Annons

Htfoto blixtpaket 2995kr!

Produkter
(logga in för att koppla)
Halvkropp har jag redan testat med mit "HTfoto-paket". Inga problem. Jag kör huvudblixten på 1/4 och bouncen på 1/8 styrka så det finns mer och ta av. Sedan beror det ju på hur nära man har blixtarna mot modellen samt hur ljust rummet är i övrigt.Vilken bländare man har spelar också roll. Själv kör jag oftast på 5.6 eller 8.
 
MagnusJoh skrev:
Halvkropp har jag redan testat med mit "HTfoto-paket". Inga problem. Jag kör huvudblixten på 1/4 och bouncen på 1/8 styrka så det finns mer och ta av. Sedan beror det ju på hur nära man har blixtarna mot modellen samt hur ljust rummet är i övrigt.Vilken bländare man har spelar också roll. Själv kör jag oftast på 5.6 eller 8.

precis... allt är ju relativt... det har man lärt sig när man börjat leka :)
Svårt att ge svar...
 
Jag köpte ett paket från "Kaffebrus" för 4795,00 och blev väldigt positivt överraskad vad gäller kvalitet och funktionalitet på grejorna. Det jag saknade mest igår var en blixtutlösare att montera på kameran så att man slipper sladdar eller kamerans blixt. Jag har skickat upp några bilder så att ni ser hur mitt första test gick. Bilderna ligger i mapparn Tiffany och Annie.
 
Är detta paketet för billigt/svagt eller är det prisvärt?

240W hos Kaffebrus

Förstår att det inte går att jämföra med de kraftigare paketen, både vad det gäller styrka och tillbehör som följer med.
 
Max,

Det var fina modeller och bilder.

Fråga:

Kan blixtarna synka varandra? Dvs man kopplar in den ena i kamera och ställer den andra som slav? Eller tom. har en blixt på kameran som master och de bägge andra som slavar?

Mvh Lazze
 
Kom att tänka på en sak som borde fungera bra, men hur bra?

Då man har kameran (Canon) inställd på något "kreativt" läge, låt oss säga Av och med den interna blixten uppfäld trycker på FEL knappen (stjärnan) så mäter kameran den interna blixten... men studioblixtarna synkar med den vanliga blixten vilket resulterar i att man mäter allt blixtljus

vad tror ni om detta, vad är haken ?

Jag har hittat två hake till att börja med:
Då man har ställt om så att man på FEL knappen har autofokus, vilken knapp används då till blixtevaluering ?

Andra haken: Man måste ha den interna blixten på (kan ju undvikas med att täcka för den)

Är det någon som förstår vad jag menar ?
Är det någon som har någon lösning på "hake-1" ?
 
Lars,
Blixtarna synkar automagiskt med varandra, får man en utlöst så löser den andra ut och vice versa.
Antingen synkar men den ena med kabel till kameran, IR (har inte prövat), eller med den eventuellt inbygda blixten
 
Daniel, jag är inte hundra på att jag förstår din fråga. Men som jag förstår det så är du ute efter att ttl-mäta studioblixtar? Det kan du inte, av flera skäl. Dels så mäter din kamera med förblixtar med reducerad styrka. Och dels kan inte kameran kontrollera de externa blixtarnas styrka.
 
Ziden skrev:
Max,

Fråga:

Kan blixtarna synka varandra? Dvs man kopplar in den ena i kamera och ställer den andra som slav? Eller tom. har en blixt på kameran som master och de bägge andra som slavar?

Mvh Lazze

Jo, det är väl inga problem med att få blixtarna att synka varandra. Tänder en så tänder alla i rummet! Problemet som jag upplevde var att kamerans ljusmätning lurade mig och gav väldigt svagt blixtljus. Det var näst intill omöjligt att få bra bilder om man inte trixade mycket med inställningarna. Jag har beställt en IR utlösare nu så att man slipper den externa blixten på kameran. Den inbyggda blixten i min kamera strejkar och kostar väl en förmögenhet att få reparerad. Det lyckades bäst med en kabel från blixtskon till första blixten och sedan kedjereaktionen genom rummet. Det jag inte gillar med det är just kabeln! Jag testade med en extern blixt bakom modellerna, men det gav inget resultat direkt. Provar väl lite mer nästa helg, så får vi se vad det blir av det.
 
Nu sitter man på tradera och bjuder grejjor från kaffebrus så mkt man hinner *S* och sakta med säkert börjar jag få ihop lite studiogrejjer

softbox paraply 101 cm .2st reflektorer (80 cm+56 cm )multiterminal för synkning,2 st paraplyer (96 cm vitt+101 cm guld/svart) allt detta för 634 spänn (+frakt) och jag lurar på studioblixtrar oxå (hann avsluta en auktion innan jag skrev klart detta å fick (FÄSTE FÖR LAMPA EL.SLAVBLIXT + PARAPLY *NYTT 189 kr )

Vad tycker ni ,har jag fyndat eller hittar man detta billigare eller till likvärdigt pris nånstans
/yvonne
 
Miss lins skrev:
Nu sitter man på tradera och bjuder grejjor från kaffebrus så mkt man hinner *S* och sakta med säkert börjar jag få ihop lite studiogrejjer

softbox paraply 101 cm .2st reflektorer (80 cm+56 cm )multiterminal för synkning,2 st paraplyer (96 cm vitt+101 cm guld/svart) allt detta för 634 spänn (+frakt) och jag lurar på studioblixtrar oxå (hann avsluta en auktion innan jag skrev klart detta å fick (FÄSTE FÖR LAMPA EL.SLAVBLIXT + PARAPLY *NYTT 189 kr )

Vad tycker ni ,har jag fyndat eller hittar man detta billigare eller till likvärdigt pris nånstans
/yvonne

inte så mycket billigare än sådär nej :)
 
Nu har jag ett stativ ochså (3 m) som jag fyndande för under 200 =)

Men en fråga ,ni som använder lakan som bakrund, funkar verkligen det ? då måste man se till att ha det sträckt eller ? och då använder ni väl bara sånna med matt yta? inga silkes osv ?
Har man då en lampa mot bakrunden och en lampa mot modellen ?

Tacksam för tips

/Yvonne
 
Jag använder tyg från ikea. deras billigaste svarta kostar 19 kr metern och i svart så spelar det ingen roll för jag bränner ner det till helt svart vart på eventuella skavanker så som skrynklor försvinner. min vita bakrund är ett duchdrapperie från ikea det med för 39 kr. det är i viss mån reflekterande och på så sätt tacksamt för highkey bilder.
 
Mikrun skrev:
Jag använder tyg från ikea. deras billigaste svarta kostar 19 kr metern och i svart så spelar det ingen roll för jag bränner ner det till helt svart vart på eventuella skavanker så som skrynklor försvinner. min vita bakrund är ett duchdrapperie från ikea det med för 39 kr. det är i viss mån reflekterande och på så sätt tacksamt för highkey bilder.


Ahhh tack tack för svaret Mikael, blir att ge sig iväg till ikea då ? men har du nån ställning att fästa det i , eller hur löser du det , att få upp bakrunden menar jag

/yvonne
 
Har du några bilder på respektive tyg.
Alltså bilder där det används? :)

Är det inte knepigt att få bakgrunden helt svart?
Hur lång bak har du svarta tyget bakom modellen?
 
Modellen brukar jag placera mellan 1 till 2 meter från bakrunden. och bilder finns i galleriet. blandannat blixttest bilden är tagen med vanligt svart tyg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.