ANNONS
Annons

HMI-ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

LostInSpace

Aktiv medlem
hjälp mig jag vill veta lite mer om detta. vilket föredrar ni studioblixtar eller HMI-ljus? hur är skillnaderna? jag är väldigt ovan med att använda annat än dagsljus när jag fotar så jag skulle gärna vilja ha lite tips och rekomendationer.

Nu är inte jag en expert men...

Har fått för mig att det kan bli ganska varmt med fast ljus under en längre tid. Fördelen är att man ganska på en gång kan se hur ljuset blir.
Med en blixt måste man mäta ljuset (eller göra som jag, köra på känn, praktiskt med digitalt så man ser ändå nästan på en gång).

För både blixt och ljus så är det lämpligt att man inte lyser rätt på, utan gärna genom ett paraply, softbox eller liknande så inte ljuset blir allt för hårt.

Själv så la jag några tusenlappar på blixt+tillbehör.

HMI eller inte??

Beror lite på ditt sätt att arbeta.

Ljuset är ju dagsljusbalanserat så om du plåtar mycket i miljöer med mycket dagsljus kan det vara lättare att arbeta med HMI.

Till produkter/stilleben i studio är det struntsamma om man använder blixtar eller HMI. Tycker jag i alla fall.

HMI blir inte alls lika varmt (celsius) som B-ljus.

Jag tror du får mer ljus för pengarna om du satsar på blixtar i stället för HMI.

Vilka HMI-lampor har du i tankarna? Bra grejjer är dyra.

/Jacob vP

Ett bra tips har jag om du fotar för det mesta ute. Köp en reflektor, t.ex. en Lastolite. Med den kan man redan göra under! Nackdelen är förståss att man behöver ljus t.ex. från solen. Men de är lätta att bära med och dessutom relativt billiga.

HMI = DYRT

Om du är inne på portabla HMI lampor som samtidigt har lite ljusstyrka så är det väl typ profoto HMI 1200W alt ArriSun 1200 som är det man kan använda sig av om man vill köra dom med en chimera, (softbox),, dom är inte helt gratis 25-30 000:- st.. ;) Skulle nog satsa på ett enklare blixt kit typ " http://www.profoto.se/product_category.php?catId=73 " som man kan hitta billigt beg lite här och där..

varför?

varför gå på Arri när det finns billigare Hmi/Msr lampor. Om en Arri kostar 25-30000:- så kan du lika gärna köpa en rörlig lampa för scen bruk.
Det finns betydligt billigare Hmi/Msr lampor från diverse leverantörer en nackdel med Hmi är att man dimmrar den med ett jalusi så det är ett stort ljusbortfall. Men det får du ju igen genom att du har en konstant färgtemperatur kelvin grader inte celsius som det stod i tidigare inlägg. Ytterligare en nackdel är ju värme utvecklingen 90% av ljuset är värme och dom sista 10 är ljus. Så lite skit på linsen äter fort upp ljuset. Men lampor är bra att jobba med och det mest ekonomiska är Msr inte Hmi.

Re: varför?

Fireline skrev:
det får du ju igen genom att du har en konstant färgtemperatur kelvin grader inte celsius som det stod i tidigare inlägg.
Vad Jacob syftade på var ju i och för sig i det här fallet just värme, dvs celsius. Att glödljus har sämre verkningsgrad och därmed högre värmeutveckling än alternativen alltså.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar