Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Holga-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Nya Holgas sökare ljuger

Jag har nu plåtat flera rullar med min nya Holga 120 FN. Det är kul med B-läget och stativ-fästet men vad som inte är så roligt är att sökaren ljuger mycket mer än vad min förra Holga gjorde. Det är nästan omöjligt att beskära bilden redan i kameran, inte kul...fast antagligen så lär man sig efter ett tag..
Någon annan som märkt detta problem med dom nya Holga-modellerna? Dessutom så vinjetterar min nya Holga mer än vad min gamla gjorde, men det är ju bara trevligt!

God fortsättning!

/Katriina
 
Jag har precis fått min Holga ikväll och det är modell CFN. Samma som din Katarina fast med färgset i blixten. Undrar på vilket sätt ljuger sökaren? Det vore bra att veta när man riktar kameran så att man lär sig och slipper beskära negativet. Fast min är säkert inte lika din så man får väl prova. Annars är sökaren jättefin och klar. Hade annars invaggats i tron (från ett annat forum där jag frågade) att sökaren var helkass. men det kanske menades att den inte visade vad som kom på bilden.

Ytterligare en fråga: Det fiinns ju 2 "bländarlägen" men i praktiken är det samma. men om man har inställningen mitt emellan de båda så kan man få två öppningar i optiken eller en mindre lite vid sidan av centrum. Har någon provat hur effekten blir vid dessa inställningar?

God Fortsättning själv!
 
Sökaren på min Holga verkar förstora objektet ganska mycket, min förra Holga var mera what-you-see-is-what-you-get. Men som sagt var så tror jag att man vänjer sig...och det går nog inte att jämföra olika Holga med varandra..

När det gäller bländaren så har jag för mig att jag läst någonstans att det inte funkar i mitt emellan-läget, att resultatet blir "Kalle Anka-bilder".

/Katriina
 
Graal skrev:

Ytterligare en fråga: Det fiinns ju 2 "bländarlägen" men i praktiken är det samma. men om man har inställningen mitt emellan de båda så kan man få två öppningar i optiken eller en mindre lite vid sidan av centrum. Har någon provat hur effekten blir vid dessa inställningar?

Jag har ingen av dessa nyare modeller så det kan variera.
Om du har mittemellan så blockeras hålet helt och det blir bara en helsvart bild. ;-)

Det är däremot inte alls svårt att modda bländaren så att du får två riktiga lägen.
Allt du behöver är lite svart eltejp och sätter försiktigt små bitar på "hålet" så det blir mindre.
Mycket bra att ha på soliga dagar, och bokehn blir mycket intressant med en fyrkantig bländare. ;-)

Har några bilder jag ska lägga upp när jag fått en ny scanner, då min gick sönder igår, blott 2 veckor gammal.

/Henri
 
Jag har en fråga till. Har inte riktigt kommit underfund med blixten. Visserligen kan jag prova mig fram men om någon redan testat fram ungefärliga värden så slipper ju jag.

1. Vilket avstånd är lämpligt för att exponeringen ska bli bra med 100 ISO och med 400 ISO-film?

2. Om man använder färgblixtarna till svartvit film borde det väl funka som med färgade filter och i så fall blir väl förlängningsfaktorn densamma, t.ex 3 steg för röd? På det viset skulle man ju, vid användande av de olika färgblixtarna, kunna erhålla mer olika exponeringar vilket inte är möjligt annars? Ska testa detta också men kanske någon har provat? Om t.ex vit blixt ger för mycket exponering på ett visst avstånd med en viss svvit film så skulle man ju kunna vrida fram den gula och då får man 1 steg mindre exponering, den blåa ca 2 steg mindre och den röda ca 3 steg mindre. Vill man fotografera utan blixt och kunna variera exponeringen mera skulle även vanliga färgade filter kunna användas eller olika gråfilter. Fast nu kanske kameran exponerar ojämnt ändå, men lite mera konrtroll måste det ju ge?
 
Japp, det kommer mer på filmen än vad man ser i sökaren.

Dina tankar om att använda färgblixten som filter låter intressant. Berätta hur det blev när du har testat.

Jag har inte använd blixten så mycket, för det har kännts att den inte räcker för längre avstånd och på korta avstånd så är den alldeles för stark.
Har hört att folk har klistrat smörpapper mm på blixten för att dämpa den när dom tar tex poträttbilder.

Gråfilter är nog inte att tänka på på en Holga om man inte kör i B-läge, och 100ISO funkar nog bara när det är väldigt soligt (om man inte kör B-läge)..

Jag använder gulfilter för att få lite mera kontrast. Någon som har testat andra filter?
 
Högst uppe på den här sidan ser du en bild som jag har tagit på ca 40cm avstånd (med +3 försättslins) och blixt. Inte så himla kul..
 
Tackar för alla svar! Jag ska upp vid halv 6 i morgon så det är dax att lämna in för idag. Återkommer med bilder och tester av färgblixten.
Hälsn.
 
Jag har nu tagit de första två testfilmerna med min nya Holga 120 CFN. Första filmen är framkallad och två bilder hänger nu på tork efter ett par timmar i mörkrummet. Scannar in dem och lägger upp dem i Toycamerapoolen senare ikväll. Kameran hade precis de egenskaper jag förväntat mig och som jag kunnat se av andra Holgabilder, t.ex här på fotosidan. Ganska skarpt i mitten och fallande skärpa utåt kanter och hörn med relativt kraftig vignettering. Bilderna ser ngt softade ut åt "överstrålningshållet" trots normal kontrast. Sökaren visar nog något mer än vad som kommer med som Katriina säger. Fönstret sitter ngt till vänster och ovanför optiken och den parallaxjustering som krävs verkar helt normal för sökare som sitter så. Bör alltså inte vara några stora problem att göra bildutsnitt utan att behöva beskära i efterhand. Skärpan/avståndsinställningen verkar stämma på närmare håll men på de negativ där avståndet ställts på 6m-markeringen fick jag ingen skärpa i mitten på de föremål som var på 6 m. Får testa mera framöver hur det funkar. Det blåste lite och vassen rörde sig och tiden var ca ½ sek med B och det finns ingen trådutlösarmöjlighet så det kan ju bero på att jag rörde på kameran, trots stativet. Är alltså ganska nöjd hittills. Blixtbilderna har jag på den andra filmen och det ska bli intressant att se hur pass användbar den är. Jag tog bl.a med slutaren på B i mörker. Har ännu inte kunnat testa i dagsljus med slutaren på normal (1/100) för ljuset var så svagt och jag har bara 50- och 100-ISO film hemma i 120-format och då räckte inte den tiden till på långa vägar. Ska till Nybro i morgon fm och köpa Tri-X.
 
Eller så kan man köpa en Lensbaby till 300D..men att modifiera 50mm/1.8 till Holgan vore ju inte helt fel..

Fast Holga med B-läge funkar ju hur fint som helst, behövs inget ljusstarkare objektiv, kolla Nils bilder i Toycamera-poolen, han har använd 50ISO-film
 
Min egen lensbaby, men med bättre optik och billigare. Finns även testbilder tagna med den, klicka bara next. Finns en bild i mitt album här på FS också, 'muminaa'.

Tog isär min Holga idag och tog lite bilder med min 300D och Holgaobjektivet. Resultatet är alldeles för bra för att det ska vara intressant.

Ska kolla Nils bilder.
 
framkallning

Slängde in en 120-film i holgan och upptäckte att det var ett fint papper i början av filmen, ska det tas bort innan man drar upp den på spiralen när man framkallar eller kan den vara kvar? Har bara framkallat 135-film innan.
 
Är det bara att dra eller ska man klippa? Hur blir änden, får man in den utan att "frisera" den? Är det hål i kanten som på småbild? Har äldrig sett den, bara känt.
 
Själva filmen sitter löst inuti pappret, endast den ena ändan är fasttejpad på spolen, så det är inga problem att lossa den. Men det är ganska mycket papper innan man kommer åt själva filmen, så bli inte förvånad. Jag tycker inte att det några problem med att få in filmen på spiralen utan att frisera, bara man tar det lugnt...
Filmen har ingen perforering och jag brukar klippa av en liten bit på tejpsidan för att testa fixen med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.