Terje H
Aktiv medlem
Många av oss som växte upp med det analoga fortsätter ju att bete oss ungefär likadant med digitala systemkameror som med de analoga, men fotografer som både du och jag är på utdöende Terje. Det är inte alls vi som sätter agendan idag ens. Redan om 10 år finns inte längre många av de 40-talisterna och 50-talisterna som idag fortfarande håller igång. Jag har exv. väldigt svårt att se att många av de fotoklubbar som idag är svårt systemkameracentrerade kommer överleva de närmaste 10 åren om inget drastiskt händer.
För att fortsätta utveckla tankegångarna kring hur framtiden kommer se ut för fotografin, så väljer jag att starta en ny forumtråd. Börjar med att dela en del av ett citat från Sten-Åke Sändh från tråden "Forumet på tomgång". Är jag på utdöende, är vi fotografer på utdöende?
Hur ser framtiden ut? Vilka "kameror" använder vi om 10 år, om 20 år, om 50 år?
Kommer det analoga finnas kvar? Hur kommer det digitala se ut?
Kom intresset för den fotografiska bilden minska? Eller kommer vi kunna referera till dagens fotografier som vi refererar till bildkonsten från Medeltiden? Kommer Fotosidan finnas kvar om 10 år eller 20 år? Kommer Facebook eller Instagram finnas kvar? Hur kommer vi visa fram våra bilder i framtiden?
Kommer det finnas några tidningar som publicerar fotografernas bilder? Kommer det ges ut böcker med fotografier? Hur kommer vi förhålla oss till pappersindustrin överlag, med tanke på att det kostar oss rätt mycket skog. Skog som vår planet behöver för att kunna ta hand om bland annat all den koldioxid vi släpper ut?
Det fritt fram för sagolikt positiva tankegångar, likväl som hopplöst negativa och dystopiska.