Annons

Hur avgöra ifall CCD:n bränd av solen

Produkter
(logga in för att koppla)

MacroMind

Medlem
Jag läste nyligen att ccd:n i digitalkameror kan skadas ifall man fokuserar på solen. Detta har jag tidigare gjort. Vet någon hur man kan se på bilderna ifall ccd:n skadats på något sätt? Finns det något bra test. Känns dumt att gå omkring och fota med en defekt ccd.

hmm...ja...ser bilderna skadade ut?
Om bilderna ser normala ut är det väl inget att oroas över...

Är du nöjd med bilderna du får ur kameran och de inte ser konstiga ut finns det väl ingen analedning att oroa sig?
Om bilderna däremot har blivit sämre sen du gjorde detta är frågan mer relevant.

ja vad är "sämre" i detta fall? hur mycket sämre, kan man ju undra? och på vilket sätt sämre?

Tja, snackar knappast kompositionsmässigt sämre...

Sämre kvalitet, konstiga färger, döda pixlar...

Bilderna ser helt ok ut. Är dock svårt att avgöra ifall de blivit sämre. Började göra mina solfoton redan efter att haft kameran i en vecka så jag har inte så mycket referensmaterial.

Eftersom CCD'n är, såvitt jag vet, en kiselbaserad historia, typ glas, så har jag svårt att se hur den ska skadas så lätt. Har aldrig hört talas om det. Det finns tex. inga organiska ämnen som kan brännas sönder.

Skulle inte tro att ccd skaddas av måttlig solfotandet.
men att ha den mot skolen under längre tider är inte att rekommenderas, kan bränna håll iden.

Det största problemet är egentligen inte själva värmen som bildas i sig, utan et ultravioletta ljuset som kommer in i kameran och absorberas av ccd:n.
Tyvärr har jag inga svar från direkta tester angående detta, men det kan gå fortare än man tror.

Jag hoppas att du haft UV-filer på under dina solfotografier! Annars finns det specialanpassade sådana till digitalkameror.

Hjälper verkligen ett vanligt UV-filter om man riktar kameran rakt mot solen? Hur mycket filtrerar ett sådant bort?

Alla moderna objektiv filtrerar UV i sig själva också, filter är knappast nödvändigt av det skälet.

Finns det problem med att plåta solen så beror det nog på den enorma energin i ljuset snarare än hur det fördelar sig över våglängderna tror jag.

jimh skrev:
Alla moderna objektiv filtrerar UV i sig själva också, filter är knappast nödvändigt av det skälet.

Finns det problem med att plåta solen så beror det nog på den enorma energin i ljuset snarare än hur det fördelar sig över våglängderna tror jag.

Huruvida objektiven filtrerar UV eller inte är jag inte så påläst om, med tänker man efter är det naturligt att det är så. Men däremot så fick jag lära mig på min utbildning hur ccd:er fungerar och tar skada, och då är det främst UV-ljuset som står för nackdelarna. På samma sätt gör NASA för att skydda sina datorer på satelliterna från solens UV-strålning - de klär dom med aluminiumfolie. I rymden finns ju heller inte nåt ozonlager som naturligt kan filtrera bort strålningen. Aluminiumfolie är kanske inte bästa valet att skydda en lins med, dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar