Annons

Hur bra är Nikons nya 14-24/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Ja, på femtiotalet... Men jag tror inte det är så många som orkar med det i längden på en småbildskamera idag.

Jag som trodde du fortfarande gjorde så ;)

Skämt å sido så kan man ju mäta öppet och sedan snabbt kalkulera hur många steg du bländar ner.
 
Jag testade att köra småbild och 15-30-zoom igår kväll, och tyckte zoomomfånget var både extremt och för kort ...

14-24 må vara hur bra som helst, men för mig är den inte ... :)
 
jimh skrev:
Ja, på femtiotalet... Men jag tror inte det är så många som orkar med det i längden på en småbildskamera idag.

Nu är det väl först och främst landskapsfotografer som är intresserad av denna lösning skulle jag tro, och då har det nog en mindre betydelse.

/kent
 
Jag fick inte till det med mitt 14-24 och jag var lite missnöjd med det. Men igår fick jag ut lite bilder ur det som jag var nöjd med.
Får tillskriva missnöjet som uppstod min egen okunskap.

Här är i alla fall en bild tagen med 14-24.
 

Bilagor

  • koloni-1.jpg
    koloni-1.jpg
    84.2 KB · Visningar: 827
Fler tillverkare av adapter till Canon

Novoflex skall tydligen också göra en adapter dock tidigastunder 2008. Camerquest har inga såda planer och påstår att någon sådan adapter förmodligen inte kan göras. (= svar på mejlfråga)

MVH
Björn G
 
Ett stort minus med 14-24 är att frontlinsen är rundad o gör att det inte går att använda polfilter på optiken o gör det svårare med användandet av avtonade gråfilter etc däremot så skärpemässigt verkar det vara en liten godbit.
 
filter sänker skärpan?

Min erfarenhet av filter (möjligtvis med undantag för Uv-filter är att de sänker skärpan). Kanske det beror på att filtren inte varit av högsta kvalité. Åsikter?
 
snap skrev:
Ett stort minus med 14-24 är att frontlinsen är rundad o gör att det inte går att använda polfilter på optiken o gör det svårare med användandet av avtonade gråfilter etc däremot så skärpemässigt verkar det vara en liten godbit.

Polfilter på en 14mm vidvinkel? Hur i hela friden har du tänkt dig få en jämn färg på himlen (om du nu råkar plåta detta förståss)?

Jag ser nog svårigheten att sätta på ett skyddande UV filter som den största begränsningen (den frontlinsen gissar jag som svindyr att byta ut) samt att objektivlocket duger som fågelbad. Jättekul att ha det i fickan när man plåtar.

Svar till Björn: Jag är av en helt annan uppfattning. Inget av mina vardagsobjektiv, 12-24, 17-55, 18-70, 18-200, 70-200 eller 80-400 visar någon som helst skärpeförlust med eller utan de filter jag brukar använda. Inte mina mer sällan använda gluggar heller. Däremot får jag en pytteliten skärpeförlust när jag kör med mitt standardmonterade UV filter OCH ett polfilter...
 
Tusan vilka proffs det finns här på FS, fotograferande civilingenjörer hela bunten. Med mina ringa kunskaper skäms jag att vara medlem här.

Nu går jag och putsar på mina objektiv, om jag får?
 
jag har nog inte tänkt använda pol på just 14 mm men däremor mellan 20-24 o då är det trevligt att kunna använda polfilter.
Själv har jag aldrig använt något skyddande uv filter kommer aldrig göra det heller eftersom det kan sänka bildkvaliten.
 
Tror gör man i kyrkan :).

Själv har jag testat och funnit att det gör varken till eller från. Däremot har jag fått ett stenskott i UV filtret ,från en motocrosscykel, till min 70-200 och det var garanterat billigare att byta filtret än frontlinsen. Jag har dessutom lyckats spräcka några filter i väskan. Fråga mig inte hur det gått till men det händer att objektivlocken lossnar i väskan och vid två tillfällen har alltså hittat filtren i bitar. Nu är jag rätt säker på att frontlinsen är kraftigare än ett UV filter.
 
Just filterfrågan är ett vanligt förekommande argument mot 14-24-objektivet. Själv använder jag aldrig filter överhuvudtaget då jag tror att de har en negativ inverkan på bildkvaliteten. (Jag har haft ett bra polarisationsfilter för 1500 kr men blev besviken på effekten). Jag måste säga att det förvånar mig att så många tycks vara mer eller mindre beroende av filter nu när så mycket går att göra i bildbehandlingen. Jag har inte sett men skulle gärna se en seriös jämförelse mellan fysiska respektive digitala filter där förmågan att uppnå en viss effekt samt bildkvaliteten jämfördes. Är verkligen fysiska filter nödvändiga idag (bortsett från skyddsaspekten) och överlägsna digitala filter?
 
Mozo skrev:
Polfilter är väl ändå ganska svårt att simulera i PS?

mvh
cf

Menar du att få tex en mörkare himmel eller att få bort reflexer?

Fotograferar man i raw och tar flera alternativa exponeringar har man ju mycket stort utrymme att uppnå det man vill med sina bilder - utan filter.
 
Fotografrar man ner i vattendrag med solreflexer så man normalt inte ser fiskar och stenar på botten så gör ett polfilter underverk så man kan se allt under dessa reflexer. Har svårt att se att Photoshop kan ersätta det!
 
Teodorian skrev:
Menar du att få tex en mörkare himmel eller att få bort reflexer?

Fotograferar man i raw och tar flera alternativa exponeringar har man ju mycket stort utrymme att uppnå det man vill med sina bilder - utan filter.

Självklart menar jag att få bort reflexer. Öka mättnad i himmel eller "what so ever", i PS är ingen konst. :)

mvh
cf
 
Ja, det finns väl bara två alternativ i så fall: fotografera motiv utan reflexer eller använda ett annat objektiv med möjlighet att använda polarisationsfilter. Själv har jag inga som helst svårigheter att välja bort motiv som rymmer störande reflexer. Var och en gör sina val.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.