Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur avgöra ifall CCD:n bränd av solen
- Trådstartare MacroMind
- Start datum
elohim
Aktiv medlem
Det största problemet är egentligen inte själva värmen som bildas i sig, utan et ultravioletta ljuset som kommer in i kameran och absorberas av ccd:n.
Tyvärr har jag inga svar från direkta tester angående detta, men det kan gå fortare än man tror.
Jag hoppas att du haft UV-filer på under dina solfotografier! Annars finns det specialanpassade sådana till digitalkameror.
Tyvärr har jag inga svar från direkta tester angående detta, men det kan gå fortare än man tror.
Jag hoppas att du haft UV-filer på under dina solfotografier! Annars finns det specialanpassade sådana till digitalkameror.
elohim
Aktiv medlem
jimh skrev:
Alla moderna objektiv filtrerar UV i sig själva också, filter är knappast nödvändigt av det skälet.
Finns det problem med att plåta solen så beror det nog på den enorma energin i ljuset snarare än hur det fördelar sig över våglängderna tror jag.
Huruvida objektiven filtrerar UV eller inte är jag inte så påläst om, med tänker man efter är det naturligt att det är så. Men däremot så fick jag lära mig på min utbildning hur ccd:er fungerar och tar skada, och då är det främst UV-ljuset som står för nackdelarna. På samma sätt gör NASA för att skydda sina datorer på satelliterna från solens UV-strålning - de klär dom med aluminiumfolie. I rymden finns ju heller inte nåt ozonlager som naturligt kan filtrera bort strålningen. Aluminiumfolie är kanske inte bästa valet att skydda en lins med, dock.