Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hockeybilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Maddedif

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag jobbar egentligen som modell men mitt största intresse är sport och speciellt ishockey. Efter att ha stått framför kameran länge så bestämde jag mig för länge sen att vilja lära mig att även fota själv. Speciellt sport bilder.

Jag äger en Nikon d90 med 18-105 mm objektiv. Vill just nu inte köpa på mig en massa saker innan jag lärt mig med det jag har just nu.

Hur fotar man proffsiga och snygga hockey bilder? Någon som har förslag på inställningar jag ska köra på?
 
Är ingen expert på hockeyfoto men en och annan bild har man tagit nere vid rinkside när Partille Hockey har spelat i rätt sunkigt ljus.

Jag kör med rätt hög ISO (runt 4000-5000), 1/800 i slutartid och kan ha bländare 2,8 på mitt billiga sigma 70-200. Sen kör jag med så snabb serietagning som möjligt och i RAW-format.
 
Är ingen expert på hockeyfoto men en och annan bild har man tagit nere vid rinkside när Partille Hockey har spelat i rätt sunkigt ljus.

Jag kör med rätt hög ISO (runt 4000-5000), 1/800 i slutartid och kan ha bländare 2,8 på mitt billiga sigma 70-200. Sen kör jag med så snabb serietagning som möjligt och i RAW-format.

Kör du manuellt läge? A-läge? Provade "olsin" inställningar som han lagt ut men bilderna blev jätte mörka.

Sitter och inväntar min killes träning just nu tänkte testa lite tills morgondagens match. Skulle vilja få till det skapligt tills dess.
 
Kör med helmanuellt läge. Har också gluttat runt här på FS och hittade en hel del tips. Fick också några tips från en sportfotografen här på FS som kollade på mina bilder.

Det som (antagligen) spökar för dig och de mörka bilderna är nog att ditt objektiv inte är tillräckligt ljusstark. Osäker dock på vad 18-105 klarar av. I träningshallar och liknande ishallar i de lägre divisionerna är ljuset oftast väldigt dåligt. Då krävs det nästan att man har bländare 2,8 eller större (typ 1,8)...
 
Kör du manuellt läge? A-läge? Provade "olsin" inställningar som han lagt ut men bilderna blev jätte mörka.

Det är bara att skruva upp ISO så högt som du måste, dock kan det vara så att det är för mörkt i ishallen som du testar i. När jag roade mig i Tyresös ishall så var jag på gränsen vad min utrustning pallar. Om du har någon kompis som har ett 70-200/2,8 så kan du låna det och testa om du får lite bättre bilder på bländare 2,8.
 
Det är bara att skruva upp ISO så högt som du måste, dock kan det vara så att det är för mörkt i ishallen som du testar i. När jag roade mig i Tyresös ishall så var jag på gränsen vad min utrustning pallar. Om du har någon kompis som har ett 70-200/2,8 så kan du låna det och testa om du får lite bättre bilder på bländare 2,8.


Bländaren är i minsta 3,8 längre ner kommer jag inte. Iso har jag skruvat maximalt men det blev inga bra bilder ändå. Jag fotade i Farsta ishall igår och det spelas en match där idag så det kanske är som du säger att det är för mörkt. Var även och testade i en annan ishall men blev inte bra där heller, ser nästan ut som det bli svart vita bilder.

Vore ju så himla kul att börja fota hockey bilder jag som verkligen brinner för hockeyn.
 
Jag var ju bara tvungen att leta rätt på en bild från Farsta ishall och det var värre än jag kan minnas. Denna är tagen med Canon 20D och ett 15 år gammalt 75-300. Slutartid 1/250, f/4,5 och ISO 1600. När jag kollar på bilderna från den dagen så varierar ljuset i hallen på ett sådant sätt att ungefär varannan bild är mörk och varannan är ljus, vilket beror på ljuset i ishallen.

Om jag hade kört på mina blogginställningar så hade mina bilder varit mörka också och det beror helt och hållet på att det är ruttet ljus i hallen och man måste kompensera med utrustning eller leva med rörelseoskärpa på de riktiga actionbilderna. Så du får leta upp en bättre ishall eller köpa på dig bättre utrustning. ;-)
 

Bilagor

  • 051111 351.jpg
    051111 351.jpg
    80.4 KB · Visningar: 2,279
Är ingen expert på hockeyfoto men en och annan bild har man tagit nere vid rinkside när Partille Hockey har spelat i rätt sunkigt ljus.

Jag kör med rätt hög ISO (runt 4000-5000), 1/800 i slutartid och kan ha bländare 2,8 på mitt billiga sigma 70-200. Sen kör jag med så snabb serietagning som möjligt och i RAW-format.
Jag har fotat lite hockey och har då haft följnde inst 1/500 2,8 iso mellan 1200 -2000.
ibland blir bilderna riktigt bra men oftast inte. Kan någon förklar för mig skillnaden om jag använder 1/600 istället för 1/500. blir bilden mörkare eller ljusare ?blir den skarpare ?
 
Hej!

Jag jobbar egentligen som modell men mitt största intresse är sport och speciellt ishockey. Efter att ha stått framför kameran länge så bestämde jag mig för länge sen att vilja lära mig att även fota själv. Speciellt sport bilder.

Jag äger en Nikon d90 med 18-105 mm objektiv. Vill just nu inte köpa på mig en massa saker innan jag lärt mig med det jag har just nu.

Hur fotar man proffsiga och snygga hockey bilder? Någon som har förslag på inställningar jag ska köra på?
Mycket hänger på vad du har för utrustning men även på ljuset i hallen. Jag är ingen expert på att fota i ishallar även om jag gjort det massor med gånger. Ibland blir det bra och ibland mindre bra.
Jag började fota ishockey för typ 2 år sedan och då hade jag en Canon 1000D och ett 18-200 F3,5 det blev riktigt dåliga bilder.
Idag kör jag med en Canon 7D 70-200 2,8.
Jag kör med följande inställningar
1/500 2,8 iso mellan 1000 -2000.
Jag tog en bild förra året i Mölndals Ishall (grymt bra ljus i den hallen)

http://ladda-upp.se/bilder/gqzfiplhoqtagj

Inställningar för denna bilden är 1/500 2,8 iso 1000, 200mm
 
Senast ändrad:
Hej, Jag fick min första systemkamera förra veckan en canon 450d och undrar om detta objektivet funkar till hockey? http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-canon/tele/canon-ef-s55-250mmisiiwb/168759.5235/

Beror på i vilken ishall som du kommer att fotografera, och naturligtvis vilka krav du själv stället på bilderna. Är det i en kommunal ishall av normal standard så är det rätt dåligt ljus i sådana. Då får man gå upp i ISO för att få korta slutartider, vilket man vill för att kunna frysa spelarnas rörelser. Problemet med 450'an är att du inte kan gå så högt upp i ISO (tror 1600 är det högsta). Tillsammans med objektivets bländare så är risken att det blir ganska mörka bilder. O andra sidan så vet du ju inte innan du försökt :)
 
Beror på i vilken ishall som du kommer att fotografera, och naturligtvis vilka krav du själv stället på bilderna. Är det i en kommunal ishall av normal standard så är det rätt dåligt ljus i sådana. Då får man gå upp i ISO för att få korta slutartider, vilket man vill för att kunna frysa spelarnas rörelser. Problemet med 450'an är att du inte kan gå så högt upp i ISO (tror 1600 är det högsta). Tillsammans med objektivets bländare så är risken att det blir ganska mörka bilder. O andra sidan så vet du ju inte innan du försökt :)

Okej, har du något objektiv att rekomendera i den billigare prisklassen kvittar om det är fast eller zoom
 
Hej, Jag fick min första systemkamera förra veckan en canon 450d och undrar om detta objektivet funkar till hockey? http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-canon/tele/canon-ef-s55-250mmisiiwb/168759.5235/

Det objektivet du länkar till har bara 5.6 som största bländare vid 255mm detta gör att du inte kommer kunna ta bilder med så kort slutartid. Objektiv med 2.8 eller 4 som största bländare kommer göra att du lättare kan frysa rörelserna men dessa kostar också därefter.
Objektivet har också en ganska långsam fokuseringsmotor.
 
Hur skulle ett fast 50mm fungera?

Du får antagligen beskära mycket i datorn, men du får ett bra objektiv som ger skarpa bilder som borde kunna beskäras kraftigt. Det är tillräckligt ljusstarkt.
Dessutom billigt.

Själv fotograferar jag handboll med 450d och har ett 85mm 1.8.

Nackdelen är att skärpedjupet är kort och 450s autofokus är inte världens snabbaste.
 
Okej, har du något objektiv att rekomendera i den billigare prisklassen kvittar om det är fast eller zoom

Se om du kan hitta något begagnat Sigma eller Tamron 70-200 med bländare 2,8. Nya kostar dessa mellan 6000-10000 ungefär, men det borde gå att hitta på blocket för en betydligt billigare peng.

Annars så kanske en fast 85 1,8 kan funka. Den är rätt billig även som ny (strax under 4000). Snabb autofokus dessutom. Kan du stå nere vid sargen så skulle en sådan säkert kunna funka.

Det tråkiga med sportfoto är att det finns så få billiga genvägar för att kunna ta bra bilder. Åtminstone när det gäller inomhusbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.