Annons

Hur bra är Nikons nya 14-24/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)
det är väldigt i svårt att ersätta polfilter i ps.
Tidningen foto testade det o kom fram till det.
På den analoga tiden använde jag filter i från lee.
Allt i från avtonade gråfilter till kallare/ljusare
filter (80,81,85 etc).
När jag började köra digitalt så behövdes inte varmare/kallare filter eftersom det är enkelt att ersätta i ps.
Däremot att ersätta polfilter i ps det går inte o att ersätta avtonade gråfilter det går men det tar för lång tid att göra i ps.
Det är trist att det inte går att köra filter på 14-24 o ska man putta in den i kategorier vilka som kan tänkas använda den så skulle det kunna se ut så här
Natur/landskapsfotografer för dom borde 14-24 vara fantastisk i hur skarp den är men det stora minuset är att dom inte kan använda avtonade gråfilter som är väldigt vanligt i natur/landskapsfotografering.

Resefotografer polfilter är A o O i flesta bilder på strand etc.

Reportage där behövs oftast inga filter däremot så behövs knappast den grymma kantskärpan för den typen av fotografering.

Vad vet jag det kanske inte gick att få frontglaset rakt så det går att använda filter o bibehålla optikens prestanda.
Den gruppen som jag tror den är mest lämpad för Natur/landskap är det i mina ögon en stor brist att inte kunna använda filter på optiken.
Störst risk att skada objektivets frontlins uplever jag när man ska lägga ner den i fotoryggan o ibland inte hittar objektivlocket pga alla prylar som ligger i väskan o man chansar o lägger ner optiken ändå.
Att använda ett uv för skydd tycker jag är värdelöst kännns mer bara som ett försäljningsargument i samband med objektivköpet.
Risken att få någoting att flyga o träffa optiken är minimal om man har motjusskyddet monterat.
 
Jag håller med dig Ove. Det är bara det att i alla fall för mig så blir det ofta så fbannat fult med polfilter på en kraftig vidvinkel så jag har i stort sätt slutat att ens fundera på det när min 12-24 sitter monterad. Men att det skall gå att fixa i PS.....inte enligt min smak och jag har nog försökt följa alla varianter och förslag jag har testat.....Inget går upp mot "the real thing"
 
thansen skrev:
Nu har även Photozone testat 14-24:an. Visserligen testad med en DX-kamera men oj oj!!!

Läs mer här

Jag tror att objektivet bäst kommer till sin rätt på en FX-kamera liksom 24-70-zoomen tycks göra. Min erfarenhet är att problemet med flare tyvärr är påtagligt i många situatoner.
 
Visserligen uppmätt på en APS-kamera, men det här är nog en av de svettigaste MTF-serier jag sett -- och det av en extrem vidvinkelzoom. ALLA brännvidder och bländare ger ""Extremely Good" upplösning, i BÅDE kant och centrum...


"The resolution figures are simply stunning and unprecedented specifically at 14mm and that's straight from the maximum aperture setting. So far it is the only lens in this class which has the potential to scale beyond the pixel-density of 10mp APS-C sensors. And it doesn't even stop here - distortions and lateral CAs are very well controlled and vignetting is basically a non-issue in field conditions.
 
Efter en månad med ovan nämnda glugg så är jag mer än nöjd med de optiska egenskaperna!

Har tidigare inte kunnat öppna den tidigare AFS12-24 på full glugg bl.4 med bra resultat. Förvisso skall jag inte smutskasta då jag sett bra resultat från denna optik.

Men det jag saknar är möjligheten till att använda avtonade gråfilter de gånger jag springer ute i naturen...

Mvh // M
 
Teodorian skrev:
Och vad väljer du bland de alternativ som finns när filter inte kan användas?

Hej Tore,

Jag brukar underexponera och sedan lyfta vissa delar av bilden med ett masklager i PS.
Ibland finns möjlighet att använda sig av två exponeringar och lägga samman dessa.

Att hålla ett avtonat filter framför denna smått gigantiska frontlins är inte bara att tänka på, då man får in ströljus mellan filter och frontlins vilket medför fula (mycket fula) speglingar. Får investera i ett fast 18mm för de gånger jag behöver extrem vidvinkel och avtonat filter.

De gånger jag inte behöver filter så funkar gluggen mer än bra, helt fantastiskt!


Mvh // Martin
 
Teodorian skrev:
Och vad väljer du bland de alternativ som finns när filter inte kan användas?

PS och ett lager grått tonat mot transparent. Dock kräver det lite pill i efterhand. Finns andra alternativ oxå... Ett digitalt avtonat påverkar ju inte den optiska kvalitén heller ;)
 
Jeppe skrev:
PS och ett lager grått tonat mot transparent. Dock kräver det lite pill i efterhand. Finns andra alternativ oxå... Ett digitalt avtonat påverkar ju inte den optiska kvalitén heller ;)

I vissa bilder upplever jag att himlen blir lite dassig, men jag kanske gör fel...
Vad kör du för blandningsläge? Multiply?

Mvh // Martin
 
Anderzon skrev:


Har tidigare inte kunnat öppna den tidigare AFS12-24 på full glugg bl.4 med bra resultat. Förvisso skall jag inte smutskasta då jag sett bra resultat från denna optik.Mvh // M

Inte jag heller men så testade jag om mitt ex led av felfokus......bakfokus på runt 50-100 cm fel på 24mm och bländare 4 på 2 meters avstånd blev det. Bedrövlig kvalitetskontroll från tillverkarna när det gäller AF inställning

Efter justering så är den kanon :)
 
Mankan G skrev:
Inte jag heller men så testade jag om mitt ex led av felfokus......bakfokus på runt 50-100 cm fel på 24mm och bländare 4 på 2 meters avstånd blev det. Bedrövlig kvalitetskontroll från tillverkarna när det gäller AF inställning

Efter justering så är den kanon :)

Oj, fokuserade objektivet 50-100 cm fel!!!
Jag har nyligen köpt ett 14-24 och med motiv som är nära blir det knallskarpt på 2.8 men vid längre fökuseringsavstånd (>3-4m) så blir det inte lika bra, speciellt vid 24mm. Är detta objektiv skarpare i närområdet?
 
Vad jag förstår så är 14-24 bland det bästa som Nikon någonsin producerat så om du upplever det som mjukt så är det fel någonstans.
- Fel på objektivet
- Fel på kameran
- Fel på din kamerateknik
- Fel på .......?

Nu vet jag att inte alla håller med mig om hur viktigt detta är (för mig är det mycket viktigt) men jag skulle tro att majoriteten av alla trådar du kan hitta som hävdar att vissa exemplar av ett objektiv är bra medan andra är sämre.

Med min arsenal av objektiv och kameror under min digitala era, 5 DSLR och 7 st AF-S objektiv (tror jag att det är) samt ett antal AFD objektiv, så har inget fokuserat perfekt vid leverans. Min 12-24 var faktiskt inte värst utan det var 18-200. Efter justering hos Lasses kameraservice så är allt frid o fröjd.....
 
Senast ändrad:
Edit: det kom en post imellan =) Denna post avser 12-24 gluggen.

Säkerligen hade en justering gjort susen! Har haft två stycken ingen av dem var "klockren".
Nu är de sålda, och AFS14-24/2.8G sköter sig finfint. Lirar riktigt bra ihop med D3, köpte denna gluggen efter jag sålt min D2x så tyvärr hann jag aldrig testa på den.

Men som sagt, det enda som jag saknar är just användningen av avtonat gråfilter.

Cheers // Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.