Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp ! Vilket objektiv skall jag välja

Produkter
(logga in för att koppla)

karlgren

Medlem
Hej, Jag har en Canon 20d fast inget bra objektiv som jag är nöjd med, jag har fastnat för två stycken och fill ha lite tips på vilken av dem jag skall välja och varför.

Jag är främst ute efter att ersätta orginal objektivet som jag fick med.

Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro till Canon
Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM

Tacksam för era svar

Helt klart Sigma EX 18-50/2,8 DC.
Canons 17-85'a är inte ett dugg bättre än den kit-zoomen, och Sigmat är desutom ljustarkare.

/kent

jag kan ingenting om canon-objektiv men mellan de där två skulle jag välja sigman bara pga av ljusstyrka... och den är skarp också så canon-objektivet skulle behöva inbyggd läskmaskin för att jag skulle köpa ett så ljussvagt objektiv

Jag har själv Sigma och har varit verkligen nöjd, ljusstyrkan 2,8 är bra att ha! Hade tidigare 28-135 IS och den var bra också men jag måste ha haft lite dålig exempel, nämligen jag var tvungen att ta den till service cirka 1 gång per år, någon Canon-serviceman sade att IS-system blir sliten med åren (?) och det är bara så, blev ganska dyrt...

karlgren skrev:
...jag har fastnat för två stycken och fill ha lite tips på vilken av dem jag skall välja och varför. Jag är främst ute efter att ersätta orginal objektivet som jag fick med.

Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro till Canon
Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM
Du får nog börja med att tänka efter varför du vill byta objektiv. Om du vill byta för att få bättre ljusstyrka (och förmodligen skarpare objektiv) väljer du ju Sigma.

Om du vill byta för att få större flexibilitet, dvs större brännviddsomfång och praktiska funktioner som antiskak väljer du Canons 17-85. Det är ungefär lika ljusstarkt som det du har i dag, förmodligen en hel del skarpare -- men kanske inte lika skarpt som Sigman. (Jag är dock tveksam till om du ser någon större skillnad i skärpa vid praktisk användning med din kamera.)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto