ANNONS
Annons

Htfoto blixtpaket 2995kr!

Produkter
(logga in för att koppla)
Michael,

Tack för det! Stod inte så mycket mer där!

kan inte låta bli att få känslan av det nästan var ett skämt när man såg deras "lokaler" för tillverkning... men det är säkert helt OK grejjer!

Mvh Lazze
 
La upp två nya test bilder med HTfotos blixtar.
De lyser upp mycket väl på halv effekt.

De orkar slå igenom en 90 *90 softbox.
men för hel kropp kasnke de blir på gränsen.
Ska testa det nån dag.
 
Maxieboy skrev:
Jag får alltså köra i Manuell mode! Gör ni andra åxå det? jag kör på 1/200 sek och kan inte få kameran att fungera korrekt vid snabbare slutartider. Det blir mörkt i ovankant eller till vänster i bild beroende på "landskap" eller "porträtt" fotoläge.

Kortaste blixtsynktid på Nikon D100 är 1/180 sek. Om du kör med 1/200 sek är det nog risk att du får en svart kant på en del av bilden, eller menar du att det fungerar bra på en 1/200 också men inte kortare tider?

Thomas
 
Fredsson skrev:
Kortaste blixtsynktid på Nikon D100 är 1/180 sek. Om du kör med 1/200 sek är det nog risk att du får en svart kant på en del av bilden, eller menar du att det fungerar bra på en 1/200 också men inte kortare tider?

Thomas

reellt så ska det funka med lite kortare tider också...
 
Kortaste synctid på Nikon D100 = 1/180?

Hej, Jag kan inte ställa in 1/180 på min D100 kamera.
Jag kan välja mellan 1/160 och 1/200, redan vid 1/250 kommer det en mörk kant i bilden. Från början märkte jag inte den då jag tog mot svart bakgrund :( Men när jag testade mot ljus bakgrund förstod jag att det var något som inte stämmde. Kan berätta att jag fick nya paraplyer silver/svart samt guld/svart, från kaffebrus igår och har testat lite med indirekt blixt, det blir i min smak bättre än med softboxarna. Nu kan jag komma ner till bländare 4 resp 5,6. Jag får väl skaffa svagare blixtar eller bygga ut "studion", undras vad grannen säger då 8)
 
zzzikko skrev:
Har också lite det problemet, enklaste är väl att hänga på ett gråfilter (eller ett par st).


Problemet med ND filter är att det tar resten av ljuset i sökaren åxå. Det är svårt nog ändå att ställa skärpan korrekt med Digitala systemkameror. Bäst hade varit ett elektroniskt ND filter som funkade som ett automaticglas i en svetshjälm!
Kanske något att utveckla?
 
Ett sätt att komma ner i effekt är att köra med vita transparanta paraplyer vända åt "fel håll"
Då tappar du mycket ljus och kommer ner till dom nivåer du vill ha.

Men du får en del allmän ljus från väggar osv som kanske inte är så bra.

Det går att lösa med att hänga svart tyg på väggarna.

Mycket billigare än att bygga ut studion:)
 
Svartjobb nästa helg då!

Jag skall försöka med att klä in två av väggarna med svart tyg. Nästa session blir ändå med vit bakgrund så då blir de svarta över om man säger så. Jag har funderat på att montera en bouncer i taket med en mindre studioblixt i från OSRAM. Är det någon som har erfarenheter från en sådan operation? Jag har 3 meter i takhöjd så det borde funka om man inte har för djup bouncer.
 
Är så himla sugen nu på lite studiogrejjer! Fast ångesten är på topp?!?!? Skall jag satsa på 110w för att jag inte har så mkt utrymme? Men då få "begränsade" blixtar....eller 300w och kanske köra med ND filter... 300w känns mer rätt för att "vara redo". Skall t.ex. fota ett heldags bröllop nästa sommar i ett hyrt slott...så då kan man nog sätta upp 2x300w i ett hörn o få folk att posera...

// Lazze
 
Ziden skrev:
Är så himla sugen nu på lite studiogrejjer! Fast ångesten är på topp?!?!? Skall jag satsa på 110w för att jag inte har så mkt utrymme? Men då få "begränsade" blixtar....eller 300w och kanske köra med ND filter... 300w känns mer rätt för att "vara redo". Skall t.ex. fota ett heldags bröllop nästa sommar i ett hyrt slott...så då kan man nog sätta upp 2x300w i ett hörn o få folk att posera...

// Lazze

så stort som möjligt brukar vara människors tips... du kan alltid hänga på ett ndfilter i nödfall...... dock i yttersta nödfall endast :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.