alf109
Aktiv medlem
Självklart är det så att om ett objektiv ger bilder jag är nöjd med vid praktisk fotografering så funkar det för mig. Tycker att denna debatt blivit lite snurrig, och i vissa delar otrevlig. Att jag bad Mikael förklara MTF-diagram på ett pedagogiskt sätt berodde på att jag sett (vilket han tycks vara överens med mig om) att många inte verkar förstå vad dessa egentligen betyder och framför allt hur dom skall tolkas. Sedan går det alltid att gräva fram auktoriteter som förespråkar både det ena och andra. Peter Henning som brukar skriva en del åt Zeiss bl.a. har en helt annan syn på vikten av MTF-kurvor.
Men jag tror inte att man skall underskatta detta med upplevt bildresultat då det är detta som faktiskt betyder något i slutändan - om vi inte pysslar med någon form av fotografering där exakt reproduktion krävs - är väl bäst att tillägga. Men självklart ser man i MTF-diagrammen hur kontrasten vid olika upplösningar är för ett specifikt objektiv. Problemen är att översätta dessa diagram till praktisk fotografering, de flesta av oss ägnar oss inte åt att fotografera tegelväggar eller upptejpade tidningssidor trots allt.
Ett av mina favoritobjektiv, Leica Summilux-M 50/1,4 har inget vidare bra MTF värden, eller för att uttrycka det annorlunda kontrasten faller ganska brant mot bildhörnen vid stora bländaröppningar. Trots detta har jag aldrig upplevt att skärpan inte skulle räcka till för min typ av fotografering. Dessutom bidrar den lägre kontrasten mot bildhörnen till att oskärpan upplevs som "mjukare" eller "krämig" som en del uttrycker det. Objektivet har ett eget tummavtryck kanske man skulle kunna säga, och varför ändra Rembrandts pensel.
Så mitt tips är att om du hittar ett objektiv du är nöjd med så plåta med det oavsett vad eventuella mätresultat säger.
Men jag tror inte att man skall underskatta detta med upplevt bildresultat då det är detta som faktiskt betyder något i slutändan - om vi inte pysslar med någon form av fotografering där exakt reproduktion krävs - är väl bäst att tillägga. Men självklart ser man i MTF-diagrammen hur kontrasten vid olika upplösningar är för ett specifikt objektiv. Problemen är att översätta dessa diagram till praktisk fotografering, de flesta av oss ägnar oss inte åt att fotografera tegelväggar eller upptejpade tidningssidor trots allt.
Ett av mina favoritobjektiv, Leica Summilux-M 50/1,4 har inget vidare bra MTF värden, eller för att uttrycka det annorlunda kontrasten faller ganska brant mot bildhörnen vid stora bländaröppningar. Trots detta har jag aldrig upplevt att skärpan inte skulle räcka till för min typ av fotografering. Dessutom bidrar den lägre kontrasten mot bildhörnen till att oskärpan upplevs som "mjukare" eller "krämig" som en del uttrycker det. Objektivet har ett eget tummavtryck kanske man skulle kunna säga, och varför ändra Rembrandts pensel.
Så mitt tips är att om du hittar ett objektiv du är nöjd med så plåta med det oavsett vad eventuella mätresultat säger.
Senast ändrad: