Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Ratzi

Ny medlem
Hejsan, jag är en kille på 18 år, jag är nybörjar fotograf (På systemkameor iaf). Fotat lite inna med en digital kamera samt en gammal kamera, jag skriver här för att jag fick en Sony A300 med 18-70mm objektiv när jag fyllde år. Tänkte om man kunde få lite hjälp med vad man ska göra och inte göra, samt några "guide lines" så att säga för att göra mitt fotograferande lättare.Jag har ett uv filter samt en väska till kameran.

Mvh: Rasmus, ung fotograf med lite erfarenhet :)

Hej..

När jag får min A300 i veckan kommer jag sätta mig med den i lugn o ro och bara testfota och ytterligare testfota.. Och sedan... Ja ännu mer testfota. Med stativ och utan..

Så jag lär mig kameran lite i alla fall..

Det tror jag är en bra grund att börja med.. Prova knapparna. Titta på datorn vad som hände hit o dit.. Hur kameran "svarar" ...

Ungefär som att lära känna en ny kompis..

Mvh
Tobbe.

Glöm inte alla fina äldre fotoböcker som finns på biblioteket att låna. Även om de inte skrevs för digitala systemkameror, så är info om bländare, slutaretid, skärpedjup o s v lika aktuellt.

/Gunnar

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto