ANNONS
Annons

Htfoto blixtpaket 2995kr!

Produkter
(logga in för att koppla)
Michael. Jag har läst att bränna det vita ett steg endast. Det jag inte förstår är varför.
Det vita är i RGB 255,255,255. Det kan väl inte
brännas hårdare en så eller...
Eller ska jag INTE gå upp till 255??

Jag har ingen ljusmätare utan ser i kameran att det "blinkar" på överexponerade partier.

meph8 skrev:
Michael. Jag har läst att bränna det vita ett steg endast. Det jag inte förstår är varför.
Det vita är i RGB 255,255,255. Det kan väl inte
brännas hårdare en så eller...
Eller ska jag INTE gå upp till 255??

Jag har ingen ljusmätare utan ser i kameran att det "blinkar" på överexponerade partier.

jo du ska upp dit... det är bara det att om du överexponerar för mycket kommer du få ljusspill dvs den vita bakgrunden överlappar objektet... detta händer väldigt lätt med små detaljer såsom hår...

hmm, jag tror jag förstår nu.
I den digitala bilden så trycker jag ju upp
RGB till max, 255.
I verkliga livet så kanske jag mosar på
jätte mycket ljus, jag skulle kunna dra ner
den kanske 2 stop och ÄNDÅ ha 255 i RGB.

SÅ drar jag ner den 2 stop stutsar mindre ljus tillbaks.

På mina test bilder vräkte jag på max på blixten det kanske hade räckt med 1/2 styrka och ändå fått 255,255,255.

Måste provas. :)
tror ändå att det kan bildas en tunn vit kant när
man försöker frilägga bort den vita bakgrunden.
Friläggning är aldrig så lätt.

Näääe Guuud va jag är avis på er som har råd att köpa blixtrar och studioutrustning, vill osså ha, helst det från kaffekillen *L* men jag har precis lagt ut 15000 på kamera paket+1Gb minneskort+försäkring så jag får snällt vänta.Det kliar ju i fingrarna å testa.Nån som kanske har nått smart å komma med hur man kan göra nått enkelt hemma så länge. Menar hur gjorde ni innan ni hade råd att köpa dessa prylar ?Jag ska snart fota en kille oxå ( en musikproducent ) som vill ha snygga bilder till sin hemsida och då vill man ju kunna försöka ta proffsiga bilder ( är glad amatör )

/yvonne

Du kan få köpa mina halogen lampor billigt.
Det är nog de de flesta kör på innan de köper studio blixtar. :)

Jag brassade på med 1500W halogen förut.
Funkar faktiskt om man vitbalanserar för det gulare ljuset.

meph8 skrev:
hmm, jag tror jag förstår nu.
I den digitala bilden så trycker jag ju upp
RGB till max, 255.
I verkliga livet så kanske jag mosar på
jätte mycket ljus, jag skulle kunna dra ner
den kanske 2 stop och ÄNDÅ ha 255 i RGB.

SÅ drar jag ner den 2 stop stutsar mindre ljus tillbaks.

På mina test bilder vräkte jag på max på blixten det kanske hade räckt med 1/2 styrka och ändå fått 255,255,255.

Måste provas. :)
tror ändå att det kan bildas en tunn vit kant när
man försöker frilägga bort den vita bakgrunden.
Friläggning är aldrig så lätt.

YES!!! Du har fattat... precis så menar jag :)
*Michael klappar sig själv på huvudet dåååå han är en sååån pedagogisk blivande lågstadierlärare* :p

Peace out.

Miss lins skrev:
Näääe Guuud va jag är avis på er som har råd att köpa blixtrar och studioutrustning, vill osså ha, helst det från kaffekillen *L* men jag har precis lagt ut 15000 på kamera paket+1Gb minneskort+försäkring så jag får snällt vänta.Det kliar ju i fingrarna å testa.Nån som kanske har nått smart å komma med hur man kan göra nått enkelt hemma så länge. Menar hur gjorde ni innan ni hade råd att köpa dessa prylar ?Jag ska snart fota en kille oxå ( en musikproducent ) som vill ha snygga bilder till sin hemsida och då vill man ju kunna försöka ta proffsiga bilder ( är glad amatör )

/yvonne

det är bara jobba och slita... jag lever som en kyrkråtta och alla blygsamma inkomster jag får in från foto går till foto (och flickvännen som förtjänar lite uppmuntran för all tid hon orkar med att sitta still och låta mig ljussätta)

Innan jag hade råd gjorde jag som så många andra... köpte 500ws halogenlampor från clas ohlson... fullgott till en början.

Idag var jag och hämtade ut mitt paket från kaffebrus, är mycket nöd än så länge.
Det var lite pilligt att få ihop softboxen, men man lär sig

Stativen känns robusta.
Paraplyerna är väl de som känns mest "B"
Softboxen känns bra, har ingen tidigare erfarenhet dock

Själva blixthuvudet känns väldigt robust, fungerar bra, laddar tillräckligt snabbt för mig (blev lite förvånd att det gick så fort att ladda från tom till full)

Har inte hunnit fota så mycket med detta än, dels pga att jag har lite för litet studentrum för att få upp alla grejjerna, men nån dag om två veckor (SENAST) så ska jag rigga upp dom i en större lokal
återkommer med resultat

så till en FRÅGA:
För att synka bägge blixtarna samtidigt vad är smidigast(förutom att synka mot den inbygda blixten i kameran)
1. fixa ir-tändare
2. löda en egen liten "skarv" kontakt för att få in två synksladdar
3. hitta på något annat(du talar om för mig...)

Billigast är nog att löda en sladd så du kan trigga båda.
Din inbyggda kan väl ge spill, gissar jag.

Kan dom regleras steglöst?? Svårt att se på bilden.

mounte skrev:
Idag var jag och hämtade ut mitt paket från kaffebrus, är mycket nöd än så länge.

Stativen känns robusta.

Själva blixthuvudet känns väldigt robust, fungerar bra, laddar tillräckligt snabbt för mig (blev lite förvånd att det gick så fort att ladda från tom till full)

Har inte hunnit fota så mycket med detta än, dels pga att jag har lite för litet studentrum för att få upp alla grejjerna, men nån dag om två veckor (SENAST) så ska jag rigga upp dom i en större lokal
återkommer med resultat

så till en FRÅGA:
För att synka bägge blixtarna samtidigt vad är smidigast(förutom att synka mot den inbygda blixten i kameran)
1. fixa ir-tändare

Det bör väl räcka att du "tänder" den ena blixten så skall den starta blixt 2. Kör med en synkkabel till blixt 1 eller skaffa en ir-sändare som triggar blixtarna. Den inbyggda bör du nog fälla ner. Eller ställa ner styrkan på om du vill att den skall trigga studioblixtarna.

mounte skrev:

Stativen känns robusta.

återkommer med resultat

så till en FRÅGA:
1. fixa ir-tändare

Finemang :) Jag hämtar ut mina idag och då blir det att skriva en rejäl recension på min blogg... synd att paraflaxerna känns dåliga...

Jag har min första plåtning med dessa i helg så jag kanske hinner först ^^

Jo det går ju att dra en syncsladd till ena och sedan bara slava den andra... jätteenkelt.

meph8 skrev:
Billigast är nog att löda en sladd så du kan trigga båda.
Din inbyggda kan väl ge spill, gissar jag.

Kan dom regleras steglöst?? Svårt att se på bilden.

ja dom kan regleras steglöst. sedan har dom inbyggda irtändare så det är inget problem.

meph8 skrev:
Michael.
Vart sitter den steglösa potten?
Är det det som ser ut som en rund säkringshållare?

Jag kan visa på en större bild :) FÖR JAG HAR FÅTT DOM!!! WHIIIII ^^ Men bara huvudena... resten kommer på måndag :/... inget session mao.

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    49.9 KB · Visningar: 472
Här kommer en bild på allting man fick med till huvudena:
2st huvud (byggkvaliten är enormt fin)
2st synckablar (skulle hellre fått gula)
2st strömkablar (skulle hellre fått gula pga att man ser dom mycket bättre)
150w inställningsljus!!! OBS OBS OBS: inställningsljuset följer blixtstyrkan!!! WHIIIII!!! Obs: ingen autodump.

OBS: Pixma ip4200 följde inte med ^^

Bilagor

• untitled-2.jpg
    untitled-2.jpg
    46.6 KB · Visningar: 470
mounte skrev:
Så michael vad tycker du om paketet ??

jag fick bara skallarna idag... posten har slarvat bort mitt andra paket som kommer på måndag :mad:

Inte så mycket att göra dock men jag kan ju alltid skriva en rad om blixthuvudena:

Dom kom med färdkåpor installerade gratis något som tex AlienBees tar betalt för. Det satt en 150watts (!) modelljus i... som är variabel med blixt-styrkan som är steglöst variabel. Mycket fint.

Knapparna har en skön "feeling" med distinkta tryck och bakgrundsbelysnig på testlampan.

Blixthuvudena är byggda som stridsvagnar minst sagt och väger mao en hel del... inte som Interfit/electra direkt ^^

Fästena var sköna dock är jag tveksam till styrkan på fästet... det får jag se på måndag.

Over&out
/micke.

Coolt.

jag menade dock de små från kaffebrus på 120 Ws.
De står att de skall ha steglöst men jag kan inte avgöra det på hans bilder.

hur mycket...

hur mycket kan man avbilda med hjälp av dessa blixtsystem.
ansikte?
halvkropp?
helfigur?

hur stor softbox och paraply behöver man för helfigur?

Re: hur mycket...

thompan skrev:
hur mycket kan man avbilda med hjälp av dessa blixtsystem.
ansikte?
halvkropp?
helfigur?

hur stor softbox och paraply behöver man för helfigur?

generellt är det ju större desto bättre... 300ws blixtar klarar du dig väldigt långt på... har aldrig hört att man behöver starkare än så om man inte ska plåta stora grupper osv...

2st 121cm paraplyer torde funka ypperligt för helfigur...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar