Annons

Hur bra är Nikons nya 14-24/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag fokuserar på motiv längre bort så tycker jag att skärpan inte är lika bra som i närområdet. Skärpan är inte dålig, var lite nyfiken om det är någon som har samma erfarenhet.

Magnus hur justerade du objektivet? Jag har en D2X och där kan jag inte gå in i AF fine tune som på D3/D300.
 
Anderzon skrev:
Har tidigare inte kunnat öppna den tidigare AFS12-24 på full glugg bl.4 med bra resultat. Förvisso skall jag inte smutskasta då jag sett bra resultat från denna optik.
Jag äger inte denna glugg själv, men har lånat vid några tillfällen av en vän, och jag instämmer i att det inte är nån höjdare vid full glugg. Kantskärpan är ganska usel och det är en hel del CA. Dock duger den alldeles utmärkt för de flesta applikationer. Frågan är väl om den ger resultat motsvarande priset. Tveksam.

Man får tänka på att skärpeplanet kan vara avsevärt välvt, både på 14-24 och 12-24. Detta kan antagligen vara helt olika vid olika avstånd, och därför är det inte ett dugg konstigt om resultaten är bättre på nära håll eller tvärtom. Även mittskärpan kan skilja ordentligt på olika fokuseringsavstånd. De värsta kandidaterna är antagligen fasta gluggar där hela linspaketet flyttas utan någon "CRC" (close range correction). Jag gissar på att de då är optimerade för ett viss avstånd (oändlighet?) och är sämre på alla andra. Detta gäller naturligtvis inte moderna zoomar, men de är ju kompromisser ändå, så man kan inte räkna med topprestanda vid alla brännvidder och avstånd.
 
Piscovery skrev:


Magnus hur justerade du objektivet? Jag har en D2X och där kan jag inte gå in i AF fine tune som på D3/D300.

Verkstad! Men testa först....

Martin.
Håller med dig till fullo men mitt ex var så pass dåligt fullt öppen att jag ansåg det vara ett 5,6 objektiv. På bl 4 var det rikigt oskarpt vilket det inte är längre. Numera är det fullt användbart över hela bländarskalan om det är skärpa vi talar om även om det fortfarande har en del lustigheter för sig fullt öppen såsom CA etc
 
Nu är vi lite OT...

Helt klart att lite justering gör susen. Jag upplevde problem med många av mina gluggar med just D2x. Kanske pga. den höga upplösningen på en APS sensor? Med D3 är det en helt annan femma, där presterar samtliga av mina gluggar mkt bra!

Jag skall ta och testa min AFS14-24/2.8G + mina andra glas på en kompis D300. Mest för att se om den kameran uppträder likvärdigt som min D2x gjorde.

Cheers // Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.