Annons

Hur bra är Canons AF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Plåtar en hel del event med människor som är på en scen.
Inte alltid står det stilla utan många gånger rör de sig på scenen ganska snabbt, springer fram o tillbaka samt från sida till sida. Hoppar, sparkar o gör olika rörelser o övningar.

Canon 6D är en fantastisk kamera under de ljusförhållanden som ofta råder för min del under dessa plåtningar då jag kan gå upp i till 6.400 ISO för att kunna exponera på bländare 2,8-4,0 på 1/125-1/250 sek.

Det sätt jag oftast jobbar på är att antingen låsa fokus med "tumfokus" och sen hålla ned avtryckaren på kontinuerlig fotografering under några sekunder tills bufferten är full, typ 15 bilder.

Eller så fokuserar jag "som vanligt" med avtryckaren och håller sedan ned den för kontinuerlig fotografering tills bufferten är full.

Använder i båda dessa fall enbart mittpunkten.

Den första metoden har den fördelen att när fokus väl är låst så kan jag komponera om samt att det inte gör så mycket om motivet inte är centrerat till mitten. En annan fördel är också att det blir fler bilder tagna eftersom fokus är låst = snabbare serietagning.

Den andra metoden har den fördelen att kameran fokuserar om för varje bild som tas vilket, borde betyda färre men fler skarpa bilder, iaf rent teoretiskt. Nackdelen är att antalet bilder per sekund minskar kraftigt med denna metod.

Ni som har kemeror med riktigt bra AF, typ 1 D, 7D samt 5D vilken AF metod hade ni valt i liknande situationer, hade ni valt att använda ett flertal AF punkter och låta kameran välja eller hade ni jobbat med 1 fokuspunkt.

Är AF så bra på de andra modellerna att man kan använda alla punkterna och låta kameran välja punkt själv och att den gör det på ett bra sätt?
 

Bilagor

  • 07052016-IMG_3874 1.jpg
    07052016-IMG_3874 1.jpg
    91.6 KB · Visningar: 105
Lyfter denna tråden.

Är det verkligen ingen Canon-fotograf som har en kamera med bra AF som kan beskriva vilka inställningar ni hade kört på vad gäller AF för att försöka ta en sån här bild?

Överväger uppgradering av hus men vill veta om det är värt det för min del och då är AF på rörliga motiv viktig, att allt är bättre än 6D är uppenbart men hur mycket bättre, kan man lite på automatiken?
 

Bilagor

  • hopp-1.jpg
    hopp-1.jpg
    74.8 KB · Visningar: 60
Det skulle oxå spara mig mycket tid om jag fick färre bilder men fler keepers, det vill ju alla ha såklart men idag kör jag "spray & pray" metoden och det "funkar" men blir otroligt många bilder att gå igenom i LR = tar fruktansvärt mycket tid och tid är ju som bekant pengar. :)
 
Frågan är väl lite felställd;) Kanske borde vara, vilka av Canons kameror har bäst AF.

Manualen som beskriver AF till Canon 1DX och 5DMkIII är på 48 sidor. Bägge två kameror med erkänt bra AF.
Alltså, en hel del arbete med att lära sig att optimera AF-inställningarna för olika motiv-situationer.
Sedan är optiken A och O.

Jag har ingen större erfarenhet av just din typ av fotografering men varför kontaktar du inte någon av de som fotar dans och konserter här på FS.

/Stephan
 
Lyfter denna tråden.

Är det verkligen ingen Canon-fotograf som har en kamera med bra AF som kan beskriva vilka inställningar ni hade kört på vad gäller AF för att försöka ta en sån här bild?

Överväger uppgradering av hus men vill veta om det är värt det för min del och då är AF på rörliga motiv viktig, att allt är bättre än 6D är uppenbart men hur mycket bättre, kan man lite på automatiken?

6D har en bra mittpunkts-AF, men sidopunkterna ingen höjdare.

5D Mark III, 5Ds, 1D X och 1D X Mark II har alla bra autofokus med alla AF-punkter. Precisionen är hög och det går snabbt att fokusera.

Med alla dessa utom 5D mark III går det att ställa in så att kameran automatiskt byter fokuspunkt när motivet rör sig över bildytan. Autofokusen tar hjälp av den högupplösta och färgkänsliga ljusmätaren för att följa motivet. Ljusmätaren känner igen färg och mönster. Jag använder ofta detta läge för motiv som rör på sig.
 
Antar att jag missförstår Dig men byta fokuspunkt automatiskt gör väl typ alla (canon-) kameror?

Jo, men inte på ett raffinerat sätt där ljusmätaren känner igen motivet utifrån färg och mönster.

1D X Mark II är mest avancerad och kan identifiera ansikten. Den har en ljusmätarsor på 0.3 megapixel mot 0,15 för 5Ds och 0,1 för 1D X/C (om inte minnet sviker mig).
 
Jag fotar en hel del teater med 7D och 7DmkII.
Framförallt kör jag med 9 punkters zon och det funkar bra.
Jag skulle inte låta kameran använda alla punkter, risken att den gissar fel är för stor.

På sjuan så sjunker inte nödvändigtvis serietagningshastigheten om man låter kameran fokusera om mellan varje bild, det går att ställa in om kameran ska prioritera hastighet eller fokus.

Det problem som brukar uppstå är oftast relaterade till dåligt ljus. Antingen hänger inte AF med pga för dålig känslighet, eller också så blir exponeringstiderna för långa.

Exempel: https://www.flickr.com/photos/rotonen/albums/72157665140969354
 
Jag skulle egentligen behöva låna ett par olika hus för att testa live och se hur det funkar.

Kanske att 5DSr kan vara ett intressant alternativ om den har bra AF samt inte är sämre på 6.400 ISO än 6D.

1Dx har ju säkert den bästa AF av alla men lite färre MP, möjligtvis att behovet av att beskära bilderna blir mindre med bättre träffsäkerhet på AF?

Jag tycker att 6D är duktig på att sätta fokus även i dåligt ljus (lite oxå beroende på vilken optik man har) så länge som motivet inte rör på sig för mycket.
 
Autofokusen tar hjälp av den högupplösta och färgkänsliga ljusmätaren för att följa motivet. Ljusmätaren känner igen färg och mönster. Jag använder ofta detta läge för motiv som rör på sig.

Väldigt finurlig lösning det där. Smart att med raffinerad mjukvara kunna använda de sensorer som redan finns i kameran för nya ändamål.
 
Korrekt, men om du verkligen ska utnyttja den höga upplösningen till att beskära mer eller skriva ut större, då är det ett faktum i alla fall.
Och ska du aldrig göra det kan man ju undra vad det var för mening att skaffa en sådan kamera.
 
Plåtar en hel del event med människor som är på en scen.
Inte alltid står det stilla utan många gånger rör de sig på scenen ganska snabbt, springer fram o tillbaka samt från sida till sida. Hoppar, sparkar o gör olika rörelser o övningar.

Autofokus på 7D Mark II är väldigt, väldigt bra. Få kameror slår den modellen på fingrarna. Vad jag vet är det bara de helt nya Canon 1D-X Mark II och Nikon D500 som är bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.