Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur bevara utskrifter?
- Trådstartare Maron
- Start datum
dsmannen
Aktiv medlem
mrsandin skrev:
Det finns laminat man klistrar över bilden som skyddar mot UV-strålningen som påskyndar åldrandet i bilderna. Sedan hänger mycket på vilket papper och bläck du använt oxå.
vill man vara mer "säker" skickar man bilderna till ett digitallabb som kör ut dom med sin skrivare, jag skriver aldrig ut bilder numera.
Det var egentligen bara av bleknings-åldrandeanledningen jag sålde min epson photo 895.
mrsandin
Aktiv medlem
herminator1Ds skrev:
vill man vara mer "säker" skickar man bilderna till ett digitallabb som kör ut dom med sin skrivare, jag skriver aldrig ut bilder numera.
Det var egentligen bara av bleknings-åldrandeanledningen jag sålde min epson photo 895.
Håller med dig Herman! gör samma sak själv.. har oxå en epson och använder den bara mindre och mindre, ser man till papperskostnad och bläck och tänker på hållbarheten så är det värt de få kronor extra det kostar att få bilderna körda med en Frontier maskin eller liknande digital-lab. Fotolabo är billiga och bra tycker jag.. Tillhandahåller även ICC-profiler.
Wolfgang
Aktiv medlem
Jag har en Epson 915 och med deras Matte-papper skall bilderna hålla 20 år om man förvarar dem i album eller under glas. Om man nu kan lita på detta, så betyder det att Epson-bilderna håller längre en vanliga fotokemiska färgbilder.
Om inte, så har jag ju negativ/diabilden kvar och kan göra en ny utskrift om 10 år med en helt ny teknik.
Frågan är dock hur länge bilden håller i ett digitalt chips. Det har jag ingen aning om.
Om inte, så har jag ju negativ/diabilden kvar och kan göra en ny utskrift om 10 år med en helt ny teknik.
Frågan är dock hur länge bilden håller i ett digitalt chips. Det har jag ingen aning om.
dsmannen
Aktiv medlem
Wolfgang skrev:
Jag har en Epson 915 och med deras Matte-papper skall bilderna hålla 20 år om man förvarar dem i album eller under glas. Om man nu kan lita på detta, så betyder det att Epson-bilderna håller längre en vanliga fotokemiska färgbilder.
om man förvarar i album eller under glas ja,
testa lägg dem i solen i fönsterbrädet ett tag =)
Guffa
Aktiv medlem
I praktiken tror jag inte att de digitala lagringmediernas hållbarhet kommer att bli ett problem.Wolfgang skrev:
Ifall man bränner ner bilderna på CD nu, så tror jag inte att anledningen till att man senare för över dem till ett nytt format är att skivorna riskerar att sluta fungera. Jag tor att det blir när läsare som klarar detta uråldriga medium börjar bli för sällsynta.
Om några år tar du alla dina gamla CD och bränner ner på en enda skiva. Eller två, för att ha en backup.
Wolfgang
Aktiv medlem
Svar till Göran och Herman
Göran, jag har hört att CD-skivor har en begränsad lagringstid, de också, så det gäller att föra över bilderna i god tid, och frågan är om man gör det med alla bilder. Jag tänker på mina super-8-smalfilmer från 60-talet. Det kostar skjortan att skanna in dem på en CD-rom.
Herman, varför skulle jag lägga färgbilderna på ett solbelyst fönsterbräde? Det intressanta är ju att veta hur länge de håller i ett syrafritt album/låda eller i en ram med glas som inte är solbelyst.
Göran, jag har hört att CD-skivor har en begränsad lagringstid, de också, så det gäller att föra över bilderna i god tid, och frågan är om man gör det med alla bilder. Jag tänker på mina super-8-smalfilmer från 60-talet. Det kostar skjortan att skanna in dem på en CD-rom.
Herman, varför skulle jag lägga färgbilderna på ett solbelyst fönsterbräde? Det intressanta är ju att veta hur länge de håller i ett syrafritt album/låda eller i en ram med glas som inte är solbelyst.