt som vanligt, strunta i MTF-testerna, dvs det som beskrivs av alla tillverkare, Canon,Nikon,Leitz. Hasselblad med flera som ett objektivt sätt att förstå hur bra ett objektiv är vad det gäller upplösning/kontrast.
Viktiga parametrar vad det gäller optik och som alla använder sig av i sina presentationer av egen optik - hur bra de sedanlyckas är en annan sak.
Tycker du att detta är vettiga argument? Varför ska vi bry oss om vad tillverkarna vill att vi ska mäta eller mäter själva?

"Mät gärna MTF vid 20 lp/mm, för där har vi själva fått bäst resultat"
 
MTF känns mest som ett sätt för tillverkare jämföra sig mot varandra så att man vet vem som "leder". I helhet tycker jag det är som att kolla på megapixlar för att avgöra om en kamera är bra. Det är en del av det, inget annat.

/Maverick
 
Makten skrev:
Tycker du att detta är vettiga argument? Varför ska vi bry oss om vad tillverkarna vill att vi ska mäta eller mäter själva?

"Mät gärna MTF vid 20 lp/mm, för där har vi själva fått bäst resultat"

Ibland så undrar jag om du är här för att bara tjaffsa massa skit Martin.

Om tillverkarna vill presentera sina objektiv så är det inte att genom att säga att detta objektiv tycker Martin Hertsius på Fotosidan i Sverige är bra eller dåligt,har utmärkt "bokeh" osv, tillverkarna själva presenterar MTF kurvor. Dessa MTF kan dock vara av två olika ursprung, simulerade eller reelt uppmätta.Uppmätta speglar 2 av objektivets viktiga
parametrar upplösning/kontrast

Mikael
 
Senast ändrad:
Maverick skrev:
MTF känns mest som ett sätt för tillverkare jämföra sig mot varandra så att man vet vem som "leder". I helhet tycker jag det är som att kolla på megapixlar för att avgöra om en kamera är bra. Det är en del av det, inget annat.

/Maverick

kan vi slå fast att MTF test speglar två saker/parametrar som ur optisk synpunkt är viktigt= upplösning och kontrast.

Mikael
 
Makten skrev:
...
Ja, men det går inte att säga vad som är "bra" eller "dålig" bokeh eftersom det är en smakfråga. Gaussisk bokeh brukar anses bra (om det ens existerar fullt ut i verkligheten), men det gör också att skärpedjupet ser större ut än vid mer neutral bokeh. Är detta något man vill ha? Troligen inte. Alltså får man väga för- och nackdelar med olika bokeh mot varandra.

Tillägg: Gissningsvis går snygg bokeh och hög skärpa dåligt ihop eftersom gluggar med snygg bokeh sällan verkar vara de skarpaste (se Pentax t. ex.).
Neutral Bokeh är det de flesta föredrar, vilket innebär att ett objektiv som är väl korrigerat för sfärisk aberration även har det som uppfattas som bäst bokeh.

Gaussisk bokeh har jag aldrig hört talas om, men om du menar gaussisk oskärpa är det något helt annat som du kan kolla här om du är intresserad: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gaussisk_oskärpa

Vad gäller hög skärpa och snygg bokeh (eller netral bokeh) går det mycket väl ihop. Det förhåller sig så att för att göra en skarp objektivkonstruktion måste det vara väl korrigerat för olika aberrationer och då får man en neutral bokeh på köpet lite förenklat.
Som exempel kan jag nämna Leica apo summicron-m 75/2,0 asph och Leica summicron 28/2,0 asph som båda är bland det skarpaste du kan hitta i respektive brännvidd och dessutom har väldigt "snygg" bokeh.

Nu tänker jag inte skriva mer om detta då det redan känns som vi kapat tråden som skall handla om Nikons nya, förhoppningsvis mycket fina zoom.
 
Senast ändrad:
Några sidor att läsa om MTF och vad dessa mätningar kan ge dig för råd inför ett kommande objektivval.
Nikon 24-70 kommer antagligen visa utmärkta MTF kurvor.

http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF.html


http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understanding-mtf.shtml

http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=GlossaryAct&fcategoryid=216&alpha=MNO

Det finns bla tre områden som MTF inte visar eller vägleder om , det är färgreproduktion,motljus/flare och kvaliteten på områden som ligger utanför fokus.Dessa kan visas genom jämförelse med andra liknande objektiv eller genom en subjektiv uppfattning, och det har många

MTF på er.
önskar
Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
kan vi slå fast att MTF test speglar två saker/parametrar som ur optisk synpunkt är viktigt= upplösning och kontrast.

Mikael

Visst kan vi slå fast att det speglar två parameterar.

Hur vida det är viktigt eller inte är högst subjektivt och jag tillhör de som tycker att andra faktorer har hög vikt och som tillsammans är viktigare. Allt under förutsättning att ett objektiv inte är direkt oskarpt och det är de sällan på den här nivån.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Visst kan vi slå fast att det speglar två parameterar.

Hur vida det är viktigt eller inte är högst subjektivt och jag tillhör de som tycker att andra faktorer har hög vikt och som tillsammans är viktigare. Allt under förutsättning att ett objektiv inte är direkt oskarpt och det är de sällan på den här nivån.

Mvh
Maverick

Kan vi slå fast att alla objektivtillverkare eftersträvar så hög upplösning/kontrast som är möjligt över hela bildytan när de tillverkar ett objektiv?

Mikael
 
macrobild skrev:
Ibland så undrar jag om du är här för att bara tjaffsa massa skit Martin.
Jag förstår att det kan upplevas så. Jag skulle snarare säga att jag går in för att ifrågasätta saker, vilket förstås stör ibland.

Om tillverkarna vill presentera sina objektiv så är det inte att genom att säga att detta objektiv tycker Martin Hertsius på Fotosidan i Sverige är bra eller dåligt,har utmärkt "bokeh" osv, tillverkarna själva presenterar MTF kurvor. Dessa MTF kan dock vara av två olika ursprung, simulerade eller reelt uppmätta.Uppmätta speglar 2 av objektivets viktiga
parametrar upplösning/kontrast
Hehe, visst är det så. Jag tänkte mest på att du beskrev det som att MTF är viktigt eftersom det är så tillverkarna presenterar "prestanda". Det är en grov förenkling tycker jag, även om den är utmärkt för vissa egenskaper. Men vill man ha en F1-motor i en Lada? Går varvet runt banan snabbare för det? Antagligen, men det går nog att få betydligt bättre varvtider (vilket jag nu jämför med totalt bildresultat) med ett bättre chassie och en svag motor.
Alltså; i vissa fall är skärpa inte alls den viktigaste egenskapen hos ett objektiv även om det förstås är eftersträvansvärt.

alf109 skrev:
Neutral Bokeh är det de flesta föredrar, vilket innebär att ett objektiv som är väl korrigerat för sfärisk aberration även har det som uppfattas som bäst bokeh.

Gaussisk bokeh har jag aldrig hört talas om, men om du menar gaussisk oskärpa är det något helt annat som du kan kolla här om du är intresserad: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gaussisk_oskärpa
En Gaussklockformig oskärpecirkelfunktion går nog inte att uppnå, men mer åt det hållet än neutral bokeh. Alltså att oskärpecirkeln avtar mjukt utåt kanten istället för att ha uniform luminans över hela cirkeln (vilket är det jag kallar "neutral", även om jag inte vet om det finns någon riktig terminologi för detta). Dålig bokeh kan vara dels för få bländarlameller eller en "konkav" funktion för luminansen hos oskärpecirkeln. Alltså att den är ljusare i kanten än i mitten. Spegeltelen utgör väl skräckexemplet med "donuts".

Vad gäller hög skärpa och snygg bokeh (eller netral bokeh) går det mycket väl ihop. Det förhåller sig så att för att göra en skarp objektivkonstruktion måste det vara väl korrigerat för olika aberrationer och då får man en neutral bokeh på köpet lite förenklat.
Som exempel kan jag nämna Leica apo summicron-m 75/2,0 asph och Leica summicron 28/2,0 asph som båda är bland det skarpaste du kan hitta i respektive brännvidd och dessutom har väldigt "snygg" bokeh.
Ok, men det förutsätter att man tycker att neutral bokeh är det snyggaste;-) Det vet jag inte om jag tycker. Den får gärna vara ett uns mjukare, men kanske inte för mycket.

Nu tänker jag inte skriva mer om detta då det redan känns som vi kapat tråden som skall handla om Nikons nya, förhoppningsvis mycket fina zoom.
Jag tycker att det hör ganska mycket till ämnet ändå, eftersom allt detta kan appliceras på det nämnda objektivet. Har det bra bokeh? Efter vad jag sett är det inte bättre än vilket annat bra objektiv som helst och inte anmärkningsvärt bra.

macrobild skrev:
Kan vi slå fast att alla objektivtillverkare eftersträvar så hög upplösning/kontrast som är möjligt över hela bildytan när de tillverkar ett objektiv?
Jag är inte säker på det efter att har brottats lite skriftligt med bl a herr Mabo i Pentaxforumet. Han hävdar att Pentax har en annorlunda filosofi (och därmed teknologi) när det gäller objektivprestanda, där saker som bokeh har högre prioritet än bästa möjliga skärpa. Jag vet inte om det stämmer, men det är inte omöjligt. Jag tycker exempelvis att deras 16-50/2,8 ser ut att ha särskilt trevlig bokeh jämfört med andra normalzoomar, samtidigt som det inte får toppresultat skärpemässigt.
 
macrobild skrev:
Kan vi slå fast att alla objektivtillverkare eftersträvar så hög upplösning/kontrast som är möjligt över hela bildytan när de tillverkar ett objektiv?

Mikael

Nä, för jag är helt övertygad om att det finns en ekonomi som sätter gränser. Av den anledningen finns det en marknad för lite sämre tredjepartstillverkare och en marknad high-end användare och ytterligare en för mindre företag typ frilansar.

Mvh
Maverick
 
Hans William skrev:
Nikon D300 Nikon F4 med vissa begränsningar och på en framtida Nikon FX

Se där, någon som inte har sålt all sin analoga utrustning och därmed kan utnyttja hela bildformatet hos 24-70/2,8 utan att behöva betala närmare 50 000 för en D3.
Men nog hade väl en D3:a suttit smaskens? Om den bara hade kostat en tjugofemtusen mindre...

jorgene skrev:
Det fina med 24-70 är ju att det passar bra på både min D70/D200/D2H och en eventuell framtida D3/FF. Detsamma kan inte riktigt sägas om min nuvarande 28-70, som med en DX-sensor ger motsvarigheten till 42mm som vidast, vilket bara med mycket god vilja är godkänt som normal-/standardzoom. 24-70 motsvarar i stället 36-105 på mina DX-kameror, vilket är klart lättare att leva med. Men visst, på en FF-kamera passar den ju bäst (precis som alla andra FF-objektiv).

Ja, zoomar på 35-105 var ju vanligt förr. Varför alla tycker att det är så viktigt med mer vidvinkel nu kan man ju undra över. Har världen blivit större?
Hur som helst, på en D200/D300 slipper du ifrån eventuella svagheter i kantskärpan vid stora bländaröppningar, och det är ju inte fel. Men just den gluggen vill man nog gärna använda på en småbildskamera, digital eller analog. Tänker testa den på en Nikon F6 tills D3:an dyker upp. Men givetvis även på D300.
Objektivet har en härlig finish. Väl i klass med Canons 24-70/2,8 och ungefär lika tungt (900 gram mot 950 gram för canon). Närgränsen är precis samma, 38 cm. Nikons objektiv har nio bländarlameller mot Canons åtta vilket åtminstone lär ge reflexer i bakgrunden en rundare form och eventuellt även bidra till snyggare bokeh. Canons optik har 16 linser i 13 grupper, varav två är asfärer och en av UD-glas. Hos Nikon 24-70/2,8 finns tre asfäriska linser och två är tillverkade av ED-glas (Nikons lågdispersionsbeteckning). Båda gluggarna har ultraljudsmotor och båda är tätade. Ska bli kul att jämföra MTF-diagrammen... och ännu roligare att plåta med Nikon gluggen på riktigt!
 
Makten skrev:

En Gaussklockformig oskärpecirkelfunktion går nog inte att uppnå, men mer åt det hållet än neutral bokeh. Alltså att oskärpecirkeln avtar mjukt utåt kanten istället för att ha uniform luminans över hela cirkeln (vilket är det jag kallar "neutral", även om jag inte vet om det finns någon riktig terminologi för detta). Dålig bokeh kan vara dels för få bländarlameller eller en "konkav" funktion för luminansen hos oskärpecirkeln. Alltså att den är ljusare i kanten än i mitten. Spegeltelen utgör väl skräckexemplet med "donuts".


Detta blir ju lite av en utopi då du kommer att få det motsatta förhållandet beroende på om du kollar oskärpan framför eller bakom skärpeplanet. Neutral bokeh var fel valt ord av mej, men faktum är att minst överdrifter åt något håll för det mesta upplevs som bäst bildmässigt. Sen kan vad jag förstår olika tillverkare över eller underkompensera för sfärisk aberration vilket påverkar vilken sida om skärpeplanet den eftersökta bokehn uppträder. Det finns dock en mängd myter runt detta som inte är värda att ta på allvar. Som exempel räknas leicas summicron 35:a av fjärde generationen (har jag för mej) som bokeh kungen bland många bokeh fanatiker, men om man kontrollerar bildresultat mellan alla olika generationer av summicron 35:an har den senaste asfäriska den överlägset snyggaste bokehn (om man nu snackar om gaussiska oskärpecirklar).


Ok, men det förutsätter att man tycker att neutral bokeh är det snyggaste;-) Det vet jag inte om jag tycker. Den får gärna vara ett uns mjukare, men kanske inte för mycket.


Som sagt "neutral" var fel valt ord. Det intressanta är dock att de objektiv som är bäst korrigerade även visar den "snyggaste" bokehn, åtminstone när det gäller Leica som jag kan och har mest erfarenhet av.

Sen tycker jag att detta blir lite mumbojumbo. I ytterst få av de bilder jag tar har de minimala skillnader i bokeh som det ofta handlar om någon praktisk betydelse. Javisst, jag kan förstå att andra ser annorlunda på detta, men ofta blir det lite av en diskussion mellan "grabbarna som tror sig höra när gräset växer" för att använda en liknelse från audiofilvärlden. Skärpa däremot betyder mer betydligt oftare för mig. Jag böt själv ut "bokeh kungen" mot en summicron 35/2,0 asph för att "kungen" måste bländas ned till f8 för att bli skarp över hela bildytan. Att jag fick en glugg som var skarpare på f2 än den gamla var på f8 och dessutom hade snyggare bokeh var inget jag räknat med, så kan det vara.

Jag tycker att det hör ganska mycket till ämnet ändå, eftersom allt detta kan appliceras på det nämnda objektivet. Har det bra bokeh? Efter vad jag sett är det inte bättre än vilket annat bra objektiv som helst och inte anmärkningsvärt bra.


Jag är inte säker på det efter att har brottats lite skriftligt med bl a herr Mabo i Pentaxforumet. Han hävdar att Pentax har en annorlunda filosofi (och därmed teknologi) när det gäller objektivprestanda, där saker som bokeh har högre prioritet än bästa möjliga skärpa. Jag vet inte om det stämmer, men det är inte omöjligt. Jag tycker exempelvis att deras 16-50/2,8 ser ut att ha särskilt trevlig bokeh jämfört med andra normalzoomar, samtidigt som det inte får toppresultat skärpemässigt.

Jag tror att den enda filosofin som fungerar om man vill konstruera högklassig optik är att minimera aberrationer och gör den så skarp man kan. Ganska få av oss springer trots allt runt med en lensbaby som normalobjektiv, även om den kan passa för vissa bilder.
 
Krille skrev:
Får man ställa en liten allmän fråga till forumets besökare;

Ni som är sugna på att köpa ett Nikkor 24-70/2,8, vilken kamera tänker ni använda det med?

Alla kan väl inte ha för avsikt att köpa en Nikon D3 och det är väl inte så många som använder analoga småbildskameror längre?

Jag kommer att använda den på en D2X.
 
Jag har en liten fråga till Christian Nilsson.

Har ni några gränser för de optiska parametrarna (kontrast, vinjettering, distorsion) som ett objektiv måste uppfylla för att få utmärkelsen toppklass (antag att mekaniska konstruktionen är jättebra). Om så är fallet är dessa gränser olika för en vidvinkel eller ett teleobjektiv?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.