Annons

Hjälp, vad kan vara fel? :S

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap120515

Avslutat medlemskap
Köpte min Canon EOS 400D kamera idag men nu när jag ska ta kort så står det"Erros, CF kort, byt CF kort" ungefä, har satt ut och in kortet och stöngt av kameran, vad kan det vara för fel?

Någan annan som varit med om samma sak?
Vill ju inte behöva köpa nytt kort nu och samma sak kan ju hända med det kortet!

HAR EJ TAPPAT KAMERAN!!

/Julia
 
Har kortet suttit i hela tiden, eller har du tagit ur det för att tanka över saker till datorn? I så fall kanske du raderat de mappar som kameran själv lägger till på kortet. Prova om det går att formatera kortet i kameran. Går inte det så prova att formatera i datorn.

Edit: Om du inte lyckats ta några kort alls så bör du följa manualen för första uppstart så att säga. Det brukar vara en del inställningar som ska göras innan man kan börja använda den, och det kan möjligen påverka läsligheten av kortet.
 
Om det är ett 4 GB-kort så brukar de behöva formateras i kameran innan de går att använda. OBS formatera inte kortet via datorn, utan bara i kamerans meny. Kontrollera att du satt i kortet rätt och att du inte råkat böja några stift i kameran.
Om inte detta fungerar kontakta affären där du köpt kamera och kort.

/Jon
 
hur formaterar jag i datan? :S
Det hjälper inte att göra det i kameran, det är 1GB.
Använder USB kabel, och den har suttit i kameran hela tiden!
Hur tittar jag om ngt stift blivit snett?
 
När jag ska formatera kortet i kameran så står det: Fotografering ej möjlig. Ställ strömbytaren på "off" eller "on" eller sätt i batteriet igen.

Förstår inte riktigt vad jag ska göra =/
Kan fotografera utan kortet !
 
För att se om ett stift är böjt, tar du ut kortet och tittar ner i minneskortsluckan. Kan vara lite svårt med ljus där nere men det brukar synas ganska tydligt om ett stift är böjt.
Du råkar inte ha ett annat kort att prova med? Helt nya kort brukar inte strejka på det här viset men inget är omöjligt utom att simma till månen. ;)

/Jon
 
märket på kortet är Lexar premium.

Ska köpa nytt kort idag och se om det fungerar!
Lite tråkigt att behöva köpa nytt kort redan andra dagen, slänga pengarna i sjön =/
 
juliaindergand skrev:
märket på kortet är Lexar premium.

Ska köpa nytt kort idag och se om det fungerar!
Lite tråkigt att behöva köpa nytt kort redan andra dagen, slänga pengarna i sjön =/

Självklart ska du ju få kortet utbytt (för du köpte väl kortet samtidigt som kameran?).
 
Ta med dig prylarna, kvitto samt det du har kvar av förpackningarna till Elgiganten och förklara att det inte fungerar, så får du det säkert utbytt. Skulle de konstatera att det inte är kortet som felar så kilar du bara vidare till Siba och får kameran utbytt.
 
juliaindergand skrev:
Kameran köpte jag på Siba men dom hade inte kort till kameran så gick till elgiganten och köpte kortet =/
Har ju brutit förpackningen, går det allafall tror du?
/JUlia

Ja det går. Ta med kameran till elgiganten, då kan dom förhoppningsvis testa med ett annat kort för att utesluta att det är kamerafel. Är det fel på kortet så ska du ha ett nytt kort, inget snack om saken.
 
Abslout Julia! Du har ju garanti. Köp inte ett nytt kort innan du fått prova ett annat exemplar.

Stå på dig som konsument och tänk på att du har alla rättigheter när något inte fungerar.
 
Vad bra att det löste sig. Lycka till med fotograferandet Julia och hoppas att allt funkar i fortsättningen. Annars är det bara att fråga på.
 
ANNONS