Annons

Hur 4gb minne i xp?

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Hej!

JAg kör xp pro och 4gb med minne. Fick idag problem i lightroom stod "out of memory" har läst någonstans att windows använder 2gb och ger 2gb till övriga program, kan man ändra det så xp tar 1gb och övriga 3gb. Har nämligen bara photoshop och lightroom som är krävande.
 
Kanske dumt att svara när man inte har nån egentlig lösning, men själv har jag endast 2 Gb minne och hittills har lightroom funkat klockrent efter ganska många timmars körningar. Så ditt 4 Gb kan du nog utesluta vid felsökning.
 
Nja, minne fungerar inte riktigt så. Det är sant att XP kan tugga i sig en del RAM men knappast 2 GB.
Hursomhelst så kan man inte "dela upp" minne på det sättet i XP och det ska inte behövas heller. Det som inte får plats i RAM skrivs ut på hårddisken som används som s.k. virtuellt minne; ofta reserverar XP ungefär dubbelt så mycket virtuellt minne (=hårddiskutrymme) som RAM.

Det är ju fult möjligt att köra XP och alla program med 256 MB minne, det är bara det att det går snabbare ju mer RAM minne man har då RAM är MYCKET snabbare än hårddiskar.

Du kan också ställa in ett fast värde för mängden virtuellt minne i "prestanda" inställningarna (högerklicka på "den här datorn",egenskaper, avancerat).
Photoshop och liknande produkter kan lätt använda flera gigabyte mine (mycket mer än 4 GB) och man hanterar många stora bilder och då är risken att man helt enkelt får slut på både RAM och hårddiskutrymme, kanske det var det senare som hände i ditt fall?
 
De visa(?) utvecklarna hos Micosoft har bestämt att med 4 Gb RAM under Windows 2000 och XP så kommer varje applikation att ha tillgång till 2 Gb RAM och operativsystemet 2 Gb.

Man kan ändra den här gränsen med en switch, /3GB, till startuppsekvensen så att applikationen får 3 Gb och operativsystemet får 1 Gb. Jag har inte provat själv men läst att det fungerar ok fördet mesta men en del program kan få problem.

Svjv så har inte Windows Vista dessa problem. Inte heller XP64 men stödet från tredjepartstillverkare är ganska knappt så man kan inte räkna med att få tag på drivrutiner till allt. Vissa kan dock fungera ochandra kan man, hm, "övertala" att fungera..
 
Hej

Just LR läcker systemresurser, dvs mer minne ger bara längre tidsfrist och sen vad man gör.

MArkera alla biler, välj generera previews i librarymode. Generera både 1:1 och standard.

Sen kommer den att flyta bättre, den verkar läcka rätt bra vid tex import
 
roinek skrev:
Hej

Just LR läcker systemresurser, dvs mer minne ger bara längre tidsfrist och sen vad man gör.

MArkera alla biler, välj generera previews i librarymode. Generera både 1:1 och standard.

Sen kommer den att flyta bättre, den verkar läcka rätt bra vid tex import


Problemet är att min lightroom kör slut på minne efter ett tag. Sen så låser sig mitt program när jag ska generera previews på alla 60 tusen bilder :(
 
Tobiasl skrev:
Nja, minne fungerar inte riktigt så. Det är sant att XP kan tugga i sig en del RAM men knappast 2 GB.
Hursomhelst så kan man inte "dela upp" minne på det sättet i XP och det ska inte behövas heller. Det som inte får plats i RAM skrivs ut på hårddisken som används som s.k. virtuellt minne; ofta reserverar XP ungefär dubbelt så mycket virtuellt minne (=hårddiskutrymme) som RAM.

Det är ju fult möjligt att köra XP och alla program med 256 MB minne, det är bara det att det går snabbare ju mer RAM minne man har då RAM är MYCKET snabbare än hårddiskar.

Du kan också ställa in ett fast värde för mängden virtuellt minne i "prestanda" inställningarna (högerklicka på "den här datorn",egenskaper, avancerat).
Photoshop och liknande produkter kan lätt använda flera gigabyte mine (mycket mer än 4 GB) och man hanterar många stora bilder och då är risken att man helt enkelt får slut på både RAM och hårddiskutrymme, kanske det var det senare som hände i ditt fall?

Det är jag rätt säker på att det inte var, jag har att xp själv väljer storleken och har swapen på en disk med 200gb ledigt.
 
tror inte det:
http://luminous-landscape.com/forum/index.php?showtopic=9441

Se där.

Vill du pigga upp Lr är mitt tips:
1. Se till virusprogrammet ditt inte fått spel, jag skrev om det i lr 1.0 tråden

2. Generera previews, i library->previews, generera både 1:1 och standard. OBS att du måste markera alla bilder före du gör menyvalet, görs i filmstripen i laibrarymode med ctrl-a

Det tar nån stund att göra, men sen så flyter programmet klart bra och det stannar inte upp o skall konvertera fram previews i tid och otid.

Roine

geronimo13 skrev:
Kommer jag märka någon skillnad om jag lägger till 3gb switchen?
 
geronimo13 skrev:
Hej!

JAg kör xp pro och 4gb med minne. Fick idag problem i lightroom stod "out of memory" har läst någonstans att windows använder 2gb och ger 2gb till övriga program, kan man ändra det så xp tar 1gb och övriga 3gb. Har nämligen bara photoshop och lightroom som är krävande.

Det verkar som om 32-bitars Windows-system kan bara adressera max ca 3 GB minne, beroende på hårdvarukonfiguration. Detta gäller i alla fall Windows Vista, se
http://support.microsoft.com/kb/929605/en-us
men samma begränsningar borde väl finnas i XP.
 
geronimo13 skrev:
Det är jag rätt säker på att det inte var, jag har att xp själv väljer storleken och har swapen på en disk med 200gb ledigt.

Då är det säkerligen inte din dator det är fel på utan LR som läcker rejält med minns som påpekats ovan.Så länge det finns hårddiskutrymme så ska normalt inget program få slut på minne (däremot blir datorn extremt långsam när den börjar swappa mot hårddisken men det är en annnan historia).

Är det en minnesläcka så¨är det tyvärr så att det enda du kan göra ör att vänta på att Adobe släpper en patch som fixar problemet.
 
Det är mycket möjligt att du märker skillnad med /3GB-switchen. Om datorn swappar mycket kan det vara det som är problemet (även om jag håller med om att det definitivt kan vara andra anledningar också). Jag kör en del minneskrävande saker på jobbet som inte fungerar utan den extra gigabyten man får ut, vissa saker måste jag till och med köra på 64-bitarssystem som inte har 32-bitarssystemens gräns på 4 GB. Problemet är inte att Windows själv tar upp 2 GB, utan att den vägrar att addressera det. Det har med hur den hanterar minnesadresser att göra. Läs det MS själva skriver i länken som Martin Andresson gav. Lightroom har jag dock aldrig använt, så jag vet inte om det har någon minnesläcka eller inte.

Jag hade problem med att en dator inte bootade med /3GB, men det löstes dock när SP2 kom. Troligtvis blir det inga problem, men det kan vara idé att skapa två startalternativ, ett med /3GB och ett utan. Då kan du lätt boota om utan swithcen om det skulle behövas.

Ett tips om du inte har ont om hårddisk kan också vara att själv sätta swapfilen på 4 GB (allt över det är fullständigt onödigt) så Windows inte behöver ändra storleken på filen när den swappar. Jag har själv inte märkt någon skillnad, men vissa påstår att det blir bättre så.
 
codrus skrev:
Det är mycket möjligt att du märker skillnad med /3GB-switchen. Om datorn swappar mycket kan det vara det som är problemet (även om jag håller med om att det definitivt kan vara andra anledningar också). Jag kör en del minneskrävande saker på jobbet som inte fungerar utan den extra gigabyten man får ut, vissa saker måste jag till och med köra på 64-bitarssystem som inte har 32-bitarssystemens gräns på 4 GB. Problemet är inte att Windows själv tar upp 2 GB, utan att den vägrar att addressera det. Det har med hur den hanterar minnesadresser att göra. Läs det MS själva skriver i länken som Martin Andresson gav. Lightroom har jag dock aldrig använt, så jag vet inte om det har någon minnesläcka eller inte.

Jag hade problem med att en dator inte bootade med /3GB, men det löstes dock när SP2 kom. Troligtvis blir det inga problem, men det kan vara idé att skapa två startalternativ, ett med /3GB och ett utan. Då kan du lätt boota om utan swithcen om det skulle behövas.

Ett tips om du inte har ont om hårddisk kan också vara att själv sätta swapfilen på 4 GB (allt över det är fullständigt onödigt) så Windows inte behöver ändra storleken på filen när den swappar. Jag har själv inte märkt någon skillnad, men vissa påstår att det blir bättre så.

Hej!
Tackar för infon, hur lägger jag till /3gb patchen, hittar inte min boot.ini fil. Samt hur gör jag 2 boot alternativ, samt kan jag ta bort det ena sen om /3 fungerar smärtfritt?
 
Om jag inte minns fel nu borde enklaste sättet vara så här:

Gå till Kontrollpanelen / System / Avancerat / Start och återställning / Redigera. Då får du upp boot.ini i Anteckningar. Kopiera den raden som står under [operating systems] och lägg till /3GB i slutet, samt ändra namnet (inom citationstecknen) till vad du tycker passar. Det här är ett exempel på hur boot.ini skulle kunna se ut:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP 3GB" /fastdetect /NoExecute=OptIn /3GB

Glöm inte att spara filen.

Om du inte märker några problem med /3GB på ett tag borde du kunna plocka bort den gamla. Annars kan du ställa in att den ska starta /3GB som standard och klicka bort att den ska visa listan över operativsystem i ett visst antal sekunder. Får du problem kan du hålla in F8 när du bootar, då ska listan dyka upp igen.
 
Hur blir det om man har totalt 3Gb i burken? Vill tilldela photoshop så mycket som möjligt och har tidigare när jag haft tot 1,5Gb RAM tilldelat PS 1Gb . går jag in i PS inställningar för minnet nu kan jag bara tilldela drygt 1700Mb till PS fastän jag har 3Gb totalt.

Finns det något sätt att för att kunna tilldela PS mer än dom 1700Mb?

/Micke
 
Förra frågan löste sig av sig själv. Nu kommer en ny:

Hur kommer man förbi det här problemet i Vista 32bit? Kan bara tilldela PS drygt 1,6Gb trots att jag har 4Gb i maskinen.

/Micke
 
Inte direkt svar på ovanstående fråga, men tänkte förklara det här med 4GB-gränsen lite närmare.
Den gäller inte bara Windows utan alla 32-bitarssystem oavsett OS.

32 bitar räcker för att adressera som mest 2^32 olika minnesplatser då varje adress ges av en unik kombination av 32 ettor och nollor. Det ger oss 4 294 967 296 platser om vardera 1 byte, med andra ord 4GB. Cirka 1GB av dessa adresser går åt till att adressera t.ex. grafikkortsminne vilket lämnar ungefär 3GB som operativsystemet kan använda, lite +- beroende på system.

Med ett 64bit-system hamnar samma gräns på 2^64 byte, alltså 1.84467441 × 10^19 vilket är.. betydligt mer.

Summa summarium: Oavsett om du har XP eller Vista kan din dator inte adressera mer än 4GB minne om du inte kör med 64bit.
 
ondjultomte skrev:
Kör ett 64bits OS så löser sig alla problem :)

Ooppsss.....

Möjligen löser det problemet med minnesmängden men om du menar att köra ett 64-bitars OS med förnamnet windows så kan (läs lär) det nog dyka upp lite andra problem framförallt med drivrutiner till lite äldre saker men även en del applikationer gillar inte 64-bitar överhuvudtaget :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.