Annons

Hur används slavblixten?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Fick i present en billig slavblixt som jag skall använda till min Olympus 5060. Men hur får man bäst nytta av den.

Den triggar av ordenligt direkt efter huvudblixten. Har inga förblixtar (vad jag kan se) som skall påverka slavblixten.

Bilder tagna med slavblixt blir mörka. Varför?

Tips om hur jag använder den bäst, Hur vinklar jag den mot motivet?

Om bilderna blir mörka är det sannolikt så att den fyras av för tidigt, dvs av en förblixt, en blixt som då får information om att det är mycket ljus tillgängligt o sen exponerar efter den informationen o då blir det mörkt...

Kg har rätt, det är inte många digitalkompakter som fixar att synka med slavblixtar eftersom dom oftast skickar ut en (eller flera) förblixtar, Olympus 5050 hade flera inställningar för just slavblixtar men tror inte att 5060 har det.
En kamera modell som jag vet kan hantera slavblixtar på ett mycket bra sätt är Canon A60/70 & A80, så länge man använder helt manuell exponering skickar inte kameran ut förblixtar, och man kan dessutom ställa ner den inbyggda blixtens styrka så att den enbart utlöser slaven utan att påverka exponeringen allt för mycket, ställer man in minsta bländare (8) och lägsta effekt påverkar inbyggda blixten inte exponeringen överhuvudtaget, utan allt styrs med slaven, men det förutsätter att slaven inte befinner sig för långt ifrån kameran och hur känslig den är.
Du kan prova om din kamera gör likadant i manuellt exponeringsläge.
Ang riktning så måste kameran blixt och slavens sensor ha kontakt, men det fungerar oftast bra så länge den inte är för långt ifrån, annars är det bara att testa sig fram till vilket resultat man vill ha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar