Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använda Photomatix pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

bartan

Aktiv medlem
Hejsan.
Skulle vilja få lite tips på hur man ska använda Photomatix pro för att få ett bra resultat när man gör HDR bilder.

I vilken ordning är förfarandet?

Har provat lite men tycker att kvaliteten på bilderna blir usel, dålig upplösning osv.

Ska man göra dom olika exponeringarna på bilderna i ett annat program först eller i Photomatix?

Kan man använda Photomatix till något annat än att bara göra HDR bilder?

Tacksam för svar.

Mvh Andreas.
 
kort

Lite kort:
Antingen gör man tre exponeringar i kameran (stativ förståss). Annars är det bäst (men inte nödvändigt) att utgå från raw och göra t.ex 3 exponeringar i ett annat program som PS. Spara ner bilderna i 16 bitars Tiff.

Öppna Photomatix, välj HDR-Generate och välj ut dina 3 bilder i browsern. (Håll ner shift och klicka på de tre bilderna) - OK

Därefter är det dags för tonmapping
HDR - Tone mapping

Nu kan du ställa in och justera så att det ser bra ut.

Lycka till
 
Bästa är att ställa in kameran på Gaffing dvs att den tar bilderna med olika EV steg. Jag kör med 2 EV steg och tar tre bilder, det viktiga är att ha samma bländare så man inte får olika skärpedjup.

Sedan tar jag in bilderna i Photomatix väljer Generate HDR, här låter jag programmet räkna ut responsekurvan och aligning. Detta kan bli ett problem om man försöker göra HDR från en enda bild man får då använda standard response curve.

Nu är det dax för tonemapping, här har man några parametrar att labba med. Personligen så har jag nästan aldrig styrkan (strength) på över 30% eftersom för mycket styrka ger ett artificiellt resultat. Jag brukar även kräma på med Color saturationen för att få fram färgerna ordentligt men allt är en smaksak så klart. Jag korrigerar med white clip så att histogrammet ser naturligt ut och att bilden får en mättnad i färgerna och balans.
 
När jag har först lagt ihop t.ex. 3 bilder till en i photomatix pro, sen går jag in på tone mapping och fixar så jag vill, sen trycker jag på "apply" eller vad där står, sen kommer bilden upp, fast där står "photomatix" på bilden! jag vill inte att det ska stå där, hur gör jag? :)
 
maliun skrev:
När jag har först lagt ihop t.ex. 3 bilder till en i photomatix pro, sen går jag in på tone mapping och fixar så jag vill, sen trycker jag på "apply" eller vad där står, sen kommer bilden upp, fast där står "photomatix" på bilden! jag vill inte att det ska stå där, hur gör jag? :)

Det står så på de bilder som man skapar med trial-versionen. För att få bort texten måste du använda den licensierade versionen.
 
Jeppe skrev:
Men snälla.. 620 kronor... Du behöver inte ens betala moms. Billigare än många kameratillbehör.
Nja, jag vet inte varifrån du fått det priset. Jag betalade min version i början av mars och i svensk valuta med skatt och allt blev det exakt 818,11. Då är det en licensierad och registrerad nedladdad version. Men det är ganska billigt ändå. :)
 
vaktmästaren skrev:
Nja, jag vet inte varifrån du fått det priset. Jag betalade min version i början av mars och i svensk valuta med skatt och allt blev det exakt 818,11. Då är det en licensierad och registrerad nedladdad version. Men det är ganska billigt ändå. :)
Tillägg och klargörande:
programmet kostade 654,49, VAT (moms) 163,62, summa 818,11.
 
Aha.. de lägger på moms oxå.. Jag bara kollade snabbt på den stora siffran. jag betalade 752 kr för bundle-paketet ex moms.
 
Någon som kan beskriva nyttan med programmet? Vad gör detta program som t.ex. Photoshop inte klarar av? Jag har inte riktigt kommit på vad jag ska använda Photomatix till och tycker därför att 800 kr känns ganska dyrt.
 
cakon skrev:
Någon som kan beskriva nyttan med programmet? Vad gör detta program som t.ex. Photoshop inte klarar av? Jag har inte riktigt kommit på vad jag ska använda Photomatix till och tycker därför att 800 kr känns ganska dyrt.

HDR och Tonemapping faller ju inte alla i smaken.

Men här är en bild tagen med 6 olika exponeringar och tonemappad i photomatrix
 

Bilagor

  • hdr-1.jpg
    hdr-1.jpg
    82.6 KB · Visningar: 460
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.