Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördröjning i LR

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att betydelsen av SSD för Lightroom-prestanda generellt är överdriven i någon sorts allmänmedvetande (utom just här ovan). Åtminstone om man tänker på var man har sina raw-filer.

En modern mekanisk hårddisk kan lätt hålla 100 MB/s i både läsning och skrivning. En ganska vanlig storlek på en raw-fil i dag är runt 40 MB. Om 0,4 s skulle vara lejonparten av den tid det tar för Lightroom att behandla en bild från en D800 skulle jag vara nöjd.

Jag har en stationär dator med rejäl CPU (i7 4770K, fyra kärnor) och med bilder på både SSD och mekanisk disk. Jag har också en laptop med tvåkärnig Ultrabook-CPU (i7, har glömt beteckning) och SSD. Stationär CPU som jobbar mot mekanisk disk springer cirklar runt laptop-CPU med SSD i Lightroom. Och jag är rätt säker på att det var så även när min stationära bara hade mekanisk disk.

Jag säger inte att SSD inte hjälper prestanda alls. Självklart gör den det. Men jag är också inne på: CPU först. Sedan, någonstans en bit ned på listan, SSD.

Har för tillfället, släppt LR nu och istället börjat jobba i BRIDGE och Camera Raw.
Lite annat flöde men i princip samma verktyg och nu går allting precis så snabbt o smidigt som jag vill ha det!

Kommer säkert att gå tillbaka och fortsätta använda LR men när det gäller ett stort antal bilder som jag ganska snabbt behöver justera så känns BRIDGE/Camera Raw just nu överlägset trots att jag ännu inte lärt mig programmet och hittat mitt eget smarta arbetssätt.

Har för tillfället, släppt LR nu och istället börjat jobba i BRIDGE och Camera Raw.
Lite annat flöde men i princip samma verktyg och nu går allting precis så snabbt o smidigt som jag vill ha det!

Kommer säkert att gå tillbaka och fortsätta använda LR men när det gäller ett stort antal bilder som jag ganska snabbt behöver justera så känns BRIDGE/Camera Raw just nu överlägset trots att jag ännu inte lärt mig programmet och hittat mitt eget smarta arbetssätt.

Vad är det du gör när du har ett stort antal bilder? Min uppfattning är att en av styrkorna med Lightroom är just att snabbt justera en stor mängd bilder.

Vad är det du gör när du har ett stort antal bilder? Min uppfattning är att en av styrkorna med Lightroom är just att snabbt justera en stor mängd bilder.

ja en sak är ju att gå igenom bilderna för att se vilka man skall jobba vidare med.
När jag upplever att jag får vänta på att nästa bild skall bli klar för visning då känns det segt även om det bara rör sig om 1-2 sek/bild i väntetid.

Jag tycker att allting i LR tar tid, att byta från framkallningsmodul till bibliotek, att byta från att förhandsgranska en bild till att se flera bilder samtidigt, det finns en fördröjning i nästan varje moment. Drar man i spakarna finns det också en fördröjning men den har jag på nåt sätt lättare att stå ut med. :)

ja en sak är ju att gå igenom bilderna för att se vilka man skall jobba vidare med.
När jag upplever att jag får vänta på att nästa bild skall bli klar för visning då känns det segt även om det bara rör sig om 1-2 sek/bild i väntetid.

Jag tycker att allting i LR tar tid, att byta från framkallningsmodul till bibliotek, att byta från att förhandsgranska en bild till att se flera bilder samtidigt, det finns en fördröjning i nästan varje moment. Drar man i spakarna finns det också en fördröjning men den har jag på nåt sätt lättare att stå ut med. :)

Bortsett från trögheten att bläddra mellan bilder (i framkallningsmodulen, vilket man inte ska) så känner jag inte igen den tröghet du beskriver.

Ibland blir jag så förvånad när jag läser att det går trögt och långsamt arbetssätt i LR
Har 2 SSD diskar på vardera 1TB en disk för OP, LR och PS och den andra LR katalogen
16 gb ram resten är inget att hurra för.
Fotografera med 1dx så dng filerna blir runt 18 mb
förhandsvisningen renderar jag till 1:1 kör även smart previews
Camera raw cashen har jag skruvat upp till 60 gb

Byta mellan olika fönster går på nolltid med kortkommando

HDR funktionen är ju suverän, men.. Med ett antal 32 bits bilder att redigera så blir det olidligt långsamt, särskilt om man ger sig på att pensla med justerpenseln.
(Datorn är potent med bra grafikkort, 32 Gig RAM 8-kärnig PCU och SSD.)
Så kan bara instämma i klagokören!

Jag tycker det går snabbare än så (med den storleken på bilder) men fortfarande för långsamt. När man ska gå igenom 1000 bilder från en fotografering måste det gå blixtsnabbt och där funkar inte LR. Man måste ha ett annat bildbläddringsprogram, något som inte kräver import utan jobbar direkt mot filsystemet och tillåter att man flaggar de bilder man vill behålla och samtidigt låter en kolla i 100% för skärpe-/bruskoll. Dessutom, varför ska man importera alla de bilder man inte vill?

Jag har flyttat LR-cachen till separat SSD och det hjälper men som redan påpekats, CPUn verkar vara flaskhalsen.

Jobbade jag professionellt som t ex sportfotograf med 1000-tals bilder nästan varje dag då skulle jag nog inte använda LR - åtminstone inte till den första gallringen.

Däremot som amatör kan jag gott leva med att programmet är lite slött. Man sätter på en fika och surfar lite på fs medans bilderna importeras och previews renderas. Därefter tycker jag programmet flyter på hyfsat, men visst vore bättre prestanda önskvärt.

HDR funktionen är ju suverän, men.. Med ett antal 32 bits bilder att redigera så blir det olidligt långsamt, särskilt om man ger sig på att pensla med justerpenseln.
(Datorn är potent med bra grafikkort, 32 Gig RAM 8-kärnig PCU och SSD.)
Så kan bara instämma i klagokören!

Det skulle vara intressant att se vad du gör. Jag känner inte igen den där trögheten.

Kör HDR själv och tröghet känns inte igen. Man redigerar ju på en preview så 8, 16 eller 32 bits borde inte göra någon större skillnad.

Jag har en klart sämre laptop än dig....

Testade nu att stänga av GPU:n
Det verkar som om fördröjningen vid ex. penseln minskar.
Märkligt, mitt grafikkort Nivida 780 PCI ska ju fungera enligt Adobes rekommendation.
Hopas nu att även inläsningen går snabbare i fortsättningen.

Har också stängt av den. Min ska också fungera till LR, men till penseln tyckte jag den var slö innan den penslade. Men reglagen gick smidigare att använda.

/stefan

Windows 8.1 64 bit
Intel Core i7-4770-processor (8M Cache, 3.90 GHz)
16 GB internminne
GeForce GTX 750 grafikkort

Lightroom på intern SSD-disk
Katalog och bilder på extern USB 3-disk

Har du provat att ha katalogen på en intern SSD disk?
tror man ska undvika att ha katalogen på en externdisk och jobba mot den, många flaskhalsar blir det
jag har bara mina bilder på den med smart previews så behöver den inte vara inkoplad heller

USB disken är den inkopplad på rätt USB port, så den inte sittter på en usb 2?

Har du provat att ha katalogen på en intern SSD disk?
tror man ska undvika att ha katalogen på en externdisk och jobba mot den, många flaskhalsar blir det
jag har bara mina bilder på den med smart previews så behöver den inte vara inkoplad heller

USB disken är den inkopplad på rätt USB port, så den inte sittter på en usb 2?

Jag har inga problem, men tack för råden. :)

Det är ett medvetet val att ha allt utom programfilerna på en extern disk. Jag har arbetat så i många år och det är praktiskt av flera skäl. Dels kan jag ta med mig allt mitt arbete till en annan Lightroom-dator och sedan är det enkelt att byta disken till en större när den blir full.

ANNONS