Annons

Holga-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Blixten på min holga har lagt av :-(

Det är blixten på nyare Holga FN som har lagt av, hann bara köra 2 rullar i den..
Har en svag minnesbild av att detta är ett ganska vanligt problem och att det finns en hemsida någonstans om hur man fixar problemet (förutom Holgamods, jag fattar inte riktigt vilka pinnar han pratar om..). Jag öppnade kameran men det finns ingenting som sitter löst eller så...Någon som kan hjälpa?


/Katriina
PS. Kör du Holga polaroid så kan jag tipsa om att http://www.unsaleable.com
har billig 80-film! Och snabba leveranser!
Dom brukar även sälja på ebay men där blir filmen oftast dyrare än om du beställer direkt från dom.
 
Åååh va dumma ni är! :) nu sitter jag på beställarknappen :)

En holga skulle verkligen passa mig perfekt! Bladaren är lite tung att släpa med sig hela tiden.. En holga kan man ha med sig hela tiden :)

Det verkar finnas lite olika varianter? Vilken ska man leta efter?

mvH Patrik
 
Ja visst är det det!

För det första så får jag min holga på tisdag troligen och nu har jag surfat igenom varenda Holga sida/galleri jag kunnat hitta :)

Slås gång på gång av hur paff man kan bli av vissa bilder tagna med denna enkla och plastiga kamera. Jag blir glad när jag påverkas av en sådan bild!

Bladaren är en otroligt bra kamera men den är lite väl tung att "ta med sig på stan", utan lämpar sig mer åt målbestämd fotografering och naturfoto.

Tror jag kommer ha med mig holgan hela tiden!

Ska till Edinburgh nästa helg och tänkte ta med den då, och ta mina första rullar.. Vad ska jag tänka på? Tänkte göra Kodak Portra Iso 400 och troligen några Tri-X 400. Ska försöka plåta vid tillfällen då det är bra ljusförhållanden, soljjus eller lätt molningt, tänkte även prova lite blixtbilder, eftersom att jag väntar på en 120cfn. Något annat jag ska tänka på? Min kusin har en holga och han sade att när jag hade ställt mig på lagom avstånd om jag tex ska ta porträtt så ska jag gå ett steg till fram. Stämmer det?
Får man med mer på bilden än vad du ser i sökaren?

Har en fundering ang de olika färgerna på blixtarna också. Gult filter när man framkallar vet jag ju gör att kontrasterna ökar. Får man samma effekt om man fotograferar svart-vitt med gul blixt? Och hur påverkar de andra blixtfärgerna isåfall?

Mvh Patrik
 
pwrdesign skrev:
han sade att när jag hade ställt mig på lagom avstånd om jag tex ska ta porträtt så ska jag gå ett steg till fram. Stämmer det?
Får man med mer på bilden än vad du ser i sökaren?

Lita inte på avståndsmätaren. Lita inte på sökaren.
Två bra tips. ;)

/Henri
 
Patrik,
jag kör 400iso (Agfa APX 400 är favoritfilmen) året runt i min Holga och det funkar bra. Dessutom har min FN och även din CFN B-läge och stativgänga så det är inget problem
att ta nattbilder ens än gång.
Och när det gäller sökaren så visar den mindre än vad som kommer med i bilden (åtminstone när det gäller min Holga) så att ta ytterligare ett steg närmare objektet är nog ett ganska bra råd när det gäller utsnittet...när det gäller avståndsmätaren så har det nog ingen
större betydelse, för som Henri skriver, så går det inte riktigt att lita på avståndsmätaren, det blir som det blir...men man är ju inte ute efter Hasselblads-skarpa bilder om man har köpt en Holga, eller hur!

När det gäller de olika färgerna på blixtarna så vill jag minnas att Nils Bergqvist skulle testa om de har någon effekt (på sv/v film) men däremot så minns jag inte hur det gick :-(
Jag kör själv med ett gulfilter på min Holga för att få lite bättre kontrast och det funkar ju..och så skyddar filtret (den mjuka?) linsen också, jag brukar nämligen bara slänga Holgan i handväskan..
 
katriina skrev:
Patrik,
jag kör 400iso (Agfa APX 400 är favoritfilmen) året runt i min Holga och det funkar bra. Dessutom har min FN och även din CFN B-läge och stativgänga så det är inget problem
att ta nattbilder ens än gång.
Och när det gäller sökaren så visar den mindre än vad som kommer med i bilden (åtminstone när det gäller min Holga) så att ta ytterligare ett steg närmare objektet är nog ett ganska bra råd när det gäller utsnittet...när det gäller avståndsmätaren så har det nog ingen
större betydelse, för som Henri skriver, så går det inte riktigt att lita på avståndsmätaren, det blir som det blir...men man är ju inte ute efter Hasselblads-skarpa bilder om man har köpt en Holga, eller hur!

När det gäller de olika färgerna på blixtarna så vill jag minnas att Nils Bergqvist skulle testa om de har någon effekt (på sv/v film) men däremot så minns jag inte hur det gick :-(
Jag kör själv med ett gulfilter på min Holga för att få lite bättre kontrast och det funkar ju..och så skyddar filtret (den mjuka?) linsen också, jag brukar nämligen bara slänga Holgan i handväskan..

Hej!

Nej precis, det är motsatsen mot hasselbladaren jag är ute efter :) Både fotomässigt och kvalitetmässigt.

Det finns gula fitler att köpa tillholgan eller?

MvH Patrik

ps. den borde komma imorgon! :D ds.
 
silversaga skrev:
En framtida Holga-ägare funderar:

Var köper ni er 120-film?
Vilket ISO använder ni er av?
Hur gör ni för att exponera rätt? (kanske inte är så lätt att svara på, men har ni några tips)
Vilket labb framkallar ni hos?

Det är film och framkallningskostnaderna som håller mig tillbaka. Sundsvalls Fotoklubb har tyvärr inte så att man kan framkalla själv, det vore nästan bäst och billigast att göra så...


Jag brukar köpa 120-film från danmark, kommer tyvärr inte ihåg vad de heter, har en katalog ngn stans men de säljer iaf 120-superia för 17 svenska kronor styck, astia har de också mycket billigare än sverige... tyvär är det lite krångligt men jag har en polare som beställer åt mig... kan se om jag kan ta reda på vad de heter...
En framkallningsmaskin är ju inte så dyr begagnad i dessa dar... blir inte mer än 10:-/rulle

/Simon
 
sv/v eller färg?

Simon Larsson skrev:
Jag brukar köpa 120-film från danmark, kommer tyvärr inte ihåg vad de heter, har en katalog ngn stans men de säljer iaf 120-superia för 17 svenska kronor styck, astia har de också mycket billigare än sverige... tyvär är det lite krångligt men jag har en polare som beställer åt mig... kan se om jag kan ta reda på vad de heter...
En framkallningsmaskin är ju inte så dyr begagnad i dessa dar... blir inte mer än 10:-/rulle

/Simon
 
Ett litet paketöppnarinlägg kanske?
Vanligt i hifi-kretsar iaf :)))

Det kom ett paket idag....

1.jpg


Massor av cred för kartongen!! WOW
Bara den är värd pengarna!

2.jpg


En grymt fin bok "mes vacances avec holga" av Frederic Lebain. Väldigt fina bilder! Bra för insperation!

3.jpg


Manualer, både STORA och små.

4.jpg


Adapter för att köra med 6x4.5...6x6 adaptern var redan monterad. Och det är den jag kommer köra med.

5.jpg


En ny liten ask som även den är ruskigt cool, innehållande, batterier till blixt, film, axelband och ELTEJP! respekt...:)

6.jpg


OCh skapelsen, här med blå blixt framdragen ;)

7.jpg


Passar bra i fotoväskan som nu packas inför Edinburg imorrn, lördag och söndag! Får se om det blir några holga alster ;)

8.jpg



Jag har även köpt ett 46mm polariseringsfilter mest för kul, en fråga där, är det när det vita strecket på filtret är på ovansidan som den polariserande halvan är på den övre delen av linsen?

Ang Holga kameran så är den...Plastig...Underbart plastig :)

Avståndsinställningen har ett skumt hack mellan 6 meter och 10meter/oändlighet, har era det också?

Ang Soln/moln inställningen som det visst inte är någon skillnad mellan, vad ska jag ha den inställd på då? OM det är skillnad mellan dom, är det bäst att köra sol då? Jag har bara med min iso 400 Film, samt velvia 100iso dia som jag väl får köra med om det blir strålande solsken...(även fast den var tänkt till bladaren).

MvH Patrik
 
pwrdesign skrev:
Jag har även köpt ett 46mm polariseringsfilter mest för kul, en fråga där, är det när det vita strecket på filtret är på ovansidan som den polariserande halvan är på den övre delen av linsen?

MvH Patrik

Ett polfilter har ingen delning utan det funkar så att det kan tex släcka ut reflexer i vatten, fönster, metaller och liknande eller få en ökad kontrast i tex himlen så att molnen framträder mer. Hur stor effekt man får beror på vinkeln mot det reflekterande föremålet eller vinkeln mot solen.

Att använda ett polfilter på en Holga kan vara lite svårt eftersom man måste se genom filtret för att se effektstyrkan.


\h
 
hasseper skrev:
Ett polfilter har ingen delning utan det funkar så att det kan tex släcka ut reflexer i vatten, fönster, metaller och liknande eller få en ökad kontrast i tex himlen så att molnen framträder mer. Hur stor effekt man får beror på vinkeln mot det reflekterande föremålet eller vinkeln mot solen.

Att använda ett polfilter på en Holga kan vara lite svårt eftersom man måste se genom filtret för att se effektstyrkan.


\h

Så var det ja :)

jaja då får jag montera det när det "känns" rätt...

Ytterligare en chansning i fotograferandet hehe

Man kanske kan titta igenom det med ögat och göra sin inställning, för att sedan montera och använda samma inställning?

Mvh Patrik
 
Precis, man kan ju ställa in filtret genom att titta genom det och sen hålla det framför gluggen när man fotar, tänkte faktiskt inte så långt nyss.


\h
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.