Annons

Htfoto blixtpaket 2995kr!

Produkter
(logga in för att koppla)
Miss lins skrev:
Ahhh tack tack för svaret Mikael, blir att ge sig iväg till ikea då ? men har du nån ställning att fästa det i , eller hur löser du det , att få upp bakrunden menar jag

/yvonne

just nu har jag tyget upprullat på flera papprör ca 2 cm i diameter sedan fäster jag det ovanför de översta garderobsdörrarna då jag mest tar bilderna hemma i dags läget.

Men en ställning bestående av två stativ står högt upp på önskelistan.

En liten nackdel med denna lösning är att tygbredden endast blir 140cm per längd så att säga och jag använder i dag tre stycken som jag har brevid varandra
 
meph8 skrev:
Be din flickvän sy ihop två längder. ;-)

Då lär hon fastna med fingrarna i maskinen men jag klarar av att hantera en symaskin helt själv ;=).
Nu har jag dem på separata rullar för att det är enklare att hantera den på 140 bredd än på tremetersbredd. tills en bättre lokal är lokaliserad.
 
portabla blixtar

Kolla mobitronics växelriktare ! Finns upptill 2500 watt ! istället för ynka 300 watt. Koppla denna via ett bilbatteri och du har ett portabelt system som kan dra 3 blixtar samtidigt.
Tämk på att välja den växelriktaren som har ren sinusvåg ! Jag ska köpa en med 1500 watt. det ska räcka till att driva tre av min kompaktaggregat ! kostar 8100:- ink moms

Daniel
 
Du kan köpa ett elverk på jula.se för runt 2500- 3000 det väger en del men du behöver inte tänka på hur länge strömmen räcker eller ha bilen igång.
 
Maxieboy skrev:
Skryt inte, det kan straffa sig innan du vet ordet av... Plötsligt sitter du där med en symaskin och tjejen tar kameran!

Ja hon hotar att ta den redan nu fast jag vägrar att släppa den innan jag får råd att uppgradera den till en 5D.
 
Miss lins skrev:
Max * skrattar gott *
Jo, skarattar bäst som skrattar sist.

Jag har fått ett, kanske angenämt problem på halsen! Jag köpte en IR-blixtutlösare från PHOTAX för att slippa använda min DX50 blixt på Nikon D100 kameran. Det sliter väl inte så mycket på blixten men det ger så mycket blänk i pannan, på den man fotograferar. När jag har mina blixtar (Kaffebrus paketet med 2x300Ws) placerade så lång i från varandra som möjligt(3 meter), innom rummet, så får jag vid lägsta inställning alldeles för mycket ljus. Jag kör men en tid på 1/200 sek och kan då endast köra på bländare 16 eller högre. Om jag går ner till bländare 2,8 för att få bakgrunden härligt blurrig och murrig så blir det hela utfrätt och ingen bild alls! Jag har försökt med att vrida ner till lägsta effekt på blixtarna men det hjälper inte mycket. Hur långt ifrån måste man ha två bouncers för att inte allt skall bara bli en vit bild? Om jag kör med kameran i automatic så fungerar naturligtvis ljusmätaren och anger 2,5 sek exponeringstid. Om jag kör med bländarprioritet så är det samma sak ungefär och om jag kör med tidsprioritet så försöker kameran att anpassa bländare till vald tid och ljussättning. Jag får alltså köra i Manuell mode! Gör ni andra åxå det? jag kör på 1/200 sek och kan inte få kameran att fungera korrekt vid snabbare slutartider. Det blir mörkt i ovankant eller till vänster i bild beroende på "landskap" eller "porträtt" fotoläge.
 
Nej, ISO 200 är lägsta möjliga på min NIKON D100.
Jag kör alltid på högst ISO 200 för jag tycker det ger för dåliga bilder om man går upp i ISO.
 
Maxieboy skrev:
Jo, skarattar bäst som skrattar sist.

Jag har fått ett, kanske angenämt problem på halsen! Jag köpte en IR-blixtutlösare från PHOTAX för att slippa använda min DX50 blixt på Nikon D100 kameran. Det sliter väl inte så mycket på blixten men det ger så mycket blänk i pannan, på den man fotograferar. När jag har mina blixtar (Kaffebrus paketet med 2x300Ws) placerade så lång i från varandra som möjligt(3 meter), innom rummet, så får jag vid lägsta inställning alldeles för mycket ljus. Jag kör men en tid på 1/200 sek och kan då endast köra på bländare 16 eller högre. Om jag går ner till bländare 2,8 för att få bakgrunden härligt blurrig och murrig så blir det hela utfrätt och ingen bild alls! Jag har försökt med att vrida ner till lägsta effekt på blixtarna men det hjälper inte mycket. Hur långt ifrån måste man ha två bouncers för att inte allt skall bara bli en vit bild? Om jag kör med kameran i automatic så fungerar naturligtvis ljusmätaren och anger 2,5 sek exponeringstid. Om jag kör med bländarprioritet så är det samma sak ungefär och om jag kör med tidsprioritet så försöker kameran att anpassa bländare till vald tid och ljussättning. Jag får alltså köra i Manuell mode! Gör ni andra åxå det? jag kör på 1/200 sek och kan inte få kameran att fungera korrekt vid snabbare slutartider. Det blir mörkt i ovankant eller till vänster i bild beroende på "landskap" eller "porträtt" fotoläge.

Mm, köra i manuellt mode är ett måste då kameran inte kan mäta ljuset från dina blixtar (det gör man isåfall med en extern ljusmätare). 1/200s är nog den kortaste tiden din kamera kan synka med blixtarna (1/500s på D70 f.ö, vilket jag kör). När det gäller att du vill komma ner i bländare så får du skaffa ett ND-filter till kameran eller till blixtarna.
 
Maxieboy skrev:
Jo, skarattar bäst som skrattar sist.

Jag har fått ett, kanske angenämt problem på halsen! Jag köpte en IR-blixtutlösare från PHOTAX för att slippa använda min DX50 blixt på Nikon D100 kameran. Det sliter väl inte så mycket på blixten men det ger så mycket blänk i pannan, på den man fotograferar. När jag har mina blixtar (Kaffebrus paketet med 2x300Ws) placerade så lång i från varandra som möjligt(3 meter), innom rummet, så får jag vid lägsta inställning alldeles för mycket ljus. Jag kör men en tid på 1/200 sek och kan då endast köra på bländare 16 eller högre. Om jag går ner till bländare 2,8 för att få bakgrunden härligt blurrig och murrig så blir det hela utfrätt och ingen bild alls! Jag har försökt med att vrida ner till lägsta effekt på blixtarna men det hjälper inte mycket. Hur långt ifrån måste man ha två bouncers för att inte allt skall bara bli en vit bild? Om jag kör med kameran i automatic så fungerar naturligtvis ljusmätaren och anger 2,5 sek exponeringstid. Om jag kör med bländarprioritet så är det samma sak ungefär och om jag kör med tidsprioritet så försöker kameran att anpassa bländare till vald tid och ljussättning. Jag får alltså köra i Manuell mode! Gör ni andra åxå det? jag kör på 1/200 sek och kan inte få kameran att fungera korrekt vid snabbare slutartider. Det blir mörkt i ovankant eller till vänster i bild beroende på "landskap" eller "porträtt" fotoläge.

Nu har ju jag inte 300ws effekt utan kör på 110ws effekt men manuellt läge är ett måste. Jag kör Canon som har max 1/250 Sek. Men jag klarar av att gå ner till bländare 3.5 lägre än så har jag inget behov av känner jag.

Jag var lite inne på samma tanke som du verkar ha råkat ut för att studioblixtar kräver massor med utrymme om man går upp i effekt.
 
Blixtens "brinntid" är så snabb att är du inomhus så spelar tiden en mycket liten roll,
Tiden är bara en faktor om du vill blanda med befintligt ljus.
blixt synk tiden har bara med tiden från signal till ridån stänger att göra. Det är endast bländarvärdet du behöver bry dig om.
Använd kortast möjliga synk för skarpa bilder.

Mina 300ws interfit ger ca 5,6 som minsta bländare med paraplyet 1-1,5m från modellen

Läs John Hedgecoes Stora fotoboken jag vill minnas att den tar upp ämnet, eller vilken bok som helst om porträtt fotografering på biblioteket så får du grunderna klart för dig.
 
Det var det jag var rädd för i små lokaler.
Jag köpte HTfotos på 110ws stycket.
Dessa kör jag på 1/4 , 1/8 oftast.

Jag slår de genom en soft box på 50cm.

Jag kan då köra med så liten bländare som möjligt.

I ditt fall för du trycka ditt ett ND4 eller ND8
för att minska på inkommande ljus, då får du ner bländaren.
1/200 kör jag oxo på men det spelar inte så stor roll, blixten sätter exponering tillsammans med bländaren.
 
Hej på er,

Hur kommer det sig att det är så svårt att få info om de olika blixtpaketen...inga hemsidor hos leverantörerna osv... ljussättning borde ju vara en ganska stor bransch! o sen 600:- för en nos-kon till en lampa för att rikta den, jag som trodde IT branschen var sjuk :)

hur som helst, har någon koll på snabbaste synktiden de olika paketen klarar? av de som vi pratat om i tråden ( electra 300i, htfoto, kaffebrus ? )

Mvh Lazze
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.