Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur att numrera bilder med två kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Razer Bazer

Aktiv medlem
Hej,

har införskaffat min andra EOS 5D och har nu både EOS 5D och EOS 5D mk II. Jag kommer att använda båda kamerahusen och min fundering är hur jag skiljer bildnumreringen skilda från varandra.

Jag vill med andra ord via namnet på bilden kunna se från vilken kamera bilden är tagen, typ IMG_0001mkII.CR2

Kan jag göra det och hur jag det på lämpligaste sätt? Jag använder EOS Utility för att få ner bilderna till hårddisken och sedan Lightroom 2.2 för att katalogisera bilderna.

Jag ser endast en "automatisk" lösningen som möjligt för annars kommer jag att glömma de manuella rutinerna varje gång jag skall ladda ner bilderna.

Tacksam för svar. Mvh // Lars
 
Downloader Pro

Jag hade också samma problem som du (men med två kameror av annat märke :) ).

Efter litet olika tester och surfande på nätet kom jag fram till att det var värt litet pengar att köpa programmet Downloader Pro ( http://www.breezesys.com/Downloader/ )

Man kan göra massor av inställningar i det programmet, programmet kan autostarta när man sticker i sitt minneskort i läsaren. Jag har valt att låta programmet fråga efter ett jobbnamn - titel på bilduppdraget. Programmet skapar då en katalog på förutbestämt ställe, kopierar dit alla bilderna och byter samtidigt namn på filerna till YYMMDD-HHMMSS + orginalfilnamn. Tid och datum tas från EXIF och är tid och datum när bilden togs.

Om bara klockorna i de två kamerorna går hyfsat synkroniserat så får man alla bilder i kronologisk ordning oavsett vilket kamerahus som användes. Det tycker jag är helt perfekt.

Man kan också låta downloader pro lägga in gps-koordinater om man har samlat på sig sådana i nån gpsutrusning när man fotograferat, och det finns massor av olika funktioner som man kan välja att använda eller inte använda :)

Min exakta inställning i downloader pro ser ut såhär (kan vara bra att veta ifall du laddar hem programmet för att testa):

Download Directory: G:\_minneskort\{J}
Filename: {d}-{t}_{o}

Där {J} är jobcode, dvs det namn jag skriver när programmet startar
{d} {t} är datum och tid från Exif och
{o} är orginalfilnamnet.

Man kan ladda ned programmet för en tidsbegränsad testperiod. Det gjorde jag och jag blev beroende av programmet under den tiden :)

Hoppas det här hjälper dig!

Mvh

Patrik



[EDIT]

Jag ser nu att du vill kunna skilja på vilket hus som tagit bilden - det är inte riktigt den lösningen jag var ute efter när jag skaffade Downloader pro. Jag vet att downloader pro har stöd för vissa kamerors serienummer-funktion, så att man kan identifiera vilken kamera som tagit bilden genom den funktionen. Men för mig var det viktiga att få ett smidigt nedladdningsflöde och att direkt få filerna namngivna i kronologisk ordning oavsett vilket hus och vilket orginalfilnamnet var - när jag är ute på uppdrag med ett hus med vidvinkel och ett med tele, och jag tar bilder, så är det helt klart enklast att bläddra bland dem i kronologisk ordning.
[EDIT]
 
Använder deu LR (2.2) så kan du vid import lägga på textträngar och/eller datum på filnamnen så länge du antingen kopierar dem till en ny plats eller konverterar dem till DNG vid import. Räcker det ?

Personligen tycker jag det vekar lite overkill att köra med kameranamnet i filnamnet, jag kör med själv två hus och döper filerna till YYYYMMDD_IMGXXXX.dng och för mig har det inte krockat hittills eftersom kamerorna ligger ca 2000 exponeringar ifån varandra. För att hitta alla bilder som tagits med en specifik kamera använder jag istället den fina sökfunktionen i LR2 (meta-data -> CameraModell -> SerialNo).

Hittade ett exempel på IDG, under "2 Välj filnamn" lite liten text dock...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.